Duceţi-vă să vedeţi Le couperet / Cu două tăişuri, filmul lui Costa-Gavras, excelent, uitaţi "micile apocalipse" anterioare, mai ales Amen şi Mad City. Mai funny decât Funny Games a lui Haneke, mai ascuns decât Caché şi mai advers decât L'adversaire, filme cu care e înrudit. Bazat pe un roman noir de Donald Westlake, este o ultimă poveste capitalistă, în care un chimist rămas şomer (José Garcia), se hotărăşte să-şi omoare contra-candidaţii pentru a-şi putea lua slujbă. Este o satiră acidă, aparent amorală, care se petrece într-un sistem rece, steril, mort. Pentru cultişti, un cameo John Landis, aşa cum a făcut şi Costa-Gavras în filmele acestuia. Fromage fondu şi puţin arsenic (de la belgieni, de unde se întâmplă).
Evitaţi Angel-A (Înger în Paris), o fabulă romantică debilă pe ecran lat şi alb-negru filmată de Luc Besson în ceea ce ar fi, sperăm mulţi, ultimul său film. Dragă Luc, îngerii sunt în cel mai bun caz androgini dacă nu asexuaţi, n-ai văzut măcar Angels in America? Dar Besson se crede în ligă cu Wenders, până şi remakeul ăla american odios cu Nicolas Cage a fost mai OK, decât acest Les Ailles du fromage. Angelica (mie mi se pare mai mult diabolic de senzuală) Rie Rasmussen e mai sexy şi mai colorată în Femme fatale al lui Brian De Palma ) aşa că nu te mai lăuda, Luc, că tu ai descoperit-o!). Alb negru nu înseamnă artsy ci fartsy că de-atâta fromage de chevre ţi se-mpute şi creierul... ne ţinem de mână pe poduri, vedem turnul în orice cadru, ne plimbăm şi pe la Notre Dame, Sacre Coeur, parcă ar fi un film de reclamă turistică, de te îndeamnă să pleci în weekend la Paris să cumperi nişte brânză, nişte foie gras... dar brânza lui Besson nu e nici măcar la vache qui rit ci mi-aduce aminte de articolele cu gripă aviară, apropo de pene....
Şi orice v-aş zice, oricum o să vă duceţi la Da Vinci Code, că aţi citit cartea şi vreţi să vedeţi şi filmul, sau nu aţi citit cartea că ştiaţi că se face filmul.. Părerea mea mai bine vizitaţi Luvrul, cumpăraţi un album de pictură sau îl vedeţi pe Da Vinci în Hudson Hawk... oricum că le-au crescut vizitatorii la francezi la muzeu şi au scos deja mega-bani din treaba asta, că de aia au deschis şi Cannes-ul cu el, şi nu s-au sfiit să-l fluiere... Cu tot cu participarea conaţionalilor Audrey Tautou (din Amelie) şi Jean Reno (din Leon, ultimul film suportabil al mai sus numitului Luc Besson).
Cu 60 de milioane de cărţi vândute, e cam greu să facă mai mulţi bani filmul... mai bine daţi-mi nişte brânză topită şi nişte jambon, şi o baghetă....
Şi oricum să ştiţi, toate avioanele care plecă de la Paris put a brânză împuţită mai ceva ca supa de varză în spaţiul extraterestru...