Joacă rolul lui Jackie Di Norscio, unul dintre cei 20 de membri ai clanului Lucchese din New Jersey, aduşi în faţa justiţiei în 1987, sub 76 de învinuiri diferite. La capătul unui proces care a durat aproape doi ani, juriul a deliberat cîteva ore şi a hotărît că nici unul dintre acuzaţi nu e vinovat de nimic. O decizie incredibilă pe care Lumet o explică aproape în totalitate prin charisma lui Jackie. Decît să mai bage bani în fundul unui avocat, DiNorscio (care nu mai avea nimic de pierdut, fiind deja condamnat la 30 de ani) a preferat să se reprezinte singur. "Aveţi experienţă juridică?", l-ar fi întrebat judecătorul. "Oarecum", ar fi răspuns el (mult din dialogul filmului provine din mărturiile în cauză). "Am stat la pîrnaie juma' din viaţa mea." Lumet (care a făcut mai multe minuni cu actorii decît orice alt regizor american în viaţă) a ştiut ce face alegîndu-l pe Diesel: plăcerea spectatorului constă în a descoperi că Jackie nu e atît de prost cum pare şi, cu Diesel, descoperirea e chiar descoperire - e aiuritoare şi euforizantă -, atît de copleşitoare sînt aparenţele. Acest Jackie nu pare capabil să-şi ajute tovarăşii decît printr-o muţenie loială şi tembelă, şi bineînţeles că-i ajută şi în felul ăsta, refuzînd înţelegerea pe care i-o propune procurorul, rămînînd lîngă familie - inclusiv lîngă vărul care tocmai îl împuşcase.
Dar cîte alte lucruri nu face pentru ei! Atunci cînd procurorul înfierează stilul de viaţă extravagant, tipic gangsteresc, al familiei Lucchese, el ripostează dezarmant printr-o poveste deocheată, dar în esenţă domestică, arătînd cît de simplu e stilul lui de viaţă, şi în foarte scurt timp îşi pune la punct numărul de puşlama simpatică ("Nu sînt un gangster, ci un gag-ster!") şi învaţă să se strecoare sub pielea publicului (din sala de tribunal şi din sala de cinema) ca un specialist - ca Belmondo, să zicem, sau (atunci cînd surîde) ca însuşi hoţomanul italian numero uno, Dean Martin. Ştie să şi varieze tonul, acuzîndu-şi acuzatorii că tind să identifice orice italian cu stereotipul gangsterului din filme. Ceea ce e deştept, nu tocmai neadevărat şi, privit din unghiul divertismentului, la fel de bun ca tot ce face Jackie; dar nu schimbă faptul că acuzaţii sînt gangsteri şi n-ar trebui să eclipseze faptul că Jackie e, în esenţă, un exhibiţionist înzestrat cu un excelent instinct demagogic. De unde marea nelămurire cu care te lasă filmul: cum îl văd autorii pe Jackie? E imposibil ca Lumet (autorul Reţelei - acea ieremiadă clasică împotriva societăţii-spectacol) să nu fi văzut semnificaţiile amar-ironice ale triumfului unui stand-up comedian
Lumet i-a asigurat o galerie minunată - toată trupa de actori care-i joacă pe gangsteri; i-a scos în evidenţă simplitatea şi căldura, prin contrast cu tensiunea şi severitatea lui Linus Roache (procurorul); i-a pus într-o lumină tuşantă carura şi vocea de brută, combinîndu-l cu actorul Peter Dinklage (avocatul numărul unu al familiei), care are o voce frumoasă, un aer de imensă autoritate şi nu mult peste un metru înălţime. Lumet l-a susţinut cît a putut, dar e tot show-ul lui Diesel - şi e o plăcere. Am rîs atunci cînd am auzit că Lumet l-a cooptat pe el, dar ar fi trebuit să-mi amintesc că aşa s-a rîs şi în 1965, cînd Lumet a cooptat un alt superstar de acţiune într-unul din filmele lui. Filmul se numea Colina / The Hill. Superstarul se numea Connery.