Să trecem rapid peste polemicile mai mult sau mai puţin stupide (Cine mai vrea Bond? De ce un blond? etc.) şi să atingem rapid şi decis subiectul şi esenţa a ceea ce citiţi în clipa asta - Casino Royale este cel mai "Bond" Bond de la Licence to Kill (1989) încoace, film cel puţin la fel de înjurat (din păcate şi post premieră) şi care a încheiat dintr-un foc şi cariera lui Timothy Dalton în chip de 007... şi cariera lui 007 însuşi, pentru şase ani. Coincidenţă? Hm...
Şi-n '89 şi-n '06 controversele sună la fel: prea brutal, deloc frumos, lipsit de eleganţă - domnilor! Cu toţii îl iubim pe Connery, cu toţii l-am cunoscut pe Bond sub chipul scoţianului, dar cine s-a apropiat realmente de personajul creat de Ian Fleming? Exact. 007 este o maşină de ucis, o brută în costum, "a blunt instrument" care, surpriză, suferă şi sângerează - şi de aceea noul Casino Royale nu numai că funcţionează grozav, dar reuşeşte să readucă pe linia de plutire o franciză (cândva) sinonimă cu însuşi cinematograful de aventuri.
Sigur că filmul nu e perfect - e prea lung, nu-i atent cu personajele secundare - dar sunt defecte surmontabile, graţie regiei fluide, poveştii tragice de dragoste (inspirată de un alt Bond minunat subestimat - On Her Majesty's Secret Service - şi susţinută splendid de vulnerabilitatea Evei Green), charismei negativului Le Chiffre (impecabil Mads Mikkelsen, impotent şi torţionar) şi, evident, siguranţei lui Bond himself, un actor cu A mare, care îşi face timp să-şi sfideze deopotrivă detractorii reali ("Do I look like I give a damn?!") şi adversarii din film, cu savoir-faire-ul unuia care cu aşa ceva s-a ocupat toată viaţa.
You know his name...