TOMMY LEE JONES
Şi
BENICIO DEL TORO
Regie:....................William Friedkin
Scenariu:...............David Griffiths / Peter Griffiths
Distribuţie:.............Connie Nielsen
.............................Leslie Stefanson
.............................John Finn
.............................Jose Zuniga
.............................Ron Canada
.............................Jenna Boyd
.............................Mark Pellegrino
Imagine:.................Caleb Deschanel
Montaj:..................Augie Hess
Muzica:..................Johnny Cash
Costume:...............Gloria Gresham
Gen:......................Acţiune / Dramă / Thriller
Producţie:..............SUA 2003
SINOPSIS:
În thriller-ul poliţist intitulat The French Connection, regizorul William Friedkin ne-a prezentat povestea unui poliţist cu personalitate multiplă, care se luptă cu partea sa criminală. A definit noţiunea de "malefic" pentru o întreagă generaţie, permiţându-ne să analizăm situaţia unui preot care se luptă cu o forţă demonică, în cele din urmă trebuind să admită că şi el este un păcătos, în filmul Exorcistul. În To Live and Die in L.A., spune povestea unui poliţist încăpăţânat şi a unui ucigaş în serie, care se văd prinşi într-o luptă pentru putere, dezvăluind cu acest prilej ipocrizia întregii societăţi.
Acum în The Hunted, Friedkin explorează lupta interioară care se desfăşoară în sufletul unui om, încercarea de a se confrunta cu partea negativă a personalităţii sale. Regizorul dă viaţă poveştii unui fost antrenor al trupelor speciale (Tommy Lee Jones), care trebuie să se confrunte cu fostul său elev (Benicio Del Torro), unul dintre cei mai buni asasini ai trupelor speciale, care acum este un renegat.
Prezentând legătura profundă dintre cei doi
bărbaţi fără a folosi cuvinte de prisos, Friedkin
îl aduce în atenţia publicului pe Aaron Hallam (Benicio Del
Torro) în 1999, în timpul sângeroaselor confruntări din
Kosovo. Soldaţii sârbi înfăptuiesc atrocităţi
cumplite împotriva civililor albanezi, în timp ce forţele
americane lucrează sub acoperire în apropierea scenelor de
luptă. Aaron - care în acele timpuri încă mai era un
soldat model - intră într-o clădire demolată şi
reuşeşte să se strecoare nevăzut pe lângă
gardieni. Mişcându-se fără a scoate un sunet, vede cum
la un moment dat ţinta sa este blocată de un copilaş care se
roagă peste trupul mamei sale ucise. Dar Aaron reuşeşte
atât de bine să se facă nevăzut încât
ofiţerul sârb care este responsabil pentru acest masacru n-are
habar că nu este singur în cameră, asta până
în clipa în care Aaron îl ucide. Medaliat cu Steaua de Argint
pentru succesul său în această misiune, Aaron este
însă chinuit de coşmaruri şi de
remuşcări.
În 2003, la mult timp după
evenimentele din Kosovo, îl întâlnim pe L.T. Bonham (Tommy
Lee Jones), în timp ce acesta căuta un lup rănit, în
zăpezile strălucitoare ce acoperă Columbia de Nord.
Aleargă cu îndemânarea unui profesionist, fără a
scoate un sunet, păşind uşor în vârful picioarelor.
Această tehnică îi permite să se apropie de animalul
aflat în suferinţă. Odată ce reuşeşte să
elibereze lupul din capcană şi să-i trateze rănile, L.T.
intră în cea mai apropiată cârciuma şi, furios,
îl ia la bătaie pe omul care a pus capcana.
La peste o mie
de mile distanţă, în sud, în pădurile din Silver
Falls, Oregon, fostul student al lui L.T. are propria sa metodă de a
proteja fauna din zonă. Doi bărbaţi în echipament de
vânătoare, dar care folosesc puşti cu telescoape extrem de
puternice, de provenienţă militară, aud dintr-odată
sunete bizare, produse de o fiinţă pe care nu o pot vedea, o
creatură care se confundă cu copacii asemenea unui spiriduş
al codrilor. Îi întreabă pe cei doi vânători
dacă li se pare că este corect ca cerbul să fie hăituit
cu asemenea puşti, apoi aruncă cu un cuţit într-un
copac, ratându-şi ţinta intenţionat. Rezultatul este o
rafală de gloanţe trase în direcţia lui Aaron, dar
vânătorii nu pot rivaliza cu talentele mortale ale acestuia.
Folosindu-se de reflexele sale de felină, sare peste ei cu brutalitate
şi îi omoară cu rapiditatea unui animal de
pradă.
Dar acestea nu sunt singurele sale victime. De fapt,
Aaron a mai ucis doi vânători în această zonă,
şi echipa FBI, condusă de agentul special Abby Durrell (Connie
Nielsen, Gladiatorul, One Hour
Photo), disperată să-l găsească cât mai repede
cu putinţă pe asasin, îl cheamă în ajutor pe
singurul om care-l poate captura.
Retras din activitate, L.T. se
împotriveşte misiunii atât cât îi stă în
puteri. Trecutul este mort pentru el, şi această revenire ar
însemna să se expună din nou amintirilor. Dar după ce
studiază pozele oamenilor care au fost măcelăriţi ca
nişte cerbi, cu fiecare organ vital secţionat, L.T. îşi
dă seama că ucigaşul este un om antrenat de el.
Acceptând misiunea cu condiţia să fie lăsat să
lucreze de unul singur, L.T. intră în pădure, neînarmat,
de parcă ar fi în căutarea unui alt lup rănit. Ultimele
sale cuvinte sunt: "Dacă nu mă întorc în două zile,
însemnă că am murit".
Dacă Aaron este
bântuit de coşmaruri, L.T. îşi aduce aminte cu
groază de zilele în care i-a antrenat pe alţii să
ucidă. În clipa în care aude vocea lui Aaron, îşi
aduce aminte de fostul său student, şi atunci când îl
vede pe acesta în faţa sa, începe să fie ros de
remuşcări. L.T. ştia că Aaron este aproape de o
cădere nervoasă, deoarece primise scrisori
înduioşătoare de la fostul său elev în care acesta
îi cerea ajutorul. Dar cum refuza orice contact cu trecutul, L.T.
nu-şi plecase urechea la cererile lui Aaron, iar acum este şi el
vinovat pentru înspăimântătoarea transformare a
acestuia.
În cele din urmă arestat, Aaron este trimis la o
închisoare din Portland, dar în curând este eliberat de
trupele sub acoperire ale Forţelor Speciale, pentru care lucrase.
Cunoscător al multor secrete guvernamentale, Aaron n-ar fi fost un
martor comod într-un proces public, aşa că agenţii
aflaţi sub acoperire îl înghesuie într-o camionetă
şi încearcă să se facă nevăzuţi cu
el.
Conştient de faptul că agenţii urmăreau
să-l facă "dispărut", Aaron face în aşa fel
încât camioneta se izbeşte de o stâncă, şi se
strecoară în pădurea care înconjura şoseaua. FBI-ul
trimite şi mai mulţi agenţi în căutarea sa, în
timp ce L.T. le cere autorităţilor să-l lase să-l
vâneze singur pe Aaron. Dar în ciuda numeroaselor eşecuri de
până atunci, Biroul continuă să spere că
infractorul va fi prins.
Cu toate acestea, doar L.T. se poate
apropia
de Aaron, şi asta doar pentru că Aaron îi permite acest
lucru, ca într-un joc de-a şoarecele şi pisica. Furios din
cauză că fostul său mentor nu i-a răspuns la scrisori,
Aaron ştie că este legat de L.T. într-un fel tragic, dar
indestructibil. Şi, chiar şi în momentul luptei finale, nici
unul nu poate spune cu siguranţă cine este prada şi cine este
vânătorul - sau cine va ieşi învingător din
această confruntare...
DESPRE DISTRIBUŢIE
Câştigători ai premiilor Oscar, Tommy Lee
Jones şi Benicio Del Torro s-au simţit extrem de solicitaţi
în timpul filmărilor la The Hunted, când au avut
prilejul să înveţe cam de toate, de la lupta cu cuţitul
la construirea de arme. Cei doi actori au avut ocazia să lucreze cu
regizorul William Friedkin, câştigător al Premiului Academiei
şi al unui Glob de Aur. Amândoi au văzut această
experienţă ca fiind remarcabilă, iar Jones, care a mai lucrat
cu Friedkin la thriller-ul militar Rules of Engagement,
apreciază în mod deosebit metoda de lucru a acestuia, pe care o
aseamănă cu cea pe care o foloseşte şi el.
"Billy
este un regizor grozav, şi le permite actorilor libertatea de a avea un
schimb de idei, ceea ce este foarte important pentru mine", spune
Jones.
Îmi place şi faptul că încearcă să
obţină o secvenţă reuşită încă de la
prima dublă. Asta este şi intenţia mea: încerc mereu ca
prima dublă să fie şi cea mai bună. Ca să folosesc
o analogie din lumea sportului, cea mai bună tehnică de atac este
să înscrii un eseu de fiecare dată când eşti
în posesia mingii", spune Jones, care aseamănă tehnica
regizorală a lui Friedkin cu tactica pe care el şi coechipierii
săi au adoptat-o atunci când jucau fotbal la Harvard. "Dacă
nu reuşeşti să câştigi decât 15 sau 20 de
iarzi, atunci cineva a făcut o greşeală, şi trebuie
schimbată tehnica de joc. Cam aşa regizează Billy un
film."
Cât despre L.T. Bonham, personajul căruia îi
dă viaţă, Jones spune că cel mai important aspect al
acestuia este faptul că predă ceva ce n-a făcut
niciodată: asasinatul. "Este foarte bun în ceea ce face",
remarcă actorul, "şi ştie tot ceea ce este teorie, dar
îi lipseşte practica cu
desăvârşire."
Benicio Del Torro, care
interpretează în film rolul lui Aaron Hallam, unul dintre cei mai
talentaţi asasini pregătiţi de L.T., apreciază foarte
mult înclinaţia lui Friedkin către realism. "Sunt deosebit de
mândru de scena cu luptă corp la corp", spune Del Torro. "Am vrut
ca totul să pară cât mai veridic cu putinţă,
şi chiar dacă o luptă între doi tipi care se pricep
foarte bine la mânuirea cuţitului se poate sfârşi
în câteva secunde, conflictul nostru păstrează realismul
în ceea ce priveşte tehnica de blocare a mişcărilor
adversarilor şi rapiditatea reacţiilor."
Cât despre
Friedkin, care este de părere că "distribuţia asigură
între 80 şi 90% din succesul unui film, acesta crede că
"Jones şi Del Torro şi-au adus contribuţiile distincte, dar
în acelaşi timp fascinante, la realizarea filmului The
Hunted. "Tommy este unul dintre cei mai buni actori pe care i-am
văzut vreodată, al cărui nume poate fi pomenit alături
de cel al lui Spencer Tracy, Robert Michum şi Steve McQueen", spune
Friedkin. "Face ce fac toţi marii actori: îşi transpune eul
interior în fiecare secvenţă pe care o filmează.
Iată de ce îmi place să lucrez alături de el.
Investeşte în fiecare moment o parte din umanitatea sa. Cât
despre Benicio", adaugă Fiedkin, "el imprimă cu personalitatea sa
fiecare moment al peliculei. Este exact lucrul de care are nevoie acest
film, deoarece cea mai mare parte a sa nu se bazează pe dialoguri, ci
este mai degrabă deductivă, face apel la imagini. Nu pot să
redau în cuvinte ceea ce face Benicio, este ceva care vine de la sine.
Adeseori, cele mai bune momente într-un film nu ţin de ceea ce
este scris pe faţa unui actor, ci de ceea ce acesta poartă
întipărit în suflet." După ce a lucrat cu regizori ca
Sam Raimi la The Gift sau A
Simple Plan, sau ca fraţii Coen la Raising Arizona,
producătorul James Jacks era nerăbdător să lucreze cu
Billy Friedkin.
DESPRE PRODUCŢIE
"Mi-a luat ceva vreme până când am reuşit să-l înţeleg pe Billy", spune Jack. "Filmează într-un fel pe care nu l-am mai întâlnit la nimeni. Se pregăteşte altfel decât ceilalţi. Nu foloseşte prompterul; de fapt, nu foloseşte nici una dintre tehnicile pe care le-am întâlnit la alţi regizori. Am ajuns la concluzia că Billy a debutat cu documentare, şi că filmează în continuare de parcă ar lucra tot la documentare. Asta te face să te simţi cu adevărat parte a acţiunii".
Friedkin îşi dorea să facă un film ca The Hunted încă de când s-a împrietenit cu antrenorul profesionist Tom Brown Jr., dar a crezut că nu ar reuşi să facă decât un alt documentar, asta până în clipa în care a citit scenariul lui David şi Peter Griffiths, care spunea povestea unui asasin antrenat de Delta Force, transformat în ucigaş în serie.
"Asasinii trebuie să fie antrenaţi de cineva. De fapt, sunt antrenaţi de tipi ca prietenul meu, Tom Brown, care în această perioadă îi învăţă pe cei de la Delta şi de la trupele speciale tehnici de căutare, supravieţuire şi ucidere", spune Friedkin. "Mi s-a părut că relaţia profesor-elev păstra în ea germenii unui conflict de excepţie - mai ales dacă elevul a ajuns în acest stadiu din cauza unor crime care i-au fost impuse, şi dacă profesorul suferă din cauză ca i-a învăţat pe alţii să ucidă, chiar dacă n-a omorât pe nimeni cu mâinile sale."
Friedkin i-a cerut lui Tom Brown să-i antreneze pe actori şi să fie consultant pe perioada filmărilor. "Billy este un perfecţionist", spune Brown. "Întotdeauna mi-a plăcut asta la el. Se străduieşte mereu ca povestea la care lucrează să fie cât mai autentică şi mai umană cu putinţă".