Joi, 15 februarie 2006, în foyerul galben al Operei Naţionale Bucureşti, a fost lansat, în cadrul unei conferinţe de presă, proiectul Dance Energy, iniţiat de coregraful Răzvan Mazilu şi Fundaţia Prais.
Dance Energy este un proiect de responsabilitate socială, prin care se încearcă accentuarea conştientizării, la nivelul opiniei publice, a importanţei culturii în general şi a dansului ca artă autonomă în special, pentru imaginea şi dezvoltarea substanţială a unei ţări.
Proiectul Dance Energy va debuta în acest an pe data de 12 martie 2007, ora 20.00, pe scena Operei Naţionale Bucureşti, cu Spectacolul Extraordinar de Dans Contemporan, "Răzvan Mazilu şi invitaţii săi". Răzvan Mazilu este regizorul acestui spectacol, a cărui calitate va fi asigurată de prezenţa unor artişti de prestigiu, precum: dansatorii Talia Paz din Israel, Claudia Martins şi Rafael Carriço din Portugalia, Monica Petrică şi Adrian Stoian din România, soprana Felicia Filip, actriţa Maia Morgenstern, Johnny Răducanu, A.G.Weinberger. Prezentarea spectacolului va fi asigurată de Mihaela Rădulescu.
Fondurile obţinute în urma Spectacolului Extraordinar de Dans Contemporan, "Răzvan Mazilu şi invitaţii săi" din cadrul proiectului DANCE ENERGY vor fi destinate Liceului de Coregrafie "Floria Capsali" din Bucureşti.
În cadrul conferinţei de presă de la Opera Naţională din Bucureşti, au luat cuvântul:
Silvia Bucur, preşedinte al Fundaţiei Prais. Dumneaei a punctat importanţa socială şi morală a manifestării, precum şi necesitatea impunerii unor astfel de evenimente în peisajul cultural românesc, cu scopul ajungerii la normalitatea reprezentată de prestigiul pe care trebuie să îl aibă dansul în ansamblul cultural al unei ţări
Coregraful Răzvan Mazilu, care a prezentat motivaţia sa personală în iniţierea acestui proiect (Răzvan Mazilu a absolvit Liceul de Coregrafie din Bucureşti şi s-a confruntat cu dificultăţile generate de lipsurile materiale ale unei şcoli care este, dealtfel, cea mai importantă şcoală de coregrafie din învăţământul preuniversitar românesc.) Răzvan Mazilu a subliniat deasemenea şi aspectul obiectiv, principial al motivaţiei care a condus la iniţierea proiectului, şi anume importanţa pe care dansul trebuie să o aibă pentru dezvoltarea firească a tinerilor şi a evidenţiat diferenţele existente între învăţământul coregrafic românesc şi cel occidental.
Cătălin Ionescu-Arbore, directorul Operei Naţionale Bucureşti a subliniat importanţa implicării Operei ca instituţie în acest demers cu puternic impact social, calitatea învăţământului coregrafic preuniversitar fiind aceea care asigură în ultimă instanţă calitatea ansamblului de balet al Operei, pentru că în mod firesc, Liceul de Coregrafie reprezintă pepiniera care asigură Operei prezenţa pe scena sa a unor artişti de valoare. Directorul Operei Naţionale Bucureşti a subliniat dificultăţile de ordin material cu care se confruntă tinerii balerini români, al căror venit se situează de cele mai multe ori, mai ales în cazul debutanţilor, la limita subzistenţei.
Adriana Jarcău, director al Liceului de Coregrafie Floria Capsali din Bucureşti, a prezentat dificultăţile de ordin logistic şi bugetar cu care se confruntă liceul. Trebuie reţinut faptul că Liceul Floria Capsali nu are un sediu adecvat pentru activităţile specifice ale acestui tip de demers didactic, situaţia perpetuându-se din anul 1977, când fostul sediu a fost avariat la cutremurul din 4 martie 1977. De asemenea, a fost menţionat faptul că, în conformitate cu statististicile, învăţământul coregrafic este cel mai costisitor, dar paradoxal, alocările bugetare sunt aproape fictive.
Fondurile rezultate în urma spectacolului din 12 martie, vor contribui la crearea videotecii liceului, la achiziţionarea de noi pianine şi la organizarea unui workshop în liceu, având ca temă dansul contemporan. Între cele două spectacole anuale, Răzvan Mazilu şi Fundaţia PRAIS vor selecta cei mai talentaţi elevi ai liceului de coregrafie pe care îi vor angrena în acţiuni culturale, desfăşurate în campusuri universitare sau licee.
Este important de evidenţiat că un proiect care are ca scop remedierea unei stări anormale de fapt în care se află învăţământul coregrafic românesc debutează cu un spectacol de dans contemporan. În cadrul învăţământului coregrafic românesc, dansul contemporan a avut întotdeauna un statut fragil, ca să nu spunem ca a fost, de fapt, perpetuu marginalizat. Cine are ochi să vadă, va înţelege poate că, în cadrul curriculumului naţional, se impune o reformă prin care să se asigure o dezvoltare echilibrată a tinerilor dansatori, prin aceasta înţelegându-se acordarea unei atenţii egal distribuite tuturor formelor de dans.
Despre proiectul Dance Energy Răzvan Mazilu declară (considerăm că această declaraţie se poate constitui într-un principiu care poate fi extrapolat asupra oricărei iniţiative care are ca finalitate responsabilizarea de tip social): "Proiectul Dance Energy, şi implicit acest spectacol, sunt o modalitate inedită de a atrage atenţia asupra dansului contemporan ca artă importantă, care se adresează tuturor deopotrivă, indiferent de naţionalitate, vârstă sau profesie. În mod special, dorim să dăm posibilitatea iubitorilor de artă să sprijine liceele de balet, care sunt într-o situaţie materială foarte dificilă. Bucuria cu care invitaţii noştri au răspuns acestei iniţiative îmi dă convingerea că spectacolul va fi un eveniment artistic cu totul special, care m-aş bucura să devină o tradiţie în România".
Acest spectacol este posibil datorită implicării generoase a Operei Naţionale Bucureşti şi a sponsorilor: Prigat, Vodafone şi Volvo, care au decis să susţină această cauză. Evenimentul beneficiază de sprijinul JW Marriott Bucharest Grand Hotel, Beta Impex, Mihaela Marin - foto, Bernard Ionescu şi Marina Macarie - grafică şi Toni Cojanu. Partenerii media sunt: Evenimentul Zilei, The ONE, Radio Total, Time Out Bucureşti, VIP, Liternet.ro şi 24 FUN.
Notă: Fotografiile au fost realizate de Mihaela Marin.