august 2003
Un proiect şi un atelier, un spectacol unic, rod al unor experienţe privind relaţia dintre coregraf, dintre dansator şi public, o relaţie mediată, condiţionată de capacitatea cu totul extraordinară a mijloacelor tehnologiei digitale, de ultimă generaţie, privind transfigurarea realităţilor imediate, privind recompunerea acestora în dimensiuni noi ale spaţiului, în noi dimensiuni posibile ale spiritului.

Asta s-a petrecut recent, la Constanţa, la Teatrul de Dans "Oleg Danovski", acest lăcaş în care ideile cele noi sunt primite, sunt evaluate, sunt experimentate şi, multe dintre acestea sunt puse în scenă; importantă este cultivarea fermentului activ al creaţiei, aparte de poncifele consacrate. Căci de nu cauţi nu găseşti, pare a fi deviza care stîrneşte febra acestei nelinişti permanente în cazul directorului manager, doamna Ana Maria Munteanu; şi nu de azi, nu de ieri. Iar întîlnirea cu acest neobosit muzician, cu compozitorul Dinu Ghezzo, profesor în cadrul Departamentului de Muzică al Universităţii din New York, el însuşi originar din Constanţa, această întîlnire, deci, putem considera că a fost providenţială. Astfel, la intersecţia acestor doi vectori, a luat naştere ceea ce s-a numit "Reîntoarcerea lui Aeneas", o producţie unică la care au pus umărul importante instituţii româneşti şi americane, universităţile din New York şi din California - Irvine, Colegiul Bergen din New Jersey, Teatrul de Dans "Oleg Danovski" şi Opera din Constanţa, Direcţia Judeţeană pentru Cultură. Desigur, nu poţi să nu observi faptul că această "Reîntoarcere..." dispune de un caracter autobiografic, Aeneas reprezentînd pentru noi emblema mitologică a unei nelinişti neistovite; este o permanentă căutare, căutare de sine pe parcursul unui periplu amplu, spiritual, inteconfesional, interdisciplinar, periplu care a început pentru omul de muzică, pentru omul de cultură Dinu Ghezzo în urmă cu mai bine de trei decenii. "Reinventîndu-l pe Aeneas în acelaşi spirit al ofensivei tehnologiei digitale asupra frontierelor sistemelor noastre de reprezentare, Dinu Ghezzo infuzează cu forţă şi flexibilitate momentul cultural local, cu spirit american deopotrivă pragmatic şi creativ...", apreciază directorul manager al teatrului.

Impactul tehnologiei digitale este în adevăr puternic, camerele de luat vederi se află "la vedere" şi "la purtător", susţinute, manevrate de dansatorii înşişi; imaginile sunt preluate, mixate şi proiectate pe un ecran imens, situat pe fundalul scenei; iar relaţia, în evoluţie concomitentă, dintre imaginea reală coregrafică şi cea virtuală, este impresionantă. Se creează spaţii noi, dimensiuni noi, forme noi de interacţiune, stăpînite de această dată de creatorul imaginii video, John Crowford, forme ce dau naştere unei discipline scenice cu totul inedite; iar posibilităţile privind evoluţiile ulterioare sunt în adevăr nebănuite. Coregraful Lisa Naugle, profesor asistent în cadrul Departamentului de Arte la Universitatea din California, realizează această coordonare a planurilor pe parcursul unei evoluţii în care aspectul coregrafic propriu-zis este atent lucrat şi este inspirat de un autentic fior poetic; versurile aparţin poetei Christine Ghezzo şi cultivă dorul de ducă, căutarea, revenirile drept puncte de sprijin pentru alte evadări; sunt teme predilecte ce nu se dovedesc a fi coordonate de o viziune regizorală unitară, viziune care să fi construit ansamblul, structura mare a spectacolului.

Momentele muzicale în baza cărora se compune spectacolul se constituie într-o structură caleidoscopică; Aeneas este peste tot şi este aici, în mod permanent, şi este în noi. Sunt lucrări datorate lui Dinu Ghezzo personal, de asemenea colegilor, colaboratorilor şi studenţilor domniei sale, compozitorii Tom Bayer, Felix Pastor, Akiko Asai, Cien Nien Chen, Rama Gottfried, Ron Mazurek, John Gilbert, YoungMi Ha, Thom MacFarlane, Fred Popovici, lucrări realizate în baza unui temeinic profesionalism. Asistenţa coregrafică a fost asigurată de dansatoarea Alison Dietterle-Smith, o prezenţă scenică prestantă, de mare siguranţă. Soprana Florenţa Marinescu este vocea care a parcurs spaţiul scenic în compania dansatorilor, în compania membrilor orchestrei Operei din Constanţa; li s-au alăturat dansatorii teatrului, soliştii ansamblului, Aliss şi Cristian Tarcea, Mădălina Dan, Florica Turcu.

Nu poţi să nu observi faptul potrivit căruia, acum ca şi în alte timpuri, Dinu Ghezzo rămîne acel spirit dinamic care ştie a mobiliza resurse şi conştiinţe; este personalitatea care dispune de harul atît de important privind capacitatea de a inspira, de a descoperi, de a căuta, de a conduce; în plus, un anume patriotism local, în cazul domniei sale, ajunge a fructifica capacităţile artistice ale locului; iar aceasta cu sensul unei posibile angajări în marele circuit internaţional al valorilor.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus