DOGMA 95 este un colectiv de regizori de film fondat la Copenhaga în primăvara anului 1995.
DOGMA 95 trebuie să exprime scopul de a contracara "anumite tendinţe" din cinematografia actuală.
MANIFEST
DOGMA 95 este o acţiune de salvare!
În 1960, se ajunsese într-un punct mort. Filmul era mort şi cerea să fie reînviat. Scopul era corect, dar mijloacele nu! Noul val s-a dovedit a fi o adiere care a atins malul, ca să se transforme apoi în mizerie. Slogane de individualism şi libertate au creat opere pentru un timp, dar nu au schimbat nimic. Valul era gata să ajungă la culme, ca şi regizorii înşişi. Valul nu a fost niciodată mai puternic decît oamenii din spatele lui. Cinematografia anti-burgheză a sfîrşit prin a fi ea însăşi burgheză, fiindcă fundamentele pe care se bazau aceste teorii veneau dintr-o percepţie burgheză a artei. Conceptul de autor a fost un romanticism burghez chiar de la începuturi, şi de aceea a fost... fals!
Cinematografia DOGMA 95 nu este individual!
Astăzi, furtuna tehnologică face ravagii, şi va avea ca rezultat democratizarea finală a cinematografiei. Pentru prima dată, oricine poate face filme. Dar, cu cît mass - media devin accesibile, cu atît mai importantă este avangarda. Nu întîmplător cuvîntul "avangardă" are conontaţii militare. Disciplina e răspunsul... trebuie să ne înveşmîntăm filmele în uniformă, căci filmul individual va fi decadent prin definiţie!
DOGMA 95 contracarează filmul individual opunîndu-i principiul prezentării unui set de reguli care nu lasă loc de discuţii, denumit JURĂMÎNTUL DE CASTITATE.
În 1960 se ajunsese la un punct mort. Filmul fusese cosmetizat pînă la saturaţie, au spus ei; totuşi, de atunci cosmetizarea a explodat.
Datoria "supremă" a regizorilor decadenţi este să aiurească publicul. Oare de-asta suntem atît de mîndri? Asta e ceea ce ne-au adus "100 de ani" de cinema? Iluzii prin intermediul cărora pot fi comunicate emoţii?... Dar libertatea fiecărui artist de a trişa?
Previzibilitatea (dramaturgia) a devenit viţelul de aur în jurul căruia ne învîrtim cu toţii. Să laşi personajul cu viaţa lui interioară să justifice intriga e prea complicat şi nu suficient de "artistic". Ca niciodată pînă acum, acţiunea superficială şi filmul superficial primesc toate onorurile.
Rezultatul este steril. O iluzie de patos şi o iluzie de dragoste.
Filmul DOGMA 95 nu e o iluzie!
Astăzi, furtuna tehnologică face ravagii şi rezultatul este ridicarea cosmeticelor la rang de Dumnezeu. Folosind noua tehnologie oricine poate oricînd să spele şi ultimele urme de adevăr în îmbrăţişarea fatală a senzaţiei. Iluziile sunt tot ce poate ascunde un film.
DOGMA 95 contracarează filmul de iluzie prin prezentarea unui set de reguli care nu lasă loc de comentarii, numit JURĂMÎNTUL DE CASTITATE.
JURĂMÎNTUL DE CASTITATE
"Jur să mă supun următoarelor reguli descrise mai jos şi confirmate de DOGMA 95:
1. Se filmează la locaţie. Decorurile şi platourile nu trebuie aduse aici (dacă e nevoie de un decor special, trebuie aleasă o locaţie unde acest decor să poată fi găsit la faţa locului).
2. Sunetul nu trebuie niciodată să fie produs separat de imagini sau invers. (Nu se foloseşte muzică decît dacă apare acolo unde se filmează scena).
3. Camera de filmat se ţine pe umăr. Orice mişcare sau imobilizare accesibilă mîinii este permisă. (Filmul nu trebuie să se întîmple acolo unde stă camera; filmarea trebuie să aibă loc acolo unde are loc filmul).
4. Filmul trebuie să fie color. Nu e admis iluminat special. (Dacă e prea puţină lumină pentru expunere, scena trebuie tăiată sau să se ataşeze la cameră o lampă simplă).
5. Accesoriile optice sau filtrele sunt interzise.
6. Filmul nu trebuie să conţină acţiune superficială (nu trebuie să apară crime, arme, etc.)
7. Îndepărtarea temporală sau geografică sunt interzise. (aceasta înseamnă că filmul are loc aici şi acum).
8. Filmele de gen nu sunt admise.
9. Pelicula trebuie să fie de 35 de mm.
10. Regizorul nu trebuie să apară pe generic.
Mai mult, jur, ca regizor, să mă abţin de la gusturi personale! De acum înainte nu mai sînt un artist. Jur să mă abţin de la a crea o "operă" considerînd că momentul e mai important decît orice. Jur să procedez aşa prin toate mijloacele disponibile şi cu preţul oricărui fel de bun gust şi al oricăror consideraţii artistice.
Acesta este JURĂMÎNTUL MEU DE CASTITATE."
COPENHAGA, luni, 13 martie 1995
În numele DOGMA 95,
LARS VON TRIER, THOMAS VINTERBERG
LISTA FILMELOR DOGMA
Dogme # 1: Festen (Denmark)
Regia: Thomas Vinterberg
Denmark
Dogme # 2: Idioterne (Denmark)
Regia: Lars von Trier
Denmark
Dogme # 3: Mifunes Sidste Sang (Denmark)
Regia: Soren Kragh-Jacobsen
Produs de: Nimbus Film Productions
Dogme # 4: The King Is Alive (Denmark)
Regia: Kristian Levring
Denmark
Dogme # 5: Lovers (France)
Regia: Jean-Marc Barr
France
Dogme # 6: Julien Donkey-Boy (USA)
Regia: Harmony Korine
USA
Dogme # 7: Interview (Korea)
Regia: Daniel H. Byun
KOREA
Dogme # 8: Fuckland (Argentina)
Regia: Jose Luis Marques
Argentina
Dogme # 9: Babylon (Sweden)
Regia: Vladan Zdravkovic
Sweden
Dogme # 10: Chetzemoka's Curse (USA)
Regia: Rick Schmidt, Maya Berthoud,
USA
Dogme # 11: Diapason (Italy)
Regia: Antonio Domenici
Produs de: FLYING MOVIES s.r.l.
Dogme # 12: Italiensk For Begyndere (Denmark)
Regia: Lone Scherfig
Denmark
Dogme # 13: Amerikana (USA)
Regia: James Merendino
Denmark
Dogme # 14: Joy Ride (Switzerland)
Regia: Martin Rengel
Swiss
Dogme # 15: Camera (USA)
Regia: Rich Martini
USA
Dogme # 16: Bad Actors (USA)
Regia: Shaun Monson
USA
Dogme # 17: Reunion (USA)
Regia: Leif Tilden
USA
Dogme # 18: Et Rigtigt Menneske (Denmark)
Scenariul, regia: Ake Sandgren
Dogme # 19: Nar Nettene Blir Lange (Norway)
Regia: Mona J. Hoel
Produs de: Malte Forssell
Freedom From Fear A/S
Mail: [email protected]
Dogme # 20: Strass (Belgium)
Regia: Vincent Lannoo
Belgium
Dogme # 21: En Karlighedshistorie (Denmark)
Regia: Ole Christian Madsen
Denmark
Dogme # 22: Era Outra Vez (Spain)
Regia: Juan Pinzas
Spain
Dogme #23: Resin (USA)
Regia: Steve Sobel
USA
Dogme #24: Security, Colorado (USA)
Regia: Andrew Gillis
USA