Realitatea Românească / ianuarie 2003

***(pentru că are o atmosferă perfectă pentru povestea pe care o spune, pentru că ştie să se joace cu emoţiile noastre, dar pentru că e prea lung prin unele locuri şi pentru că, de fapt, este prea elegant regizat şi filmat pentru a fi eficient până la capăt)


Nicole Kidman merită cu prisosinţă titlul de actriţă a anului 2002. Rolurile sale din anul precedent, felul în care a reuşit să supravieţuiască, personal şi profesional, despărţirii de Tom Cruise, alegerile făcute pe plan profesional, declaraţiile date presei, nominalizarea la Oscar, toate o fac principala candidată pentru acest titlu. Faptul că a fost în România o bună parte a anului 2002 (chiar dacă a refuzat să apară în faţa presei şi a fanilor de aici) o face cu atât mai merituoasă în ochii noştri. Alături de Moulin Rouge, The Others a fost filmul lansat în 2001 care i-a adus nominalizări la nenumărate premii, printre care BAFTA şi Globurile de Aur.

Un horror altfel

Cu aspectul unei actriţe din anii '40, filmată pentru a aminti cât mai mult de acea perioadă, Nicole Kidman dă în acest film măsura talentului ei actoricesc şi a disponibilităţii de a accepta orice provocări. Povestea este la fel de plină de surprize ca orice film horror, dar filmul cu siguranţă nu face parte din aceeaşi categorie cu Scream şi I Know What You Did Last Summer. Chiar dacă elementele inexplicabile abundă şi există momente cu adevărat înfricoşătoare, The others este mai curând înrudit cu The sixth sense. Există, evident, un deznodământ şocant, pe care puţini spectatori îl pot ghici dinainte, dar filmul îşi trage seva din imaginaţia spectatorului, sugerându-i lucruri pe care nu le poate vedea şi făcându-l să se aştepte tot timpul la lucruri îngrozitoare.

O poveste cu surprize

Kidman este Grace, o femeie care, la finalul celui de-al doilea război mondial locuieşte, împreună cu cei doi copii ai ei, într-un conac izolat, pe insula Jersey, în largul coastelor Marii Britanii. Cei doi copii suferă de o boală care face ca lumina să-i afecteze grav, drept care toată casa este cufundată în întuneric, cu draperii groase la ferestre şi doar lumină de gaz. Apariţia a trei noi servitori, imediat după dispariţia celor aflaţi înainte în casă, completează paleta de personaje a acestui film cu o irlandeză eficientă, un grădinar bătrân şi o fată mută. Soţul lui Grace a plecat la război cu un an şi jumătate înainte şi, pentru că nu s-a mai auzit nimic despre el de atunci, e considerat mort. Curând însă copiii încep să vadă şi să audă lucruri stranii, dar mama lor, o persoană profund religioasă, nu este dispusă să creadă sau măcar să-şi pună probleme legate de acest lucru. Până când adevărul, care este puternic ancorat în supranatural, nu iese la iveală.

Un târg reciproc avantajos

Filmul a fost regizat de spaniolul Alejandro Amenabar şi are în spate o poveste interesantă, începută pe vremea când Nicole Kidman mai era încă soţia lui Tom Cruise. Abre los ojos, precedentul film al lui Amenabar, a fost refăcut în America, în regia lui Cameron Crowe, cu Tom Cruise în rolul principal, sub numele de Vanilla sky. În schimbul cedării drepturilor acestui film, Cruise a promis să producă, iar Nicole Kidman să joace în următorul proiect al spaniolului. Chiar dacă The others este primul său film de limbă engleză, Amenabar reuşeşte să-şi conducă actorii cu o mână sigură şi să realizeze un film fără reproş. Evident dacă aşteptaţi de la acest film efectele speciale şi violenţa unui horror obişnuit, veţi fi dezamăgiţi. Nu întâmplător anii sunt '40, pentru că filmul seamănă mai curând cu horror-urile şi thriller-urile de atunci.

Regia: Alejandro Amenabar Cu: Nicole Kidman, Christopher Eccleston

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus