Libertatea / iunie 2007
California Dreamin' (nesfârşit)
Primul şi, din păcate, ultimul lungmetraj al regretatului Cristian Nemescu - California Dreamin' (nesfîrşit) - este, deşi neterminat, un film împlinit. Dincolo de problema morală a efectuării unui ultim montaj (care să reducă povestea la cele 2 ore intenţionate de Nemescu; filmul a ieşit pe ecrane într-o versiune de 2 ore şi 35 de minute), în cazul de faţă o asemenea intervenţie ar fi fost neavenită: ceea ce ne-a rămas nu este doar povestea gîndită şi scrisă de Nemescu şi de scenaristul său fidel, Tudor Voican, ci şi tot acel prisos de poveste care ne dă indicii despre modul de lucru al lui Nemescu şi despre textura efectivă a materiei cu care lucra. Ce e cu totul remarcabil este că acest "prisos" nu scade valoarea filmului şi nici nu plictiseşte spectatorul atent la corespondenţe: este aproape un film care-şi conţine "making of"-ul.

Povestea se bazează (ca şi Moartea domnului Lăzărescu) pe o ştire de ziar: şeful unei mici gări româneşti a oprit convoiul NATO al unor soldaţi americani. Pornind de la acest fapt divers, Nemescu şi Voican au imaginat o parabolă identitară care - deşi nu pare, California... fiind la antipodul acelor parabole greoaie cu care ne-a obişnuit filmul românesc de dinainte de '89! - este extrem de ambiţioasă: un fel de "foaie de temperatură" a febrei naţionale. Această febră este stîrnită din te-miri-ce, pentru că vine pe fondul unor frustrări acumulate în timp. Iar "motorul" ei, un individ pe nume Doiaru (Răzvan Vasilescu, impecabil ca întotdeauna), este totodată şi singurul care - într-o Românie tot mai uniformizată, cu metehne şi pasiuni trase la xerox - face legătura cu trecutul: amintirile sale de copil, cînd toată familia aştepta "să vină americanii", sînt "cusute" (alb-negru) în materialul filmului, dînd poveştii o adîncime suplimentară.

Tot filmul poate fi văzut ca o prelungire a acelei replici rostite de Victor Rebengiuc în Balanţa lui Lucian Pintilie: "Ăl mai prost om din lume e americanu', hăhăhă!" Aici, "americanu'" se numeşte Jones şi este comandantul soldaţilor opriţi, cu tren cu tot, în gara Căpîlniţa (găselniţă care trimite - probabil - la Căpîlna şi-ale sale emblematice fete...). Armand Assante îl joacă aşa cum ne imaginăm că trebuie să reacţioneze un american într-o situaţie comparabilă: cu un aer perplex, blocat de absurditatea birocratică şi provocat, totodată, să caute soluţii nu tocmai "ortodoxe" de ieşire din blocaj. Pe lîngă povestea "geo-politică" există, însă, şi un love story între fiica lui Doiaru, Monica (Maria Dinulescu, făcînd cu dezinvoltură un rol care se reţine) şi adjunctul lui Jones (Jamie Elman), a cărui perplexitate de american se topeşte la contactul cu erotismul românesc. De fapt, e vorba de love story-uri în serie, toţi soldaţii (inclusiv un român care se dă american - Andi Vasluianu, savuros) găsindu-şi "jumătăţile de tranzit" în Căpîlniţa.

Amestecul de scenariu bine scris, interpretări excelente, mici momente "ciné-vérité" şi visare adolescentină ("neorealismul magic" propriu lui Nemescu) reuşeşte să facă din California Dreamin' unul din cele mai consistente şi mai personale debuturi în filmul românesc. Este un "thriller comic" rînd pe rînd amuzant, antrenant şi emoţionant, care duce gluma iniţială pînă la punctul de fierbere din final, cînd derizoriul devine tragic. Într-un fel, este aidoma poveştii din afara ecranului: un film a cărui materie fierbinte nu a mai putut fi "modelată" prin montaj... Ceea ce vedem este la fel de viu şi de imperfect precum viaţa.

Regia: Cristian Nemescu Cu: Armand Assante, Răzvan Vasilescu, Jamie Elman, Maria Dinulescu, Ion Sapdaru, Alex Mărgineanu, Andi Vasluianu, Gabriel Spahiu

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus