Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici film  Sageata  Festivalul TIFF 2002

Demolarea unei inhibiţii - Festivalul TIFF 2002


Arhitext Design, iulie 2002
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Dincolo de efortul material, un festival presupune un efort organizatoric considerabil. Un festival de teatru e mult mai greu de organizat decât unul de film şi, totuşi, festivalurile româneşti de teatru sunt numeroase (din care 2-3 de ţinută), în timp ce în film nu existau, până de curând, decât două de scurt-metraj, plus 2-3 (neglijabile) cu caracter turistic, ecologic sau antropologic. Dintre acestea, doar Dakino şi-a format (în cei peste 10 ani de existenţă) o oarecare personalitate, aflată oricum la mare distanţă de ceea ce ar fi putut fi, din cauza, probabil, a amatorismului echipei conduse de Dan Chişu. Motivele lipsei unui festival de film? Poate că cel mai important e dezbinarea din lumea cinematografică românească şi lipsa de profesionalism a unei mari părţi din membrii acesteia (din aceste puncte de vedere, lumea teatrului se găseşte la polul opus; desigur că există şi aici dezbinări şi amatori, dar se pot închega şi echipe serioase de profesionişti). Iar un alt motiv - un zid inhibator care s-a tot înălţat în ultimii 10 ani şi care, cu cât e mai mare, cu atât e mai greu de demolat.

În acest context, organizarea unui festival internaţional de lungmetraj, competitiv, părea o nebunie, iar faptul că un astfel de festival a avut loc şi că a mers bine e o surpriză foarte plăcută. El se numeşte Festivalul Internaţional de Film Transilvania şi prima ediţie a avut loc din 3 în 9 iunie 2002. E plasat la Cluj, întrucât acesta e oraşul din România cu cea mai mare frecventare a sălilor de cinema şi pentru că, oricum, în Bucureşti au loc deja multe cicluri (impropriu numite festivaluri) de film, de-a lungul întregii stagiuni. A grupat peste 40 de filme, proiectate în două cinematografe - Republica şi Arta (corecte ca ţinută şi calitate a proiecţiei) - plus o secţiune off, la Casa Tranzit. Secţiunea competitivă a inclus 12 filme din Europa şi America de Nord şi au existat şi alte câteva secţiuni: Super Nova (cu 12 titluri prezentate şi premiate în festivaluri internaţionale recente); Film românesc (4 filme româneşti recente); 3x3 (3 regizori - Radu Gabrea, Francois Ozon şi Michael Haneke - cu câte 3 filme fiecare); Umbre (5 filme de groază şi fantastice, din Japonia, Franţa, SUA şi Cehia); 2 evenimente speciale (proiecţia cu Dancing at the Blue Iguana, în prezenţa regizorului Michael Radford, şi proiecţia cu Nosferatu, al lui Murnau, acompaniat live de un trio); un film surpriză (Love and Death on Long Island, în prezenţa actorului Jason Priestley); şi o proiecţie cu Mulholland Drive, de David Lynch, în seara decernării premiilor.

Festivalul a fost organizat, aşadar, după toate regulile şi criteriile festivalurilor de ţinută - calitate (incontestabilă), diversitate (şi de gen, şi de provenienţă geografică), personalităţi, conferinţe de presă, iar cel mai îmbucurător e că mecanismul a funcţionat (un singur film nu a ajuns la timp), cu o echipă mică, dar profesionistă (cu Tudor Giurgiu director şi Mihai Chirilov director artistic). Doar frecventarea sălilor (mai ales în timpul zilei, căci au existat cam 10-12 proiecţii zilnic, împărţite în 2 săli concomitent, plus cele de la Casa Tranzit) a fost destul de slabă dar, cu timpul, festivalul îşi va forma un public şi chiar un turism legat de acest eveniment.

Important e că un astfel de festival a fost iniţiat şi că zidul inhibiţiilor a fost dărâmat. E lucrul cel mai dificil; de-acum încolo, nu-i vorba decât de rodaj şi intrare în ritm.



 Toate articolele despre Festivalul TIFF 2002


0 comentarii

Resurse

 Alte articole de Laurenţiu Brătan


Alte articole

 Epilog la prima ediţie - TIFF 2002, Iulia Blaga
 TIFF 2002 s-a deschis cu Occidentul lui Cristian Mungiu, Iulia Blaga
 Interviu cu Michael Radford - Festivalul TIFF, 2002, Iulia Blaga


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected]. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer