Un film de: Francis Veber
Distribuţie: Daniel Auteuil, Gérard Depardieu, Thierry
Lhermitte, Michèle Laroque, Michel Aumont, Jean Rochefort
Un film produs de: Alain Poire
Scenariu:Francis Veber
Imagine: Luciano Tovoli
Montaj: Georges Klotz
Muzica: Vladimir Cosma
Costume: Jacqueline Bouchard
Gen: Comedie
Producţie: Franţa 2002
Durata: 90 min.
SINOPSIS :
Francois Pignon este contabil într-o mare
întreprindere. Este pe punctul de a fi concediat când se
zvoneşte că ar fi homosexual. Situaţia nu stă deloc
aşa, dar vestea se răspândeşte mult prea repede.
Directorii se hotărăsc să-l păstreze pe Pignon din
motive de "corectitudine politica".
"Le Placard" este povestea unui tip timid şi discret, care
dintr-odată trece drept un extremist, chiar dacă comportamentul
său a rămas acelaşi. S-a schimbat doar felul în care
îl privesc ceilalţi.
Interviu cu Francis Veber:
Cum de v-aţi gândit sa faceţi acest film?
A fost o idee ca toate celelalte. Într-o zi, ţi se pare
că-ţi umblă ceva prin cap, e cu totul neaşteptat, nu
ştii de unde vine acest gând, şi uite că te-ai trezit cu
un subiect. De data asta, e povestea unui om care e pe punctul de a fi
concediat de la locul de muncă, şi căruia i se aplică o
etichetă care va schimba total felul în care îl privesc
ceilalţi. Am mai abordat o temă similară în Le Grand
Blond avec une Chaussure Noire, film în care Pierre Richard trece
drept spion şi îşi vede întreaga existenţă
întoarsă pe dos.
V-a fost uşor să scrieţi scenariul filmului?
Nu există scenariu care să fie uşor de scris! Sau cel
puţin aşa gândesc eu în momentul de
faţă...Când eram mai tânăr, priveam poate problema
cu mai multă detaşare. Scriam mai repede şi mai uşor,
dar acum am nevoie cam de un an pentru a definitiva un scenariu.
Cred că e dificil să vorbeşti despre homosexualitate
fără a cădea în clişeele des întâlnite
sau în modelele deja uzate de cinematograf...
Am vrut neapărat ca Francois Pignon, care este categorisit drept
homosexual, să nu intre deloc în pielea personajului, să nu
dea replica. Rămâne acelaşi omuleţ discret, cum a fost
şi până atunci. În schimb, ceilalţi încep
să-l privească cu alţi ochi. Nu este un film despre
homosexualitate, ci mai degrabă un film despre părerea pe care
şi-o pot face alţii despre tine, sau despre ce poate face un zvon,
fără ca tu să-ţi fi schimbat comportamentul.
Niciodată nu aţi mai portretizat un personaj atât de
solitar, de şters, de banal şi de nefericit ca acest Francois
Pignon...
Este un personaj de care mă simt foarte apropiat deoarece îmi plac
oamenii simpli. Îmi plac tipii care n-au primit nimic de la zâna
cea buna. Când te uiţi la ei, ţi se pare că s-au
născut într-un leagăn gri şi că toată
viaţa lor a stat sub semnul aceleiaşi nuanţe. Vocea lor nu se
face niciodată auzită. În aparenţă, nu sunt deloc
seducători, şi cu toate acestea sunt nişte oameni care
reuşesc să supravieţuiască, care sunt
înduioşători tocmai pentru că lupta lor este repede
dată uitării. Mă uimesc acest gen de oameni deoarece atunci
când sunt atinşi de o rază de lumina, când trec pe
"partea însorită a străzii", atunci devin cu adevărat
mari.
Chiar dacă Le Placard este o comedie, nu vi se pare ca
în ea se ascunde mai multă gravitate decât în celelalte
filme ale dumneavoastră?
Comedia este un gen mult mai dificil de abordat decât se crede în
general. Întotdeauna a existat un substrat "tragic" în filmele pe
care le-am scris până acum. Nu uitaţi ca L'Emmerdeur
este totuşi povestea unui asasin şi a unui sinucigaş care se
întâlnesc în aceeaşi cameră de hotel. Nu este o
situaţie uşoară, nu? Şi dacă ne mai gândim la
nişte comedii clasice, cum ar fi To Be or Not To Be, a
cărei acţiune are loc într-un ghetou din Varşovia,
în perioada de apogeu al lui Hitler, sau Les Lumières de la
Ville, care este povestea unei fetiţe oarbe şi a unui
coşar, nu putem spune că aceste filme ar avea la bază
nişte subiecte amuzante!
Părerea pe care şi-o fac ceilalţi despre tine, felul
în care te priveşte lumea, iată nişte teme care revin
sistematic pe parcursul creaţiei dumneavoastră, putem vorbi oare
despre un fel de obsesie?
Cu siguranţă. Trăim alături de semenii noştri, ei
sunt cei care decid multe lucruri în ceea ce ne priveşte. În
ultimă instanţă, oricare ţi-ar fi caracterul, dacă
eşti văzut într-un anumit fel, acest lucru te poate obliga
fie să-ţi schimbi comportamentul, fie să fii supus unor
constrângeri de-a lungul întregii tale vieţi.
Am impresia că primul lucru care mă frapează la Francois
Pignon este curajul. Vi se pare că este greu să dai dovadă de
curaj în viaţă?
Este greu să fii curajos atunci când de fapt ţi-e frică
şi de propria-ţi umbră, când trebuie să faci un
efort pentru a-ţi învinge teama. Mi se pare că Turenne
îşi spunea înainte de fiecare luptă: "Tremuri,
sărmanul meu corp, dar ai tremura şi mai tare daca ai şti
unde te duc". Mi se pare fantastic, Turenne era un laş (chiar el ne-o
spune), dar cu toate acestea face un efort şi se duce pe câmpul de
luptă. La fel, Pignon este un om care se va forţa să
pară curajos. Cred că acest gen de atitudine este mult mai
emoţionantă decât eroismul înnăscut.
În centrul povestirii se află personajul Belone, interpretat de
Michel Aumont, care este un fel de înţelept şi care îl
va ajuta pe Pignon să se descopere pe sine.
În acest film, Belone este deus ex machina. El îi va sugera lui
Pignon strategia pe care trebuie s-o adopte, iar micul său apartament
va deveni un loc de meditaţie pentru eroul nostru. În personajul
lui Michel Aumont este un fel de serenitate, de profunzime, de
înţelepciune, de gravitate, de solitudine, care pur şi simplu
mă emoţionează. Când Auteuil îşi face
apariţia împovărat de îndoieli şi de
nesiguranţă, Belone îi ridică moralul şi îl
aruncă din nou în luptă. Belone este singurul homosexual din
film, dar în acelaşi timp este personajul cel mai discret şi
cel mai uman. N-a fost în intenţia mea sa mă servesc de
homosexualitate în scopuri comice, nu acesta este motivul central al
filmului Le Placard.
Credeţi că înţelepciunea nu poate veni decât ca
rezultat al experienţei?
Este cu siguranţă în strânsă legătură cu
maturizarea. A fost nevoie de multe călătorii de introspecţie
pentru a se ajunge la această dezinteresare, la această
generozitate care îl caracterizează pe Belone.
Cât despre dumneavoastră, vi se pare că acum sunteţi
mai înţelept decât în epoca în care a apărut
Le Jouet?
Nu ştiu dacă sunt mai înţelept, dar cu
siguranţă sunt mai tolerant, înţeleg mult mai multe
lucruri acum decât înţelegeam în acele vremuri.
O alta temă recurentă în filmele dumneavoastră este
cea a umilinţei. Umilinţa la care îi supunem pe
ceilalţi, dar şi la care suntem supuşi. În acest caz,
Francois Pignon este un personaj în permanenţă
umilit.
Pentru unii oameni, viaţa este o umilinţă permanentă.
Dacă ai ghinionul de a avea cel mai mic handicap, îşi vor
bate joc de tine la şcoală, în armată, la uzină, la
birou, pretutindeni. Mă îngrozesc acele glumiţe imbecile care
înjosesc un om în permanenţă. Am vrut să atrag
atenţia asupra acestui lucru, să spun că adevăraţii
imbecili sunt cei care vă umilesc.
Au trecut deja 15 ani de când v-aţi mutat în Statele
Unite, cum reuşiţi să scrieţi povestiri care sunt
atât de profund franceze?
De fapt, până de curând nu credeam că sunt un francez
sadea. Mama era rusoaică, iar eu credeam că sunt mai degrabă
internaţional. Este fals. Undeva în mine se află un cromozom
francez care este dominant. Locuiesc în America, dar fac comedii
franţuzeşti de care sunt mândru. Am remarcat de altfel
că atunci când scenariile mele erau cumpărate de americani,
aceştia înţelegeau cu greu elucubraţiile mele
franceze.
Nu vi se pare că pe măsură ce trece timpul vorbiţi
din ce în ce mai mult despre propria persoana?
Timp de mulţi ani am crezut că mă ascundeam în spatele
scrierilor mele. Şi acest lucru este fals. Am descoperit existenţa
unor teme recurente, ca cea a paternităţii în Le Jouet
şi Les Comperes, sau cea a prieteniei între oameni, care
apare în majoritatea filmelor mele. Iată o grămadă de
lucruri care vorbesc despre mine...
Este pentru prima oară, după perioada Le Jouet,
când spuneţi povestea unui om singur şi nu a unui
tandem.
E adevărat ca în Le Placard am abandonat obişnuitul
cuplu pentru a spune povestea unui singuratic. A fost o experienţă
la fel de interesantă, care m-a făcut să-mi dau seama că
nu sunt atât de previzibil pe cât spun unii.
E totuşi destul de bizar să-i dai lui Daniel Auteuil rolul unui
personaj care nu se face remarcat prin nimic, care nu se
impune.
Daniel Auteuil este unul dintre cei mai mari actori francezi. Alături
de Al Pacino, Robert De Niro sau Dustin Hoffman, el face parte dintr-o
generaţie de actori al căror chip a devenit celebru graţie
publicităţii, dar care de fapt sunt nişte tipi cu
trăsături des întâlnite. Daniel este atât de
talentat încât îl poate interpreta atât pe Ugolin
cât şi pe orice erou al lui Sautet. Nu are un fizic remarcabil,
nimeni nu-l bagă în seamă atunci când poartă
costumul gri al lui Pignon, asta până în clipa în care
decide că se va face remarcat.
Vă doreaţi de mult să lucraţi cu acest actor?
Desigur, încă din perioada Jean de Florette. N-am văzut nimic
mai emoţionant ca declaraţia de dragoste pe care i-o face lui
Emanuelle Beart în Manon des Sources. Până acum n-am
mai lucrat cu el, dar face parte din rasa lui Depardieu şi a lui
Villeret, a actorilor care au o viteză suplimentară, alături
de care poţi să-ţi depăşeşti propriile
limite.
Pe platou, v-aţi câştigat reputaţia unui regizor
extrem de exigent cu actorii, care nu ezită să filmeze de
nenumărate ori aceeaşi secvenţă. Ce-i trebuie unui actor
pentru a fi pe placul lui Francis Veber?
Vreau ca actorul să poată reda muzica pe care eu o aud atunci
când scriu textul, deoarece eu rămân în primul rând
scenarist. Atunci când scriu, aud replicile cântate, şi visez
la interpreţi care să poată reda această muzică.
Iată ce caut eu pe platou. Şi atunci când lucrez cu actori de
talia lui Thierry Lhermitte, Gerard Depardieu sau Daniel Auteuil,
găsesc ce-mi doream atunci când am scris, şi acesta este unul
dintre momentele cele mai frumoase ale vieţii mele.
Cum v-aţi simţit să lucraţi din nou cu Gerard
Depardieu, la paisprezece ani după filmul Les Fugitifs?
A fost o revedere emoţionantă. Gerard este un actor fantastic de
talentat. A avut un accident foarte grav chiar înainte de
începerea filmărilor. Cu câteva săptămâni
înainte de a ne revedea, a fost la un pas de moarte, dar când a
sosit pe platou, deja luase nişte decizii importante, printre care se
număra şi aceea de a profita la maximum de întâlnirea
noastră.
Personajul său este la prima vedere ridicol, dar mai apoi se
dovedeşte a fi înduioşător, vulnerabil,
rătăcit.
Gerard este unul dintre indivizii cei mai complecşi pe care i-am
întâlnit. În aparenţă este dur, ca un luptător
turc, dar de fapt este un om de o mare fragilitate. Acest amestec de
forţă şi de sensibilitate fac din el un actor cu
adevărat talentat. În Le Placard, în ochii săi se
pot citi durerea şi nebunia, ceea ce aduce o dimensiune profund
umană într-un rol care altfel ar fi putut fi caricatural.
Pentru prima oară putem vedea într-unul dintre filmele
dumneavoastră o distribuţie de o asemenea anvergură, actori
atât de prestigioşi interpretând roluri secundare, deoarece
pe lângă Daniel Auteuil şi Gerard Depardieu mai pot fi
urmăriţi Jean Rochefort, Thierry Lhermitte, Michèle Laroque,
Michel Aumont. Este oare o plăcere sau mai degrabă o angoasă
pentru un regizor să se vadă pus în faţa unei
distribuţii de o asemenea valoare?
Sunt atâtea motive de nelinişte legate de realizarea unui film,
încât un casting atât de bogat nu poate fi decât un
motiv de fericire.
Atunci când vezi Le Placard, îţi dai seama că
pentru prima oară un personaj feminin are un rol important
într-unul din filmele dumneavoastră. De regulă, femeile vin
şi pleacă sau produc catastrofe. Rareori sunt ele pe post de
personaje care dreg situaţia, cum este aici Mademoiselle Bertrand,
interpretată de Michèle Laroque. Oare de-acum înainte veţi
vorbi mai mult despre femei?
Cu siguranţă voi încerca, pentru că mi-am dat seama
că sunt o grămadă de femei pe lume! Vorbind serios, am crezut
mult timp că mai ales bărbaţii sunt implicaţi în
comedii, şi că-mi puteam permite să ridiculizez anumite
personaje fără nici un risc. Pierre Richard a trebuit să
alunece pe multe coji de banane în filmele mele, şi nu puteam
să-i cer unei femei să facă aşa ceva. Nu ştiu
dacă acum am mai puţine scrupule, dar am chef să scriu
şi comedii pentru femei.
De ce aţi ales-o pe Michèle Laroque?
Pentru că îmi trebuia cineva care să joace rolul unei
contabile, care să dea dovadă de o anumită precizie. Michèle
este o mare actriţă de comedie. Este puţin sărită
de pe fix. Trebuia să pară serioasă, demnă, dar în
spatele acestei faţade trebuia să se ascundă întreaga
fantezie a unei actriţe de comedie. Căci Michèle aparţine cu
adevărat acestui gen, lucru care este destul de greu de găsit
în Franţa.
Cred că în timpul elaborării acestui proiect v-aţi
gândit mult la Alain Poiré, dispărut în primăvara anului
trecut, care a produs majoritatea filmelor dumneavoastră şi care a
fost cel care v-a sfătuit să treceţi în spatele
camerei.
Este mereu prezent lângă mine, mai ales atunci când lucrez,
deoarece a fost extrem de important în viaţa mea, atât
profesională cât şi particulară. A fost un mare
entuziast, dar mai ales un pasionat de comedie. Toată viaţa i-a
plăcut să râdă. Şi cum la rândul meu şi
eu sunt axat pe comedie, nu se putea să nu ne înţelegem
asupra acestui punct. În plus, era un producător de o
perspicacitate incredibilă. Spre exemplu, eu nu vroiam să fac
Le Diner des Cons. Nu înţelegeam ce film ar fi putut
să iasă din acea piesă. El a insistat să mă dedic
acestui proiect, şi ţinând seama de rezultat, a făcut un
lucru bun.
Ce v-a plăcut cel mai mult în legătura cu succesul
filmului Le Diner des Cons?
Succesul în sine. Pentru că în ciuda părerii unora, un
film se face pentru a fi văzut. În plus, atunci când
eşti autor de comedie, ai o recompensă imediată, şi
anume râsul. Intri într-o sală, îi auzi pe oameni
râzând, este cu adevărat o minune. La fiecare hohot de
râs, ţi se pare că publicul te
îmbrăţişează.
După părerea dumneavoastră, ce stă la baza succesului
acestor filme?
Daca aş şti, n-aş face decât filme de succes.
Odată ajuns în momentul în care puteţi spune că
aţi cunoscut tot succesul imaginabil, ce vă poate determina
să vă continuaţi activitatea?
Dragostea pentru meseria mea. Spre exemplu, tocmai am dat peste un
subiect
care nu prea mă caracterizează, pentru că ţine
puţin de burlesc şi de fantastic. Când îl povestesc,
punctul de începere mă atrage atât de mult încât
de-abia aştept să mă apuc de lucru.
După Le Diner Des Cons, spuneaţi că
următoarele dumneavoastră filme vor fi în primul rând
momente de introspecţie. Vi se pare că Le Placard este un
film personal?
Îmi este greu să emit o părere, deoarece mezinul este
întotdeauna cel mai frumos. Deci dacă mă veţi
întreba dacă acesta este cel mai bun film al meu, vă voi
răspunde că da pentru că îl iubesc, pentru că
de-abia l-am creat, pentru ca încă sunt îndrăgostit de
el. Din nefericire, odată cu trecerea timpului îţi dai cu
adevărat seama daca ai reuşit sau nu.