Dilema Veche / iulie 2007
La Taormina - unul din locurile cele mai îmbătător de frumoase din lume! - există un festival de film care a ajuns la a 53-a ediţie. De anul acesta, dublă schimbare de direcţie: Deborah Young, critic de film la Variety şi fostă adjunctă a vechiului director Felice Laudadio, a preluat cîrma festivalului şi i-a dat un nou suflu, reînnodînd cu glamour-ul care îl caracteriza în urmă cu 30-40 de ani...

Mai fusesem o singură dată la Taormina, dar nu la festival. Am înţeles de la "veterani" că evenimentul scăzuse mult în prestanţă, devenind - practic - un festival al producţiilor naţionale. Şi totuşi, Taormina cunoscuse zilele ei de glorie: spotul ediţiei (în alb-negru) amintea, înaintea proiecţiilor de seară, figurile celor care fuseseră omagiaţi în impresionatul amfiteatru grec în aer liber (cu vedere spre Etna): Fellini cu Giuletta sa, Antonioni cu Monica sa, Liz Taylor cu Burton al ei, De Sica, "Sophica" (Loren) e tutti quanti... Erau, desigur, alte vremuri, cînd Cinematograful încă avea o "aură" şi oamenii aceia, oricum legendari, păşeau parcă în stare de imponderabilitate (şi nu doar pentru că spotul era în ralanti). Aveau graţie, aveau glamour. Astăzi, mai poţi găsi ceva din ultimul; dar graţia pare să fi dispărut definitiv.

Probabil însă că nu cu graţie mai poţi face, astăzi, un festival care să o "plesnească". E nevoie de multă ambiţie, anduranţă, determinare şi multe, multe contacte! Deborah Young pare să le aibă: şi-a arvunit, încă de la prima ediţie a sa ca directoare, filme de la trei majorsi (companii producătoare) importanţi - MGM, Warner Bros. şi Paramount. Iar filmele n-au venit singure, ci însoţite de vedete/ regizori/producători: la Lucky You, de pildă, au venit regizorul (Curtis Hanson, de L.A. Confidential-ă faimă), doi dintre actori (legendarul Robert Duvall şi Eric Bana) şi producătoarea; la Transformers au venit regizorul Michael Bay (de tristă Armageddon-ică faimă) şi tînărul actor-care-urcă Shia LaBeouf.

Young a declarat încă dinaintea începerii festivalului că scopul ei nr. 1 este de a repune Taormina pe harta festivalurilor care contează (Cannes, Veneţia, Berlin...) - ceea ce este mult mai dificil decît pare. Iar asta pentru că bătaia cea mai mare se dă, astăzi, pe "sloturi": perioadele în care se desfăşoară evenimentul. Anul nu are decît 365 de zile, şi cam toate "căsuţele" sînt ocupate. Dacă numai în ţară - sau la Bucureşti - s-au înghesuit, anul acesta, 5 festivaluri în primele 7 luni ale anului, închipuiţi-vă ce se întîmplă în lume! Iar festivalurile nou-apărute nu sînt nicidecum cantităţi neglijabile: cel de la Roma, din toamna anului trecut, a fost atît de bine "poziţionat" (şi, nu mai puţin, sponsorizat!) încît se pare că a detronat - deja - bătrîna Mostră veneţiană, care s-a scufundat un pic sub valul creat de rivalul său... Va reuşi Young să facă din Taormina "evenimentul cel mai aşteptat" între Cannes şi (deocamdată) Veneţia, aşa cum şi-a propus? Vom trăi şi vom vedea. Mai ales că - între C şi V - mai există K (de la Karlovy Vary) şi L (de la Locarno), care nici ele nu sînt de ici-colea!

Pînă una alta, a 53-a ediţie a Taorminei a încercat să împace - cumva ca la Cannes - arta şi comerţul. După posibilităţi. Adică n-au fost mari "revelaţii" în competiţie (dar parcă la Cannes sînt, în fiecare an?! Hmm, poate la 3-4 ani o dată...) - ar fi fost şi greu la cele numai 7 filme selectate. A existat o integrală Giuseppe Tornatore (care e sicilian) cu Tornatore cu tot - dar, din păcate, fără cea mai frumoasă achiziţie a sa: Monica Bellucci. Au existat filme prezentate sau premiate în alte festivaluri - de la Les témoins al lui André Téchiné (Berlinala şi TIFF 2007) la XXY al tinerei Lucia Puenzo (premiul "Semaine de la critique" 2007); amîndoi au fost prezenţi la Taormina. Regizorul britanic Terrence Davies a susţinut un masterclass, ca şi actorul american Matt Dillon. În juriul competiţiei a fost Goran Paskalievic (deci alt masterclass). Iar deschiderea s-a făcut cu Flyboys de la MGM, ceea ce ne-a pricopsit cu un "spectacol aviatic" cu trei bucăţi avioane de epocă făcînd loopinguri tricolore (roşu-alb-verde, steagul Italiei) pe deasupra cocteilului de la Hotel Timeo - "cartierul general" al cocteilurilor de la ora 20... Dar evenimentul care a adunat, cred, întreaga suflare a Taorminei, care a umplut - cu mic-cu mare - toate cele 5000 de locuri ale amfiteatrului a fost premiera mondială a "mult-aşteptatului" (de unii; mărturisesc că nu şi de mine...) Transformers, ultima extravaganţă a supermeseriaşului domn Bay. Filmul se lansa abia pe 28 iunie 2007 în Italia, şi pe 4 iulie 2007 în SUA; noi l-am văzut pe 21 iunie 2007. Dar cum l-am văzut - asta este mai spectaculos chiar decît filmul!

În primul rînd, aşteptînd să ne croim drum spre locurile din amfiteatru (presa avea parte de scaune cu spătar - Cineva fie lăudat! -, în timp ce spectatorii obişnuiţi doar de gradene), am fost întrebaţi din 3 în 3 metri dacă ne-am stins celularele. (N-am înţeles de ce.) Apoi - la ultimul cordon de securitate - am fost bipăiţi, ca în aeroporturi, ni s-a cerut să scoatem celulare şi aparate foto şi să le punem în mici pungi de plastic pe care scria Transformers şi care au fost sigilate (nu că m-ar fi tentat să le deschid pe loc, dar vă jur: era imposibil! Am reuşit, la sfîrşit, doar cu dinţii...). Apoi, şi înainte, şi-n timpul proiecţiei, men in black - cu ochelari cu infraroşu şi walkie-talkies minuscule sub bărbie - ne-au scanat nonstop. Motivul? Fireşte, pirateria.

Cu toate aceste preparative paranoice, existau toate şansele ca filmul să nu-mi placă şi să regret pînă astăzi slăbiciunea de a mă duce la "un Michael Bay" la care se intră atît de greu... Dar n-am regretat! Mai întîi pentru că filmul propriu-zis a fost precedat de cel mai năucitor show cu lasere pe care l-am văzut vreodată (15 minute bune de vîrtejuri 3D / holografice multicolore-cu-fumigene care ne-au explodat ochii!), şi-n al doilea rînd pentru că - zău dacă vă mint! - filmul m-a ţinut cap-coadă de-am uitat şi să răsuflu. Îl puteţi vedea şi la noi, pe ecrane, şi vă puteţi convinge.

Doar că din sălile de la noi nu se vede Etna.

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus