Timp de trei săptămîni (25 septembrie-18
octombrie) la Bucureşti va avea loc a doua ediţie a Festivalului
Internaţional de Dans BucurESTi-VEST. În urmă cu doi ani
Elveţia a fost principal invitat, iar publicul bucureştean a putut
să se delecteze urmărind evoluţiile companiilor de dans
elveţiene. De data aceasta invitat este dansul american contemporan.
Acest festival, în general ignorat, mai ales de către Ministerul
Culturii, dovedeşte însă că România nu este
aruncată undeva la marginea lumii, ci poate fi gazda unor evenimente de
răsunet european.
Festivalul este organizat de Fundaţia
culturală Proiect DCM, Centrul de proiecte culturale al Primăriei
bucureştene, ArCuB, teatrele Odeon şi Bulandra, British Council,
Goethe Institut, Institutul Cervantes, Centrul Cultural American,
Centrul
Cultural al Republicii Cehe, Institutul Francez. În deschiderea
festivalului se va desfăşura a doua ediţie Balkan Dance
Platform. Vor participa peste 20 de coregrafi din România, Bulgaria,
Grecia, Macedonia, Serbia, precum şi un număr important de
artişti şi directori de festivaluri din străinătate, din
Franţa, Germania, Italia, Marea Britanie, SUA. Totuşi,
atenţia va fi în primul rînd atrasă de Festivalul
BucurESTi-VEST, care, avîndu-i ca invitaţi pe dansatorii şi
coregrafii americani, va oferi spectacole de dans contemporan cum nu
prea
s-au văzut la noi. De asemenea, va organiza şi ateliere de dans,
unde toţi cei interesaţi vor putea să asiste la ceea ce
înseamnă cu adevărat muncă în balet şi
coregrafie. Festivalul va mai cuprinde coproducţia
româno-britanică Lume, realizată de Charles Lineham,
spectacol care va rămîne în repertoriul Teatrului Bulandra
şi după încheierea festivalului. Vor mai putea fi vizionate
spectacole ale unor companii de teatru din Elveţia, Franţa, Spania
şi Cehia. Locurile de desfăşurare a spectacolelor vor fi
scenele Teatrelor Odeon şi Bulandra, cele ale Centrului Cultural
European din Bucureşti şi Casei de cultură "Nicolae
Bălcescu". De asemenea, vor avea loc seri de film - la Institutul
Francez şi la Institutul Goethe - şi expoziţii de
fotografie.
De remarcat, aşa cum au arătat organizatorii, că într-o
ţară ca România, unde dansul este un fel de
cenuşăreasă a artelor fiindcă nu se bucură de
sprijin nici din partea Ministerului Culturii, nici a celui al
Educaţiei, dansatorii şi coregrafii români au o
audienţă din ce în ce mai mare pe plan european, iar
companiile noastre independente de dans se bucură de preţuire din
partea specialiştilor din străinătate. Un fapt picant
reliefat la conferinţa de presă: la ArCuB, unde deceniile trecute
a funcţionat ARLUS, pe la începutul anilor '60 au fost prezentate
primele elemente de dans modern de către balerini ai Operei
Române, spectacole pe care nu le puteau prezenta pe scena Operei...