iunie 2002
Ediţia a X-a a Festivalului Atelier de la Sfântu Gheorghe este una dintre cele mai puternice din ultimii ani. Directorul festivalului, dramaturgul Radu Macrinici, îşi doreşte ca următoarele ediţii "să fie din ce în ce mai radicale, adică să avem invitate numai spectacole care să respecte pariul iniţial".

A doua jumătate a programului a cuprins spectacole care se situează pe aceeaşi linie a provocării şi non-conformismului. Regizorul Tömöry Pèter s-a remarcat cu două spectacole realizate - unul la Euro Theater Central din Bonn, celălalt la Teatrul Petofi Sándor din Vészprem (Ungaria) - cu minim de mijloace, dar debordând de imaginaţie şi soluţii scenice surprinzătoare şi percutante. Scaunele lui Ionescu este fără... scaune, dar interpretarea celor doi actori - Bruno Tendera şi Heike Bänschi - este atât de expresivă, jocul lor atât de precis nuanţat, încât decorul ar fi redundant. Credinţa regizorului este că scaunele prevăzute de Ionescu în piesa sa "reprezintă un protest împotriva scenografiei burgheze îmbâcsite". Tot într-un decor abia schiţat se petrece şi povestea lui Fassbinder din Gunoiul, oraşul şi moartea, acompaniată live de două violoncele şi aducând în scenă lumea tragic-grotescă a prostituatelor, peştelui, a evreului bogat şi a alaiului său bizar. Un spectacol a cărui cruzime este stinsă cu un soi de poezie aparte.

În cadrul Atelier-ului a avut loc şi premiera Teatrului Ariel Underground cu spectacolul Despre Kolka şi cum a zburat el în Brazilia iar Petka n-a crezut o iotă de Daniil Harms, în regia lui Horaţiu Mihaiu, care a colaborat şi de această dată strălucit cu Virgil Mihaiu, realizatorul universului sonor. Un spectacol, aşa cum spune chiar regizorul său, "despre derizoriu şi despre unica victorie asupra derizoriului: puterea de a-ţi imagina!" Un spectacol lucrat cu fineţe până în cel mai mic detaliu, pe toate palierele.

Teatrul Figura din Gheorghieni ne-a oferit o variantă de pantomimă a Godot-ului lui Beckett, iar Centrul de Cultură Arcuş, un spectacol după Dresoarea de fantome a lui Băieşu (rebotezată Manej), cu Florin Vidamski interpretând dresoarea cu un arsenal de mijloace impresionant.

Teatrul gazdă şi-a înscris în competiţie un spectacol al lui Radu Afrim, regizor cu, deja, istorie pe teritoriul teatrului experimental (ca să nu zicem alternativ). Algele (Bernarda's House Remix) este un spectacol în care toate funcţionează foarte precis şi care reuşeşte în acelaşi timp şi să parodieze, şi să îngroaşe, pervers, drama din textul lui Lorca.

Teatrul Radu Stanca din Sibiu a venit ieri cu un spectacol produs anul trecut, în regia rusului Andriy Zholdak: Idiotul, cu o muzică originală, compusă de Vadym Rakochi, cu un limbaj compus aproape după regulile ritualului, cu o plasticitate deosebită şi interpretări actoriceşti de marcă.

Aparte de competiţia spectaculară, trei evenimente editoriale. Mai întâi, lansarea volumului Teatru de Iosif Naghiu, Editura Muzeului Literaturii Române. Este primul dintr-o integrală a operei lui Iosif Naghiu (al doilea se află deja sub tipar) care, speră editorul său, Alexandru Condeescu, directorul M.L.R., va cuprinde trei volume. Apoi, lansarea proaspătului apărut număr 3 din revista Okean, subintitulată Artele dramei. Publicaţia, concepută de Sebastian Vlad Popa, conţine, printre altele, o convorbire a Monei Chirilă cu Silviu Purcărete, două scenarii de dans - unul al lui Gherasim Luca, celălat al lui Radu Macrinici -, eseuri semnate de Vladimir Brânduş şi Sebastian Vlad Popa, poezii ale regizorului Tömöry Pèter, un material despre poliedrele neregulate al lui Liviu Ornea. Nucleul revistei este constituit dintr-un grupaj care are în centru personalitatea lui Sergiu Celibidache: fragmente din interviuri şi cursuri de dirijat şi două comentarii (sub semnăturile lui Iancu Dumitrescu şi a Anei-Maria Avram). De altfel, un număr limitat de exemplare sunt însoţite de un CD conţinând înregistrări din 1945 cu Filarmonica din Berlin sub bagheta lui Sergiu Celibidache - un adevărat document. Aşadar, artele dramei din unghiuri neaşteptate. Şi, nu în cele din urmă, s-a mai lansat şi revista Drama, număr dublu (2-3), editată de Uniunea Scriitorilor din România.

Pe parcursul colocviului Teatrul românesc şi adaptarea lui la realitate, moderat de Aura Corbeanu, directorul executiv UNITER, au fost definite, descompuse şi comentate problemele teatrului românesc de astăzi, atât din punct de vedere estetic, cât, mai ales (şi mai cu foc), din punct de vedere administrativ-legislativ: criza legislativă (în domeniul teatral, dar şi în cel financiar), structurile înţepenite ale şcolilor de teatru, sistemele deficitare de stabilire a normelor salariale, puţinătatea fondurilor şi vagul acces la ele, conservatorismul instituţional, lipsa politicilor culturale la nivel central şi local etc. etc. Un grup de lucru format din Aura Corbeanu, regizoarea Theodora Herghelegiu şi Alina Moldovan (directorul Altfest) urmează a compune un chestionar, adresat într-o primă fază participanţilor la festival, care este menit să investigheze posibilităţi de rezolvare ale acestor probleme.

Ieri seară, tensiune mare la Sfântu Gheorghe: s-au acordat premiile Festivalului Atelier, premii care vor fi, fără îndoială, un punct tare în palmaresul trupelor şi artiştilor care le-au câştigat.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus