Roming este o coproducţie la care, alături de MediaPro Pictures au contribuit şi două case de producţie cehe (şi televiziunea cehă) şi în care, alături de cunoscuţi actori cehi şi slovaci, joacă în roluri secundare şi actorii români Jean Constantin şi Corina Moise. Legătura cu România nu se opreşte aici. Scenaristul filmului, Marek Epstein, este cel care a semnat scenariul filmului de debut al Ruxandrei Zenide, Ryna. Din păcate, aceeaşi lipsă de originalitate şi de suflu care domina povestea din Ryna se degajă şi din acest film care a făcut totuşi 200.000 de spectatori în Cehia şi care a fost prezentat recent la prestigiosul Festival de film de la Toronto.
Toate poantele şi schemele de parcurs ale filmelor lui Emir Kusturica sunt aici reciclate - călătoria iniţiatică, bacul care trece un râu ca şi cum ar trece Styxul, pofta de viaţă a ţiganilor, cântecele, dolce far nientele şi circul cu toată euforia dezastrului implicit, pitici, elementul magic, baticul luat de vânt, muzica etc. Jean Constantin este însă foarte fotogenic. Nu are multe replici, iar cele pe care le are, le spune în cehă. N-am înţeles de ce, fiind un personaj iscat de imaginaţia altui personaj, care e un ţigan ceh, el evoluează dedesubtul unei voci din off (Valentin Teodosiu, parcă) ce vorbeşte în română. Textul acestor intervenţii e prea pretenţios, iar intonaţia e ca de la Teleenciclopedia. Corina Moise este şi ea bine. Nici n-ai spune că e româncă. Românii n-au nici o vină, nici actorii cehi şi slovaci n-au. Vina e în principal a poveştii care repetă lucruri care s-au mai spus cu aerul că descoperă America. Nu vă lăsaţi înşelaţi de faptul că pe afiş scrie că Roming e comedie. Nu e nimic să te amuze. Filmul e, de fapt, în mod programatic unul filosofic, îmbibat de realism magic. E, cum să spun, un film despre ţigani făcut de un alb, cu tot kitsch-ul de rigoare. Sufletul ţiganilor însă lipseşte.