UN FILM NOMINALIZAT LA OSCAR ŞI GLOBUL DE AUR
CEL MAI BUN FILM STRĂIN (CHINA)
CEL MAI BUN FILM STRĂIN (CHINA)
Cu:
JET LI
TONY LEUNG
CHIU WAI
MAGGIE CHEUNG
ZIYI ZHANG
Regia: Yimou Zhang
Scenariul: Feng Li, Bin Wang, Yimou Zhang
Imagine: Cristopher Doyle (Quiet American)
Montaj: Angie Lam, Ru Zhai
Muzica: Dun Tan
Costume: Emi Wada
Gen: Acţiune/Aventuri
Producţie: China 2002
Durata: 96 min.
SINOPSIS:
Timpul acţiunii: acum 2000 de ani
Locul: apusul violent al dinastiei Qin
Povestea: Viitorul prim Împărat al Chinei este pe punctul de a cuceri un ţinut decimat de război. Cei trei oponenţi ai săi sunt hotărâţi să-l ucidă, şi doar servitorul credincios al împăratului le mai poate sta în cale.
La apogeul perioadei de război între statele chineze, ţara era împărţită în şapte regate: Qin, Zhao, Han, Wei, Yan, Chu şi Qi. De-a lungul anilor, regatele s-au luptat între ele fără milă pentru a obţine supremaţia. Pentru popor, aceste războaie n-au însemnat altceva decât moarte şi suferinţă. Regatul Qin era cel mai hotărât să câştige. Regele din Qin era obsedat de visul de a cuceri întreaga Chină, şi de a deveni primul Împărat. Timp de mai mulţi ani, el a fost cea mai vânată ţintă pentru asasinii din celelalte şase state.
Dintre toţi cei dornici să-l omoare, nimeni n-a fost atât de înspăimântător ca cei trei asasini legendari, Sabie Frântă, Zăpada Zburătoare şi Cerul. Celui care avea să-i înfrângă pe cei trei asasini, regele din Qin i-a promis putere, bogăţii fără număr şi o audienţă în particular. Dar să te dovedeşti mai puternic decât cei trei asasini era ceva de-a dreptul imposibil. Timp de zece ani, nimeni n-a reuşit să câştige premiul. Aşa ca atunci când enigmaticul şef al trupelor regale, Cel Fără Nume, a venit la palat purtând legendarele arme ale asasinilor măcelăriţi, Regele s-a arătat nerăbdător să-i audă povestea.
Stând la palat, la o distanţă de doar zece paşi faţă de Rege, Cel Fără Nume şi-a istorisit aventura extraordinară. Timp de zece ani, Cel Fără Nume a studiat calea sabiei; apoi, s-a hotărât să răspundă provocării celor trei asasini. Folosind secretele spadasinilor, Cel Fără Nume l-a răpus pe puternicul Cer într-o luptă pe viaţă şi pe moarte. La scurt timp după această victorie, a distrus şi perechea de ucigaşi formată din Zăpada Zburătoare şi Sabie Frântă. De data aceasta a folosit contra lor o armă mult mai puternică decât sabia sa - dragostea puternică dintre cei doi.
Regele a urmărit cu sufletul la gură fiecare detaliu al acestei ciudate povestiri. Dar apoi s-a întâmplat ceva cu totul şi cu totul imprevizibil - regele avea propria sa variantă despre cum a ajuns în realitate Cel Fără Nume să stea în faţa sa şi să-şi povestească întâmplările. De fapt, lucrurile nu erau aşa de simple pe cît păreau. În centrul intrigii se află Cel Fără Nume, un luptător singuratic, şi Regele din Qin - conducătorul regatului; pe cei doi nu-i despart decât zece paşi. În aceşti zece paşi se află însă o poveste cutremurătoare despre dragoste, onoare şi datorie, care depăşeşte graniţele istoriei. O poveste despre adevăratele înţelesuri ale cuvântului EROU.
ISTORIC:
Hero se bazează pe evenimente care au avut loc în China în timpul secolului III î. Hr. Între 475-221 î.Hr., ţinutul era împărţit în şapte regate importante: Qin, Zhao, Han Wei, Yan, Chu şi Qi. Purtând numele de "perioadă a luptelor între state", aceste vremuri au fost caracterizate de războaie brutale, care păreau că nu se mai sfârşesc niciodată, de greutăţi şi de suferinţă. Războiul s-a transformat într-un mod de viaţă. Realizările tehnologice au permis dezvoltarea armelor individuale, care la rândul lor au făcut posibilă înarmarea eficientă a infanteriştilor. S-a ajuns astfel la o nouă artă a războiului.
Mai înainte, aristocraţii care conduceau carele de luptă duseseră tot greul luptei. Acum, balanţa a închinat în favoarea infanteriştilor, conduşi de un general; ţăranii erau împinşi către linia frontului, în timp ce comandanţii puneau la punct strategia. În aceste vremuri tulburi s-au scris multe tratate dedicate tehnicilor de luptă, printre care se numără şi binecunoscută "Artă a războiului", a lui Sun Tzu. Acest studiu aprofundat al luptei rămâne o adevărată Biblie chiar şi pentru soldaţii zilelor noastre.
Dominată de lupta statelor pentru putere, perioada statelor războinice echivalează însă şi cu o dezvoltare fără precedent a gândirii clasice. Această înflorire culturală este cunoscută şi ca Perioada celor o Sută de Şcoli. Confucianismul, Taoismul şi Legalismul s-au dezvoltat pe fundalul luptelor inter-statale, şi unele dintre cele mai cunoscute opere chineze, atât în proză cît şi în versuri, au fost scrise în aceste vremuri.
Războiul fără sfârşit a mai contribuit şi la alte schimbări sociale. A adus cu sine reforme economice, iar dezvoltarea industriei metalurgice a antrenat o creştere în ceea ce priveşte agricultura, deci şi o explozie a populaţiei. În timpul perioadei luptelor între state, sistemul feudal s-a afirmat din ce în ce mai puternic. Statele războinice îşi sprijineau regele, care caută să obţină cu orice preţ hegemonia. Fiecare rege credea că este predestinat să unească "regatul ceresc", sintagmă care definea civilizaţia aşa cum o percepeau ei. Regele din Qin era cel mai nemilos, dar şi cel mai ambiţios. Prezentat din punct de vedere istoric ca un tiran brutal, Regele era hotărât să cucerească şi să domine toate celelalte state. Istorici au consemnat mai multe poveşti despre asasini din întreaga China, care complotau să-l ucidă pe Regele din Qin. Hero este una dintre aceste povestiri.
Aceste state nu se dădeau în laturi de la nimic pentru a-şi atinge scopul, şi anume crearea primului Imperiu Chinez. Ele amplasau de-a lungul frontierelor garnizoane impresionante sau fortificaţii enorme, consilierii militari puneau la punct planuri de luptă împotriva armatelor străine, iar alianţele între state erau semnate doar pentru a fi mai târziu încălcate. În mijlocul luptelor se aflau războinicii rătăcitori. Erau luptători experimentaţi, care lucrau ca mercenari pentru diverse state, pe care le ajutau să-şi înfrângă duşmanii. În filmul Hero, soarta Chinei este în mâinile a trei dintre aceşti războinici legendari.
Drumul filmului Hero către marele ecran a început de la regizorul Zhang Yimou. Binecunoscut în întreaga lume pentru talentul sau narativ şi pentru portretizările incisive ale unor perioade caracteristice pentru istoria chineza, Zhang şi-a dorit întotdeauna să facă un film de arte marţiale. A devorat nuvelele wuxia (literatura artelor marţiale) în timpul copilăriei sale, dar a respins dintotdeauna ideea de a adapta un fragment literar, şi şi-a petrecut trei ani dezvoltând subiectul lui Hero, pe care îl descrie ca fiind "nu doar un film de arte marţiale, dar şi o legendă despre ce s-a întâmplat odată în China antica".
Zhan îşi explică raţionamentul: "Dacă privim istoria literaturii dedicată artelor marţiale chineze", spune el, "intriga se bazează întotdeauna pe ideea de răzbunare... Timp de mai mulţi ani, această a fost ideea centrală în filmele chineze de artă marţiale, fie că îl aveau în rolul principal pe Jackie Chan sau pe Bruce Lee. Am vrut să imprim o nouă direcţie în acest gen. În povestea mea, ţelul principal este evitarea violenţei. Personajele sunt motivate de dorinţa de a pune capăt războiului. Pentru adevăraţii eroi de arte marţiale, inima este mult mai importantă decât sabia."