Din panoplia regizorului chinez Zhang Yimou nu lipseşte nici unul dintre marile premii ale lumii cinematografice contemporane: "Ursul de Aur" (pentru Red Shogun), Leul de Aur de la Veneţia (pentru Not One Less), Marele premiu al juriului de la Cannes (pentru To Live), nominalizări la Oscar şi la Globul de Aur.
Eroul (producţie China 2002), candidat la Oscar şi Globul de Aur pentru cel mai bun film străin, reînvie legenda unirii regatelor chineze sub sceptrul primului împărat, regele din Qin, obsedat de cucerirea întregii Chine şi a celorlalte regate, Zhao, Han, Wei, Yan, Chu şi Qi. Evenimentele se petrec în secolul trei înainte de Hristos.
Subiectul constituie un laitmotiv al literaturii chineze, dar şi al artei filmului, din moment ce, recent, un alt mare cineast chinez, Chen Kaige, relua legenda întemeierii împărăţiei chineze în cu totul altă cheie, cu alte conotaţii în excelentul film Împărat şi asasin, văzut recent pe micile ecrane.
Zhang Yimou, pune accentul în opera sa, dominată de violenţa epocii evocate, pe refuzul războiului ca mod de viaţă, ca mijloc politic. Nemilos şi plin de ambiţie, regele din Qin este vînat de trei războinici legendari - Sabie Frîntă, Zăpadă Zburătoare şi Cerul - cărora li se alătură Cel Fără Nume, care încearcă să elimine un tiran brutal, primul ce avea se unifice "regatul ceresc".
Cu suficiente secvenţe inspirate parcă de dramele shakespeariene citite de ochiul unui Kurosawa atras de frumuseţea, eleganţa şi duritatea artelor marţiale, Eroul pune în discuţie şi destinul implacabil al unor personaje ce se împotrivesc pînă la un moment cursului istoriei şi devin victime ale unui flux superior al acesteia. Filmul lui Zhang Yimou vorbeşte în aceeaşi măsură despre dragoste şi gelozie, despre intrigile politice ţesute parcă într-un inedit "policier" de factură antică, cu momente de suspans şi poezie, ritmate în cadenţa unor greu de uitat planuri dedicate artelor marţiale.
Film puzzle cu evenimente privite şi evocate cu particularităţi specifice fiecărui erou, cu diferenţe sesizabile de interpretare cromatică a imaginii (un operator virtuos este Christopher Doyle, cel care a filmat Americanul liniştit), cu un număr de nuanţe impresionant pentru fiecare culoare, Eroul impresionează şi prin acurateţea reconstituirii istorice, prin eleganţa mişcării unei figuraţii impresionante, prin arta echilibrului stabilit între violenţă şi poezie, între gravitatea destinului individual şi tragismul istoriei colective, între stilul inconfundabil, atent la nuanţe, al cineastului şi posibile influenţe bine integrate din arta cinematografului oriental, în special a celui japonez.
Dramă istorică, Eroul nu este mai puţin şi o frumoasă poveste de dragoste cu un sfîrşit uşor de bănuit. O distribuţie de zile mari reuneşte pe generic pe un campion al artelor marţiale - Jet Li (Cel fără Nume, războinicul legendar şi enigmatic, care ajunge în preajma regelui), Tony Leung (Sabie Frîntă) şi Maggie Cheung (Zăpadă Zburătoare), ambii cunoscuţi din filmul lui Wong Kar Wai - In The Mood Of Love. Lor li se alătură o vedetă în plină ascensiune, Zhang Ziyi (Luna, devotata slujnică a lui Sabie Frîntă), şi veteranul Chen Daoming (în rolul regelui din Qin).
Eroul rămîne un film reprezentativ pentru cinematograful chinezesc de artă practicat cu strălucire şi inspiraţie de Zhang Yimou.