România Liberă / ianuarie 2008
Dacă acum cinci ani se finanţau 2-3 proiecte de filme documentare (de până în 20 de minute), în 2007 s-au dat bani pentru 17 proiecte
La ultima sesiune de concurs, documentarul şi animaţia au fost din nou jurizate împreună, spre nemulţumirea ambelor bresle
Consiliul de Administraţie al CNC vrea ca de acum înainte să separe cele două genuri (considerate "minore") şi aşteaptă propuneri de la uniunile de creaţie


Documentarul românesc nu e încă pe linia de plutire, deşi anul trecut un lungmetraj de gen (Cold Waves / Război pe calea undelor de Alexandru Solomon) a ajuns în cinematografe, şi tot anul trecut au fost finanţate prin concursul CNC 17 filme. La recent încheiata sesiune de finanţare, proiectele de documentar şi cele de animaţie au fost jurizate din nou împreună, în final primind bani 10 proiecte de documentar şi un scurtmetraj de animaţie, lucru care i-a nemulţumit pe creatorii din ambele domenii. Printre aceştia se numără Ileana Stănculescu, al cărei proiect, Noosfera, s-a clasat pe locul 24.

"Este umilitor şi jignitor pentru o tânără regizoare şi producătoare de film documentar să participe la concursurile CNC", afirmă ea într-o scrisoare trimisă ministrului Culturii şi preşedintelui CNC, dar şi asociaţiei European Documentary Network. Ileana Stănculescu are deja finanţare prin Programul MEDIA al Uniunii Europene şi de la prestigioasa fundaţie olandeză Jan Vrijman, graţie căreia filmul va fi luat automat la Festivalul de la Amsterdam, unde cineasta a fost deja premiată cu Podul peste Tisa, făcând parte din juriu în anul următor. Pe lângă faptul că e primul concurs unde proiectul ei e respins, nemulţumirea tinerei cineaste e cu atât mai mare cu cât una dintre cele mai mari finanţări pentru documentar a primit-o Marius Theodor Barna, "care nu s-a remarcat niciodată şi prin nimic", în vreme ce la ea şi la alţii n-a contat palmaresul.

După prima sesiune de concurs de anul trecut, Adina Brădeanu şi Florin Iepan, care au făcut parte din juriul secţiunii documentar-animaţie, au făcut nişte propuneri CNC-ului. "Calcularea punctajului în etapa a doua se face prin neglijarea contribuţiei coproducătorul extern, ceea ce e o problemă de interpretare a Legii Cinematografiei", credea atunci Adina Brădeanu. Ada Roseti, membru în Consiliul de Administraţie al CNC, spune că şi la recentul concurs s-a luat în calcul doar partea română, o modificare prin care să fie punctat şi coproducătorul extern nefiind în vizorul CA al CNC, Centrul Naţional al Cinematografiei tratând doar cu producătorul român.

Se pare că singurul punct în care va fi modificat regulamentul în privinţa filmului documentar se va referi la despărţirea lui de filmul de animaţie. "Vom propune ca din 2008 să se separe genurile, iar bugetul să fie proporţional distribuit în raport cu genurile şi cu suma alocată", declară pentru "România liberă" Nicolae Cabel, membru în CA al CNC. Însă ce înseamnă acest lucru nu se ştie încă. CNC-ul a trimis cereri la asociaţiile de creatori solicitând propuneri de modificare a regulamentului, dar deocamdată nu se ştie nici când va avea loc prima sesiune de concurs din 2008. "Nu vrem să stăm cu fundul pe bani şi să spunem: "Tu n-ai băscuţă", "tu eşti murdar la ochi" - nu vă dăm bani. Vrem să fim echitabili şi să le dăm tuturor o şansă", spune Ada Roseti.

După ce a fost membru "rebel" al juriului la prima sesiune a anului trecut, Florin Iepan a câştigat finanţare la a doua, pentru un film despre represaliile ordonate de mareşalul Antonescu împotriva evreilor din Odessa, din octombrie 1941. El admite că mai sunt multe probleme de rezolvat legate de numirea comisiilor de jurizare. "Într-o ţară cu bani relativ puţini, ideea că toată lumea care-şi face veacul prin filmul românesc trebuie să fie băgată în seamă de dragul armoniei universale este total greşită şi nefuncţională", ea riscând să pună competenţa şi mediocritatea la aceeaşi masă. Totuşi, s-au făcut progrese, admite cineastul. Dar faptul că acum cinci ani CNC-ul finanţa 2-3 documentare pe an, iar acum finanţează 17, "e o realizare care se datorează în bună măsură şi presiunilor constante exercitate asupra CNC-ului de către documentariştii români."

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus