octombrie 2008
Credeai că nu mai vine odată? Aş! De trei ani de zile, octombrie nu mai e luna lui Brumărel. E luna lui Prichindel, frate, şi asta fiindcă am intrat în al treilea an când Festivalul de Teatru "Poveşti pentru Copii şi Oameni Mari", organizat de Teatrul Prichindel şi Consiliul Judeţean Alba, îşi face loc între marile sărbători de teatru din ţară. O spun criticii, o spunem şi noi! Nu de alta, dar poate ne dăm şi noi seama că mâine ne aşteaptă cel mai bun, scump şi valoros eveniment al judeţului...

Totul a început în 2006, când Teatrul de Păpuşi "Prichindel" din Alba Iulia, ca organizator, a rupt gura târgului cu o primă ediţie din care n-au lipsit nici numele mari (Marcel Iureş, Alexandru Dabija, Radu Afrim, Constantin Cojocaru, Dorina Lazăr), nici hiturile acelor vremuri (Creatorul de teatru, Aventurile lui Habarnam, joi.megaJoy) şi nici revistele de teatru (Teatrul Azi, MAN.In.FEST) care au semnalat mugurii de calitate ai festivalului. A doua ediţie s-a impus şi ea, chiar mai mult decât prima, întărind ideea că Alba Iulia este un oraş de provincie în care publicul e în formă, gata de teatru, tolerant şi sănătos din punct de vedere cultural, nefiind pervertit de avangarde neînţelese. Ceea ce e aur pentru orice teatru din lume...

Cum spuneam, urmează zilele astea cea de-a treia rundă a "Poveştilor", denumită, anul acesta, "Provocări". Iar asta spune tot. Zilele de 8, 9, 10, 11 şi 12 octombrie 2008 aduc, la Alba Iulia, alte câteva nume sonore ale teatrului românesc, de la Dan Puric la Ofelia Popii (premiul UNITER pentru cea mai bună actriţă în 2008), Ada Milea sau A.G. Weinberger. Ne vom întâlni cu spectacole recente, care au devenit, totuşi, imediat după premieră, mari titluri ale teatrului românesc. Între ele, amintesc în special Don Quijote, produs de Fundaţia Art şi TNB, spectacol cu Dan Puric, sau Apolodor, cu Ada Milea. Ca să nu mai vorbesc de Măscăriciul, în regia lui Horaţiu Mălăele, spectacol care de ani de zile s-a impus în conştiinţa publicului ca unul din cele mai reuşite şi longevive proiecte teatrale de după 1989.

De asemenea, pe lângă spectacolele de marcă din Bucureşti, se vor reprezenta o serie de spectacole din provincie, recunoscute pentru valoarea lor şi a regizorilor ce le-au montat, aşa încât festivalul să se impună ca sărbătoare a diversităţii teatrale. Vorbim aici de controversatul Hamlet (producţie a Teatrului Naţional "Radu Stanca" din Sibiu, în regia tânărului şi celebrului Radu Nica), de provocatorul Requiem al lui Alexander Hausvater din Bacău sau de spectacolele sosite cu mic, cu mare de la Târgu-Mureş, adică one-man-show-ul Insomnii cu... teatru: Netotu' al lui Marius Damian, Taxi Vinil de la Teatrul Ariel-Underground sau Geniul crimei, irezistibila comedie regizată de Theodor Cristian Popescu.

Ne vor onora cu prezenţa şi câteva trupe străine, care vin tocmai de la festivaluri mari, conferind "Poveştilor" caracterul cert de eveniment internaţional. Nu vor lipsi lansările de carte, atelierele de actorie, coregrafie, scenografie şi dramaturgie (între ele, proiectul "X Days" de la Cluj, din cadrul Dramaturgiei Cotidianului sau cursul de actorie "De ce mai mergem azi la teatru?", condus de regizorul Radu Nica). Nu rata nici discuţiile zilnice despre teatru, pe care le vom pune la cale în Centrul de Presă al festivalului, unde ne vom vedea în fiecare dimineaţă cu jurnalişti şi critici de teatru la ceea ce se va chema "Cafeaua cu tâlc". Cât despre cei mici, în fiecare dimineaţă se vor juca spectacole pentru copii (de păpuşi sau cu marionete, pe lângă momentele de carnaval), întărind ideea că festivalul şi-a păstrat tradiţia de eveniment "cu de toate pentru toţi".

Ca şi până acum, ediţia a treia se bucură de o promovare complexă, datorită atât materialelor promoţionale, cât şi presei locale şi naţionale: publicaţii (cotidiane, săptămânale, bilunare şi reviste de specialitate), posturi de radio, posturi de televiziune şi publicaţii online. Cât despre organizatori, ei au rămas aceiaşi piloni de nădejde: Teatrul de Păpuşi "Prichindel", Consiliul Judeţean Alba (Serviciul Turism) şi Asociaţia Culturală Sarmizegetusa.

Cam atât, deocamdată, despre această sărbătoare a scenei, care a devenit una din cele mai reuşite căi de a reabilita mult-râvnitul concept de poveste, mai bine spus de "narativitate" în teatrul românesc. Dar despre toate astea, vom vedea pe parcurs, chiar în festival. La fel de mult trebuie spus că acesta este recunoscut pentru atmosfera degajată şi încurajatoare a întâlnirilor, atelierelor şi spectacolelor din cadrul său. Presa de specialitate a subliniat-o în repetate rânduri şi ne aşteptăm ca şi în 2008 să avem parte de o asemenea celebrare diversă a poveştilor, cum doar în teatru putem găsi. În orice caz, dacă stăm să ne aducem aminte cât de bine a început toată povestea de anul ăsta, prin spectacolul Duel din Franţa, e clar că avem ce vedea!

...mai e oare mult până diseară? Să înceapă numărătoarea inversă!

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus