martie 2004
Duplex
Cu:

BEN STILLER
DREW BARRYMORE
EILEEN ESSEL
HARVEY FIERSTEIN
JUSTIN THEROUX
JAMES REMAR

Regie: Danny DeVito
Scenariu: Larry Doyle
Imagine: Anastas Michos
Montaj: Greg Hayden, Lynzee Klingman
Costume: Joseph Aulisi
Gen: Comedie
Producţie: SUA 2003
Durata: 97 min



SINOPSIS:

Atunci când o tânără pereche cumpără în sfârşit casa la care a visat de mult, cei doi nu se aşteaptă ca femeia în vârstă care locuieşte la etaj să fie o problemă...dar şicanele bătrânei nesuferite şi încăpăţânate îi silesc pe cei doi îndrăgostiţi să se confrunte cu o serie de obligaţii ciudate, chiar nebuneşti, faţă de proprietarul clădirii.

Despre Alex (Ben Stiller) şi Nancy (Drew Barrymore) se poate spune fără nici o îndoială că trăiesc din plin visul american. Cei doi sunt o adevărată emblemă pentru oraşul New York, formând un cuplu tânăr, plin de energie, cu un viitor luminos în faţă. Nancy lucrează pentru o revistă celebră, Alex este la cel de-al doilea roman, dar mai important decât orice este că se au unul pe celălalt. Nu le lipseşte decât un singur lucru: o casă care să le aparţină cu adevărat.

Asta până când agentul lor imobiliar (Harvey Fierstein) îi duce în Brooklyn, unde găsesc pe neaşteptate casa la care au visat dintotdeauna: un încântător duplex de modă veche. Este pur şi simplu perfect. Frumos mobilat, renovat cu grijă; este o adevărată bijuterie. E adevărat, Alex şi Nancy trebuie sa intre în economiile făcute mai serios decât se aşteptaseră, dar cine poate rezista în faţa unei asemenea oferte: două etaje, o cameră de serviciu şi trei şemineuri, care încă îşi mai păstrează ornamentaţiile originale?

Dar, noua lor casă aduce cu sine ceva la care cei doi nu se aşteptau: o chiriaşă care locuieşte în apartamentul de sus, pe numele său doamna Connelly (Eileen Essell). Luând în calcul vârsta înaintată a femeii şi sănătatea sa destul de şubredă, Alex şi Nancy îşi imaginează că această bătrânică drăguţă nu-i va deranja prea mult timp...

Cu toate acestea, simpatica doamnă Connelly nu este nici pe departe atât de îngăduitoare sau de fragilă pe cât credeau Alex şi Nancy. Dacă la început pretenţiile sale sunt destul de modeste, pe parcurs va deveni din ce în ce mai pisăloagă, până când Alex şi Nancy se vor trezi că aleargă ca nebunii, căutând tot timpul să repare ceva, să o ajute, să o încurajeze, ajungând în final să consacre mai mult timp acestei chiriaşe decât ar fi putut crede vreodată.

Casa lor de vis se transformă într-un adevărat iad, iar viaţa încântătoare pe care au dus-o până atunci începe să nu mai pară chiar atât de roz. În cele din urmă, cei doi îşi dau seama că totul este posibil în război, dragoste şi proprietăţi imobiliare.



PRODUCŢIE:

Filmul este regizat de Danny DeVito, iar scenariul îi aparţine lui Larry Doyle. Ben Stiller şi Drew Barrymore interpretează personajele principale, iar în rolurile secundare îi putem vedea pe Eillen Essell, Harvey Fierstein, Justin Theroux, Robert Wisdom şi James Remar. Filmul este produs de Stuart Cornfeld, Drew Barrymore, Nancy Juvonen şi Ben Stiller, iar Alan Blomquist este producătorul executiv. Anastas N. Michos este directorul de imagine, Robin Standofer este production designer, Joe Aulisi se ocupă de costume, iar editorii sunt Lynzee Klingman şi Greg Hayden.

Povestea pe care se bazează Duplex nu i-a venit pur şi simplu în minte scenaristului Larry Doyle, ci a fost inspirată de un fapt care s-a petrecut în realitate, în Franţa. În 1965, un avocat în vârstă de 47 de ani a fost de acord să plătească o chirie de 500$ pentru un superb apartament locuit de o femeie în vârstă de 90 de ani, Jeanne Calment, până în momentul morţii acesteia, când avocatul urma să moştenească locuinţa.

Din păcate pentru el, Calment a intrat în Cartea Recordurilor drept cea mai bătrână femeie din lume şi a trăit până la vârsta de 122 de ani. A murit în 1997...la un an după moartea avocatului, în vârstă de 77 de ani. "Este cu siguranţă o valoroasă lecţie de viaţă, care se potriveşte perfect cu povestea mea", spune Doyle.

Doyle a mai modificat puţin datele iniţiale şi a mutat acţiunea în Brooklyn. De asemenea, personajele sale au fost inspirate chiar din viaţa scenaristului – chiar dacă acesta refuză să le divulge identitatea. "Nu vreau să spun exact care sunt indivizii pe care i-am parodiat", spune el. "În linii mari, este vorba despre prietenii şi familia mea, dar majoritatea se vor recunoaşte cu siguranţă când vor vedea acest film".

Doyle a prezentat mai întâi ideea sa producătorilor Ben Stiller şi Stuart Cornfeld prin intermediul companiei acestora, Red Hour Film, iar cei doi au fost entuziasmaţi de proiect. "Povestea lui Larry m-a captivat de la început", spune Stiller, "însuşi conceptul de bază oferea extrem de multe posibilităţi de dezvoltare. Atât eu cât şi Stuart am fost încântaţi de idee şi ne-am gândit imediat că acest film ar fi perfect pentru Drew Barrymore. Mi-am dorit mereu să lucrez cu ea, iar acesta era proiectul cel mai nimerit."

"Larry s-a gândit la toate, n-a neglijat nici un aspect - întorsăturile neaşteptate ale intrigii, umorul, totul a fost perfect pus la punct", adaugă Cornfeld.

Larry şi ideea sa s-au bucurat de aceeaşi primire călduroasă la Flower Films, compania de producţie ai cărei proprietari sunt Drew Barrymore şi Nancy Juvonen. Barrymore era şi ea dornică să lucreze alături de Stiller, şi s-a gândit că acest film se va dovedi a fi un proiect potrivit pentru ei, dar şi amuzant în acelaşi timp. "Ben este un tip minunat, întotdeauna am admirat filmele sale şi dintr-odată s-a ivit această provocare de zile mari, această şansă de a lucra alături de el şi de a da viaţă acestor personaje", spune Barrymore.

"Unul dintre cele mai importante aspecte legate de această povestire este alchimia dintre Alex şi Nancy, care, chiar dacă se află într-o permanentă schimbare, sunt uneori înfrânţi şi trebuie să treacă prin multe, sunt mereu împreună, aceşti soţi mereu puşi pe şotii", adaugă ea.

Nancy Juvonen este de acord: "M-a surprins de la început faptul că forţa întregii povestiri stă în aceste personaje, în cuplul pe care îl formează", spune ea. "Da, e adevărat că urmăresc nişte scopuri destul de necurate, dar reuşeşti cumva să treci dincolo de asta, să-i vezi aşa cum sunt în realitate şi, într-un fel, simpatizezi cu ei, iar frustrările lor te fac să râzi."

Beneficiind de sprijinul entuziast al lui Stiller şi Barrymore, dar şi al producătorilor cu care aceştia sunt parteneri, Doyle a început să scrie scenariul. După câteva luni l-a predat producătorilor, a căror reacţie a fost în întregime pozitivă. "Fiecare pagină din scenariu, fiecare cuvânt era exact aşa cum ni l-a prezentat el la început", spune Barrymore. "Asta nu este doar un lucru minunat, este şi ceva cu care nu te întâlneşti la tot pasul".

Odată terminat scenariul şi distribuite cele două roluri principale, a venit rândul regizorului Danny DeVito să se alăture distribuţiei. "M-au sunat, mi-au trimis scenariul, l-am citit şi mi-am dat seama pe loc că este o poveste minunată şi că totul va fi într-adevăr amuzant. Drew şi Ben lucraseră deja la acest proiect de ceva timp. Intraseră cu adevărat în pielea personajelor, exista o legătură puternică între ei şi formau un cuplu extrem de credibil", îşi aminteşte DeVito.

Barrymore este de acord: "Ben şi cu mine am ajuns să ne cunoaştem foarte bine, aşa că, în calitatea noastră de cuplu cu antecedente, am aplicat toate experienţele prin care treceam în pre-producţie."



DeVito şi-a dat seama că materialul avea extraordinare posibilităţi comice. "Am vrut să subliniez ironia acestui obstacol – această femeie adorabilă, dar fenomenal de îndărătnică, doamna Connelly, care stă între tine şi un lucru pe care ţi-l doreşti cu disperare", spune el. "Şi te trezeşti la un moment dat amăgindu-te despre ce-ai putea să faci ca să obţii ceea ce vrei."

A urmat o dificultate serioasă care trebuia depăşită, şi anume distribuirea rolului acestei bătrâne arţăgoase. Aici intervine Eileen Essell. "Este un film cu trei personaje cheie, iar Eileen a fost cu adevărat o găselniţă", spune DeVito. "Căutam o persoană care să fie omniprezentă. Eroina trebuie să fie dulce şi inocentă, dar în acelaşi timp trebuie să fie cumva şi extrem de maliţioasă."

"Am vizionat o grămadă de casete pe care le-am primit din Anglia, iar Eileen pur şi simplu a fost alegerea cea mai evidentă şi cam asta a fost tot", continuă DeVito.

"Eileen a găsit exact nota în care trebuia să o joace pe doamna Connelly. A ştiut cum să rămână complexă, dar în acelaşi timp să-şi păstreze şi o viclenie neîntrecută. Este o prezenţă care pune în umbră celelalte două personaje, dar în acelaşi timp le completează", adaugă producătoarea Juvonen.

Essell, acum în vârstă de 81 de ani, a lucrat în teatru timp de 13 ani, până când l-a întâlnit pe dramaturgul care avea să-i devină soţ şi s-a hotărât să renunţe la carieră în favoarea unei familii. El a murit în urmă cu şase ani, iar la doi ani după acest deces un prieten al fiului său i-a cerut să apară într-o piesă care i-a permis să fie "descoperită" de un agent. De atunci s-a bucurat de colaborări constante.

"Am fost mereu un actor care s-a identificat cu personajele jucate", spune Essell, "iar bătrâna s-a dovedit a fi cineva pe care îl puteam invoca din propriul meu trecut, asta ca să nu mai vorbim de toate băbuţele irlandeze pe care le-am cunoscut. În plus, soţul meu era irlandez."

Essell nu uită să menţioneze că a fost încântată de şansa de a lucra alături de regizorul DeVito. "Danny este un actor în toată puterea cuvântului", spune ea. "Ştie cum să descopere ceea ce se află în sufletul fiecăruia. A fost minunat să-l pot întâlni, ca şi pe soţia sa, Rhea (Perlman), deoarece sunt nişte oameni pe care atât eu cât şi soţul meu i-am urmărit cu plăcere ani de-a rândul în Taxi sau Cheers.

Cât despre Barrymore, ea este de părere că lipsa de experienţă a lui Essell în domeniul cinematografiei nu face decât să sublinieze valoarea performanţei sale. "Este minunat", spune Barrymore, "deoarece intră cu adevărat în pielea personajului, te face s-o îndrăgeşti, pentru că este o prezenţă extrem de proaspătă."

La început, Duplex a fost filmat într-un platou din Los Angeles, în timp ce secvenţele exterioare au fost filmate în Manhattan şi Brooklyn. Printr-o coincidenţă remarcabilă, scenaristul Doyle a locuit împreună cu familia sa în Park Slope, care se află în imediata apropiere a zonei din Brooklyn care a fost folosită pentru filmări. "Cu mulţi ani în urmă, chiar am locuit într-un duplex pe-aici pe undeva", îşi aminteşte el. "În mijlocul apartamentului nostru se afla o scară în spirală, care ducea către chiriaşul de la etaj, ceea ce făcea ca întreaga locuinţă să fie destul de aiurea. În ciuda acestui inconvenient, era o casă minunată, cel mai bun loc pe care ţi-l puteai dori într-un asemenea oraş – dar cred că în vremurile noastre este îngrozitor de scump".

Un total de aproximativ 80 de apartamente a fost luat în calcul pentru film, spune David Martin, manager-ul care s-a ocupat cu găsirea locaţiei. "Cu fiecare locaţie, fiecare duplex pe care l-am trecut în revistă s-a dezvoltat un anume model, deoarece în fiecare casă locuia o singură familie, care era perfect conştientă de faptul că se afla într-o situaţie privilegiată", spune Martin.

"A fost un decor grozav", spune Stiller. "Echipa a construit două etaje întregi şi fiecare etaj se afla pe un platou diferit – iar Danny DeVito este un cineast cu adevărat demodat, pentru că tot ceea ce face trebuie să iasă ca la carte".

La un nivel superficial, personajele Alex şi Nancy sunt uşor de identificat, deoarece urmăresc nişte scopuri pragmatice, caracteristice mediului urban în care trăiesc. Cu toate acestea, fiecare dintre ei are nişte idiosincrazii care îi caracterizează. Barrymore îşi descrie personajul, pe Nancy, ca fiind "extrem de organizată, poate prea organizată. Are un fel de tabel în care bifează fiecare realizare din viaţa ei. De exemplu, liceul se bifează, bărbatul visurilor ei se bifează, căsătoria se bifează, casa potrivită se bifează, cariera se bifează, copiii se bifează, şi tot aşa. Găsirea acestui duplex reuşeşte să-i dea planurile peste cap. Aşa că, atât ea cât şi Alex, ajung să fie puţin cam depăşiţi de evenimente – din punct de vedere atât financiar cât şi emoţional."

"Da, vor puţin mai mult decât merită cu adevărat în acest moment al existenţei lor. Mereu îşi doresc din ce în ce mai mult. Niciodată nu ştiu să trăiască clipa", adaugă Stiller.

"Alex are nişte obiceiuri destul de bolnăvicioase atunci când vine vorba despre scris, sau mai bine zis despre tentativele sale literare", explică Doyle, care este extrem de familiarizat cu provocările unei cariere în domeniu. "Trebuie să aibă decorul perfect, trebuie să fie în dispoziţia perfectă, trebuie chiar să lucreze la temperatura perfectă, astfel încât, în cele din urmă, chiar şi cel mai nesemnificativ detaliu sfârşeşte prin a-l distrage". Dată fiind situaţia, Alex îşi găseşte naşul în persoana diabolicului vecin care locuieşte la etaj.



Cu toate acestea, doamna Connelly nu pare răutăcioasă încă de la început – e un monstru destul de special..."E drăguţă, dar cu toate acestea nu este chiar atât de amabilă pe cât pare", spune Doyle. "Este un personaj veridic, care pare indestructibil, ceea ce o transformă într-o adevărată forţă a naturii".

"Ceea ce este cu adevărat interesant la acest personaj, este tonul vocii pe care îl foloseşte doamna Connelly. Niciodată nu reuşeşti să-ţi dai seama dacă este agresivă, dacă este conştientă de ceea ce face, sau dacă este pur şi simplu dusă cu pluta. La început este o dulceaţă de femeie". Pentru Essell, motivaţia care se află în spatele acţiunilor doamnei Connelly se poate reduce la un singur cuvânt: supravieţuire. "A trăit în toţi aceşti ani singură la New York, soţul ei fiind marinar şi, deci, plecat pentru perioade lungi – sunt multe lucruri pe care nu le ştim despre ea, dar putem să ne dăm seama că a supravieţuit graţie inteligenţei sale", spune Essell.

În film, aceste instincte de supravieţuire pun la grea încercare răbdarea lui Alex, personajul interpretat de Stiller, care este renumit pentru rolurile sale comice şi care şi-a dovedit aptitudinea pentru comedia fizică pe tot parcursul filmărilor, chiar dacă asta a însemnat să-i facă baie doamnei Connelly, în toată splendoarea goliciunii sale, sau să se lupte cu inundaţia produsă de o enormă scurgere prin tavan. "Se poate spune că această comedie se înscrie în tradiţia desenelor animate cu Roadrunner", spune el, "cu personajul Wile E. Coyote, care întotdeauna are de suferit de pe urma planurilor sale atât de elaborate, dar care sfârşesc atât de prost."

O altă tradiţie comică folosită în filmul Duplex, şi care reuşeşte să sporească efectul comic, este cea a prăpastiei dintre generaţii. "Am vrut ca generaţia din care face parte doamna Connelly, o adevărată generaţie de sacrificiu, să intre în conflict, să se opună şi, desigur, să satirizeze generaţia din care fac parte Alex şi Nancy, care crede că i se cuvine totul, că succesul vine de la sine. Această exploatare a frustrărilor materiale este o parte a comediei domestice", explică Doyle.

"În cele din urmă, doamna Connelly ne dă o lecţie despre fericire. Nu totul se reduce la un etaj în plus, la mobila frumoasă sau o promovare importantă. Trebuie să învăţăm că dragostea este unul dintre cele mai importante lucruri. Este foarte simplu, în realitate", rezumă Barrymore.



DISTRIBUŢIE:

BEN STILLER (Alex) este unul dintre cei mai inovatori actori, regizori şi scenarişti ai zilelor noastre. La începutul anului 2004, spectatorii vor putea vedea trei filme în care Stiller deţine rolul principal. În comedia romantică regizată de John Hamburg, care momentan nu a primit un titlu, Ben joacă alături de Jennifer Aniston, Debra Messing, Alec Baldwin şi Hank Azaria. Face din nou echipă cu Owen Wilson în Starsky şi Hutch, regizat de Todd Philip, film pe care îl şi produce prin intermediul companiei sale, Red Hour Film. În Envy, al lui Barry Levinson, îi are drept parteneri pe Jack Black, Rachel Weisz şi Christopher Walken.

De curând, a putut fi văzut într-un film regizat de Wes Anderson, The Royal Tenenbaums, în care mai apar Gene Hackman, Gwyneth Paltrow, Bill Murray, fraţii Luke şi Owen Wilson. A regizat succesul comic Zoolander, în care a interpretat şi rolul principal. Ca parteneri în acest film i-a avut pe Owen Wilson, Christine Taylor, Jerry Stiller şi Milla Jovovich. Stiller este unul dintre scenariştii acestui film, pe care tot el l-a şi produs.

În 1994, Stiller şi-a făcut debutul regizoral cu Reality Bites, în care o are drept parteneră pe Winona Ryder. A continuat cu regia filmului Tipu’ de la cablu, cu Jim Carrey în rolul principal. Printre celelalte filme ale sale se numără succesul regizat de Jay Roach, Un socru de coşmar, cu Robert De Niro, Preotul, rabinul şi fata, Mary cea cu vino-ncoace şi Prietenii tăi, în regia lui Neil Labute. A mai apărut şi în Zero Effect, Flirting With Disaster, Empire of the Sun şi Next of Kin.

Stiller şi-a început cariera dramatică pe Broadway, cu piesa lui John Guare, House of Blue Leaves. A fost unul dintre interpreţii de la Saturday Night Live, unde şi-a făcut şi ucenicia ca scenarist. Serialul său, The Ben Stiller Show, difuzat de Fox, a obţinut un premiu Emmy pentru Cel Mai Bun Scenariu de Comedie.

DREW BARRYMORE (Nancy) şi-a făcut debutul la vârsta de cinci ani, cu filmul Altered States. La şase ani a apărut într-unul dintre cele mai îndrăgite filme din istoria cinematografiei, E.T. Extraterestrul, în regia lui Steven Spielberg. De atunci, a apărut în peste treizeci de filme artistice.

De curând, Barrymore a apărut şi în Charlie’s Angels Full Throttle, în care le are drept partenere pe Cameron Diaz şi Lucy Liu. Filmul a fost produs de compania lui Barrymore, Flower Films, şi a avut încasări la box-office de peste 250 milioane de dolari. Full Throttle a fost continuarea filmului Charlie’s Angels, de asemenea produs de Flower Films, care s-a bucurat de un imens succes în 2000.

Barrymore a mai apărut şi în Confesiunile unei minţi periculoase, Confessions of a Dangerous Mind, film care marchează debutul regizoral al lui George Clooney, unde i-a avut drept parteneri pe Sam Rockwell, George Clooney şi Julia Roberts, dar şi într-un film regizat de Penny Marshall, Bărbaţii din viaţa mea, produs de James L. Brooks. Cel de-al treizecilea film în care apare Barrymore, pentru care este şi producător executiv, este comedia romantică de succes Never Been Kissed, în regia lui Raja Gosnell. A mai apărut şi într-un basm inspirat de povestea Cenuşăresei, Ever After, în regia lui Andy Tennant, în care o are drept parteneră pe Anjelica Houston. Printre celelalte filme ale sale se numără Home Fries, regizat de Dean Parisot, The Wedding Singer, cu Adam Sandler, Toată lumea spune te iubesc, Everyone Says I Love You, al lui Woody Allen, în care mai apar Edward Norton, Julia Roberts şi Goldie Hawn. Barrymore a mai făcut un rol de excepţie în Scream, film regizat de Wes Craven. Mai pot fi enumerate Firestarter, Irreconcilable Differencies, pentru care a fost nominalizată la Globul de Aur ca Cea Mai Bună Actriţă într-un Rol Secundar, Gun Crazy, pentru care a fost din nou nominalizată la Globul de Aur, Poison Ivy, Bad Girls, Boys on the Side, Mad Love şi Batman Forever.

EILEEN ESSELL (doamna Connelly) este o actriţă în vârsta de 81 de ani, a cărei carieră este completă din toate punctele de vedere, atât în televiziune cât şi în teatru, chiar dacă a avut un parcurs destul de sinuos. După ce a lucrat în teatru timp de treisprezece ani, l-a întâlnit pe viitorul său soţ, un dramaturg de succes, şi s-a hotărât să-şi abandoneze cariera pentru a întemeia o familie. El a murit în urmă cu şase ani şi cu doi ani în urmă ea a acceptat un rol într-o piesă scrisă de un prieten de familie, ceea ce i-a permis să fie "descoperită" de un agent. Englezoaica a apărut de curând în filmul lui Mark Boyd, Ali g in da house şi a mai fost distribuită şi în Neverland, film regizat de Marc Forster, care va fi distribuit de Miramax în curând. Printre poiectele sale de televiziune se numără apariţii în The Bill, Doctors şi Dotcomedy pentru Thames, BBC şi respectiv Channel 4. Cât despre proiectele sale dramatice, Essell a putut fi văzută de curând în Hedda Grabler, în regia lui Braham Murray, dar şi în King Kong’s Daughter sau The Girl With Roses. Înainte de cariera sa actoricească, Essell a predat dramaturgia la The Central School of Music and Drama la "The City University”.

HARVEY FIERSTEIN (Kenneth) joacă acum în Hairspray, musical care se bucură de un imens succes pe Broadway şi care a fost inspirat de filmul cu acelaşi nume al lui John Waters. Fierstein s-a impus în ochii publicului cu o piesă scrisă de el, Torch Song Trilogy, pentru care a câştigat un premiu Emmy şi în care îl are drept partener pe Matthew Broderick. Printre numeroasele filme artistice în care a apărut, se numără Safe Me, Bullets Over Braodway, în regia lui Woody Allen, Independence Day, Doamna Doubtfire, cu Robin Williams, The Harvest, şi filmul făcut de Miramax după piesa The Toch Song Trilogy, al cărui autor este. Cât despre televiziune, este o prezenţă obişnuită în serialele Daddy’s Girls şi Those Two, ambele difuzate de CBS. Fierstein a mai apărut în Ellen, Verdict: Crimă, Cheers, pentru care a fost nominalizat la premiul Emmy, şi Miami Vice.

JUSTIN THEROUX (Coop) a apărut de curând în Charlie’s Angels Full Throttle şi în Mulholland Drive, film regizat de David Lynch, în care o are drept parteneră pe Naomi Watts. Printre celelalte filme ale sale se numără American Psycho şi I Shot Andy Warhol, ambele regizate de Mary Harron, The Broken Hearts Club, Romy and Michelle’s High School Reunion şi Zoolander. Theroux şi-a început cariera dramatică alături de Philip Seymour Hoffman în Shopping and Fucking, apoi a urmat Three Sisters cu Billy Crudup, Lili Taylor şi Calista Flockhart. La festivalul dramatic de la Williamstown a interpretat rolul principal din piesa lui Frank McGuiness, Observe the Sons of Ulster Marching Towards the Somme. În iarna lui 2003 a jucat din nou în aceeaşi piesă, de data aceasta la Lincoln Center. Cât despre televiziune, a avut rolul principal în The District, al celor de la CBS, şi apariţii sporadice în Totul despre Sex şi Spin City. În toamna aceasta, Theroux va avea un rol în Sub pamânt S.R.L., serial produs de HBO, iar acum scrie o comedie pentru New Line.

DANNY DEVITO (regizor) este atât actor, cât şi producător şi regizor; a fost etichetat drept unul dintre cei mai versatili interpreţi ai industriei de divertisment.

DeVito a scris, regizat şi produs mai multe scurt-metraje în perioada în care şi-a făcut ucenicia la Hollywood, înainte de a se impune ca cineast şi producător de lung-metraje. În 1992, DeVito a dat o nouă dimensiune carierei sale odată cu fondarea companiei Jersey Films. Jersey a produs peste douăzeci de filme, printre care se numără pelicule celebre, câştigătoare a numeroase premii, cum ar fi Erin Brockovich, Man on the Moon, Pulp Fiction, Out of Sight, Get Shorty, Hoffa, Matilda şi Living Out Loud.

Chiar dacă două filme în care DeVito a interpretat rolul principal au obţinut premiul Academiei pentru Cel Mai Bun Film Artistic (Zbor deasupra unui cuib de cuci şi Terms of Endearment), de-abia rolul lui Louie De Palma i-a adus consacrarea naţională, ca vedetă a serialului de televiziune Taxi, care s-a bucurat de un succes enorm. În 1999, într-un sondaj de opinie făcut de "TV Guide" printre cititorii săi, Louie De Palma, în interpretarea lui Danny DeVito, a fost ales unul dintre "Cele Mai Bune Personaje TV".

DeVito a mai jucat în numeroase filme care nu au fost produse de Jersey. Printre ele se numără Anything Else, Big Fish, Renaisance Man, The Big Kahuna şi Heist.

După Taxi şi înainte de apariţia companiei Jersey Films, DeVito a jucat în filme precum Junior, Batman Returns, Twins, Romancing the Stone, Jewel of the Nile, Ruthless People şi Tin Men.

Danny şi-a făcut studiile la American Academy of Dramatic Arts din New York. Primul său rol a fost un monolog într-o piesă al cărei autor era tot el, parte a trilogiei The Man With the Flower in His Mouth.

După acest moment, producţiile dramatice s-au succedat cu rapiditate. Printre cele mai cunoscute se numără Down the Morning Line, The Line of Least Existence, The Shrinking Bride şi Zbor deasupra unui cuib de cuci.

În 1995, cu ajutorul unei burse primite din partea Institutului American de Film, Danny a scris şi a produs, alături de soţia sa, actriţa Rhea Perlman, filmul Minestrone, care a fost prezentat de două ori la Festivalul de la Cannes şi a fost tradus în cinci limbi străine. Mai târziu, cei doi au scris şi produs un scurt-metraj alb-negru, The Sound Sleeper, care a câştigat premiul întâi la Competiţia Brooklyn Arts and Cultural Association.

STUART CORNFELD (producător) este unul dintre partenerii lui Ben Stiller şi ai casei acestuia de producţie, Red Hour Films. Veteran în industria divertismentului, Cornfeld a fost producător, co-producător sau producător executiv pentru filme precum Zoolander, The Elephant Man, Fatso, The Fly, National Lampoons European Vacation, Wilder Napalm, Kafka şi Mimic.

NANCY JUVONEN (producător) a produs şase filme artistice şi un serial de televiziune care a fot nominalizat la Premiile Emmy de când s-a impus ca unul dintre co-fondatorii Flower Films, în 1995, în care o are drept parteneră pe Drew Barrymore. Cel mai recent film al companiei, Charlie’s Angels Full Throttle, a avut la nivel mondial încasări de peste 250 milione de dolari şi a fost precedat în 2000 de un alt succes de box-office, Charlie’s Angels. Compania Flower Films este implicată acum în numeroase proiecte, care includ Fifty First Dates, peliculă pe care o produce în asociere cu Happy Madison Productions. Filmul îi are în rolurile principale pe Adam Sandler şi Drew Barrymore şi a avut premiera de Ziua Îndrăgostiţilor. Următorul film lansat de Flower, Date School, care va fi distribuit de Dreamworks, va fi co-produs de compania lui Ben Stiller şi Stuart Cornfeld, Red Hour Films. Producţia filmului este programată să înceapă în primele luni ale anului în curs.

Printre celelalte producţii se numără celebrul Donnie Darko, regizat de Richard Kelly, care îi are în rolurile principale pe Jack Gyllenhaal şi Jena Malone. Primul film produs de Flower a fost Never Been Kissed, distribuit de Fox în 2000, care a obţinut câştiguri în valoare de 80 de milioane de dolari. A urmat Olive: The Other Reindeer, film de animaţie distribuit de Fox special pentru Sărbătorile de iarnă, pe care Flower l-a produs împreună cu Matt Groening.

Compania Flower este angajată momentan în pre-producţia filmului A Confederacy of Dunces, care îi are în rolurile principale pe Will Ferrell, Drew Barrymore, Lily Tomlin, Mos Def şi Sharon Stone. Compania mai plănuieşte şi un remake al succesului Barbarella, în asociaţie cu Laura Ziskin Productions.

LARRY DOYLE (scenarist) şi-a făcut debutul în cinematografie cu Duplex. De curând a produs o serie de scheciuri teatrale cu Looney Tunes, pe lângă faptul că a scris scenariul pentru Looney Tunes: Back in Action, care va fi distribuit în curând. Mai înainte, a fost scenarist şi supervising producer pentru The Simpsons şi a scris editoriale pentru revistele "Spy" şi "New York".
Regia: Danny DeVito Cu: Ben Stiller, Drew Barrymore

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus