Observator Cultural / noiembrie 2008
Festivalul de teatru Piatra Neamţ, 2008
Ceea ce urmează nu e un comentariu asupra unui festival, ci o asumare a unei atitudini. Împreună cu Miklos Bács, Gianina Cărbunariu, Marius Damian şi Alina Herescu, am făcut parte din juriul celei mai recente ediţii a unui eveniment teatral dedicat tinerilor, într-un loc magic - Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ -, care suplineşte, în acelaşi timp, lipsa unor întîlniri coerente între şcolile de teatru şi absenţa platformelor adresate celor aflaţi la început (a apărut, din fericire, o astfel de platformă - secţiunea de debut din cadrul Festivalului Naţional de Teatru, dar e încă prea puţin). Nu e puţin lucru să descoperi că, în plină clamare a iminentului dezastru, şcoala autohtonă de teatru încă există şi încă funcţionează. Revelaţiile au fost mari, iar responsabilitatea noastră, pe măsură. Pe care, iată, ni le-am asumat public, chiar la Piatra Neamţ.

"Pledez pentru tine(ri)" este nu doar un festival, ci şi un eveniment unic într-o geografie teatrală românească în care talentele emergente sînt privite prin prisma iminentei consacrări, iar valorile proprii tinereţii, cum ar fi spiritul de echipă, îndrăzneala, curajul de a lucra în condiţii vitrege şi în ciuda tuturor vicisitudinilor, îşi găsesc cu greu aprecierea necesară. "Pledez pentru tine(ri)" e o hartă care desfăşoară în faţa spectatorilor de la Piatra Neamţ peisajul viitorului: o implicare colectivă ce-i aliază pe actori cu spectatorii lor de aceeaşi vîrstă, în jurul unui text bătrîn de secole (A douăsprezecea noapte), vechea şcoală a realismului psihologic, readusă la tumultuoasă viaţă de jocul unor actriţe tulburător de talentate (Treapta a noua), duioşia lecturii unui text contemporan, traversat de un subtil tragism (Fool for love)...

Juriul de anul acesta, a cărui medie de vîrstă, 33 de ani, îndeplinea chiar condiţiile de participare la festival, şi-a asumat, de astă dată, să treacă dincolo de cadrul, omeneşte constituit şi la fel de omeneşte supus schimbărilor, al unui regulament care împărţea mult prea radical apele şcolilor de teatru de cele ale tinerilor profesionişti.

Ca şi festivalul însuşi, astfel de împărţiri sînt, la "Pledez pentru tine(ri)", un work in progress. Principiile - normele după care se ghidează un festival - sînt întotdeauna importante, însă mult mai important este principiul susţinerii creativităţii, acolo unde se va fi găsind ea. Unul dintre spectacolele de la această ediţie a fost înscris în concurs la o secţiune, a avut nominalizări în această secţiune şi a fost premiat la cealaltă. Am făcut acest lucru pentru că ne-am considerat, în acest juriu, în primul rînd nişte cititori avizaţi în semnele viitorului. Acolo unde am găsit talent, creativitate, o dorinţă aprinsă de a face teatru, nu în cele mai prielnice condiţii, negociind relaţii între vîrste şi condiţii profesionale, acest fapt s-a regăsit în opţiunile noastre. La vîrsta şi la talentul lor, în faţa tinerilor actori, regizori şi scenografi se deschide un univers de posibilităţi, cu precădere în film şi în televiziune - şi, cu toate acestea, unii aleg să rămînă (şi) în teatru. E o opţiune grea, iar faptul că tineri oameni talentaţi cred, încă, în forţa scenei nu poate decît să dea încredere.

La această ediţie, am premiat acele principii care, deşi nescrise în vreun regulament, fac ca teatrul să trăiască în continuare într-o lume care, la prima vedere, dă prea puţine semne că ar mai avea o nevoie vitală de el: lucrul în echipă, în spectacole care pun în prim-plan actorul şi performanţa cu care aceşti actori îşi duc la capăt sarcini nu uşoare, îndrăzneala şi libertatea în interpretarea unor roluri, nebunia de a merge pînă la capăt pentru a pune în scenă ceea ce fiecare dintre noi are nevoie să urle: lumea pe care o împărţim.


Festivalul "Pledez pentru tine(ri)", Piatra Neamţ, ediţia a XXIII-a
Şcoli de teatru

Premiul pentru cel mai bun spectacol: A douăsprezecea noapte de William Shakespeare, regia prof. asociat Mihai Constantin, UNATC Bucureşti

Premiul pentru cel mai bun actor în rol secundar: Thomas Ciocsirescu, pentru rolul Malvolio din A douăsprezecea noapte

Premiul pentru cea mai bună actriţă în rol secundar: Monica Săndulescu, pentru rolul Tracy din Treapta a noua de Tom Ziegler, regia prof. univ. dr. Adriana Popovici, UNATC Bucureşti

Premiul pentru cel mai bun actor în rol principal: Adrian Nicolae, pentru rolul Eddie din Fool for Love de Sam Shepard, regia Alexandru Dumitru Măzgăreanu, UNATC Bucureşti

Premiul pentru cea mai bună actriţă în rol principal: Valentina Zaharia, pentru rolul Joanna Mcneal din Treapta a noua

Premiul pentru regie: Alexandru Dumitru Măzgăreanu, pentru Fool for Love

Premiul pentru scenografie: Ioana Pashca, pentru Fool for Love


Profesionişti

Premiul pentru cel mai bun spectacol: With a Little Help From My Friends de Maria Manolescu, regia Radu Apostol, Teatrul Naţional "Vasile Alecsandri" Iaşi, şi De mînă de Sofia Frèden, regia Radu Afrim, Teatrul "Andrei Mureşanu", Sfîntu Gheorghe

Premiul pentru cel mai bun actor: Cosmin Maxim, pentru rolul Miki din With a Little Help From My Friends

Premiul pentru cea mai bună actriţă: Elena Popa, pentru rolul Nina din De mînă, regia Radu Afrim

Premiul pentru regie: Radu Apostol pentru regia spectacolului With a Little Help From My Friends

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus