Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici diverse

Clasa muncitoare, efectele prezenţei şi lipsei acesteia


Cultura în Mureş, februarie 2009
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Cu un profund caracter social, expoziţia de la B5 Studio din Tîrgu-Mureş a artiştilor Ciprian Mureşan şi Eduard Constantin reprezintă manifestarea unei atitudini ironic-critice la adresa unei probleme care marchează societatea românească postdecembristă. Moştenirea comunistă e vizibilă, cu atât mai vizibilă cu cât spaţiul urban e marcat de griul cartierelor, cu cât suntem înconjuraţi de monştrii arhitecturali care nu au nicio legătură cu scara umană, sau cu cât la periferiile oraşelor fabricile părăsite îşi etalează ruinele în dezacord cu ceea ce ar trebui să însemne o societate aşezată. Dacă mentalităţile se transformă greu dar sigur, urmele materiale sunt cele care vor rămâne mereu ca mărturie a trecutului.

Ciprian Mureşan şi Eduard Constantin fac parte din acea generaţie de artişti români deja maturi, cu un discurs bine închegat, cu o activitate expoziţională intensă, prezenţi în galerii importante din Europa. Anul acesta Ciprian Mureşan va face parte din grupul de artişti care vor reprezenta România la Bienala de Artă Contemporană de la Veneţia. Cei doi sunt, de altfel, implicaţi în viaţa artistică contemporană şi ca fondatori sau membri ai unor fundaţii care promovează mişcarea artistică de la noi şi o pune în dialog cu cea internaţională. Eduard Constantin este co-fondator al Asociaţiei E-cart, iar Ciprian Mureşan activează în cadrul redacţiilor Idea şi Version.

La Tîrgu-Mureş au adus două proiecţii video reunite sub titlul De câţi muncitori avem nevoie ca să umplem Marele Canion?. Lucrarea Outside View a lui Eduard Constantin pune problema raportului disproporţionat dintre structurile arhitecturale monumentale şi individ. Experimentul realizat de artist a constat în parcurgerea cu o cameră de luat vederi în mână a traseului din jurul Casei Poporului. Filmul durează 45 de minute, tot atât cât i-a fost necesar artistului pentru a face turul complet al clădirii.

Lucrarea lui Ciprian Mureşan preia titlul unei compoziţii muzicale celebre: 4'33'' de John Cage, în care lipsa sunetului este investită cu valoare artistică. Liniştea este şi tema filmului realizat de Ciprian Mureşan, şi anume liniştea unei fabrici părăsite, un spaţiu care în lipsa muncitorilor îşi pierde semnificaţia primară, devenind o scenografie parcă ireală.

În cazul ambelor lucrări, limbajul artistic este direct şi nemijlocit, miza fiind prezentarea imaginii exact aşa cum ochiul a perceput-o, brută, nerecurgându-se la îmbunătăţiri ulterioare. Prezenţa omului din spatele camerei se simte prin ritmului paşilor, prin mişcările naturale impuse de mers.

Fără a-şi propune să răspundă la întrebarea enunţată în titlul expoziţiei, întrebare care are de fapt rolul de a prezenta esenţa absurdului în situaţia dată, artiştii răspund la alte întrebări cu iz de curiozitate bizară, din ciclul celebrelor "Ştiaţi că...".




0 comentarii

Resurse

 Alte articole de Maria Orosan-Telea


Alte articole

 Povestiri din Himalaya la Craiova, Comunicat de presă
 Literatură, teatru şi curtezane - Expoziţia Imagini ale lumii trecătoare. Kunisada - un mare gravor al şcolii Utagawa, Victoria Anghelescu
 Expoziţie Alex Gâlmeanu la Artmark în cadrul proiectului Contact Lenses, Comunicat de presă
 Sfîrşitul unei clase, Codrin Liviu Cuţitaru
 Rubén Ochoa - întoarcerea în cerc, Mihai Plămădeală
 Alte articole


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected]. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer