Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici film  Sageata  Premiile Oscar 2009

Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro

Oscar a decis - Oscar 2009


februarie 2009
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Anul trecut, în 2008, Oscar a decis: independenţii vor fi integraţi în sistem!... şi nu pentru că Oscar ar fi avut un atac de idealism, ci pur şi simplu dintr-un pragmatism pur.

Filmul independent a dovedit cu Jarmush, Lars von Trier, Cronenberg, Cassavetes şi mulţi alţii că are fani constanţi, numeroşi şi de o calitate excepţională. Aceştia la rîndul lor perpetuează la nesfîrşit gloria filmului respectiv ca o sursa eternă de reveniri.

Filmul de autor a demonstrat că arta adevărată poate crea realitate comercială. Mai mult decît atît, legendele filmului independent sînt mult mai viguroase şi propagă o publicitate cu bătaie mai lungă decît filmele de big budget care, după o carieră scurtă, pot aduce bani dar sînt date uitării pentru totdeauna şi nu generează notorietate.

Astfel anul trecut selecţia finală a inclus filme care altădată ar fi fost ignorate cu solemnitate. There Will Be Blood, un film epic de lungă respiraţie, a adus filmul pe picior de egalitate cu romanul ca valoare estetică (în termeni absoluţi)... La concurenţă cu No Country for Old Men a pus problema cinema-ului ca vehicul purtător de idei şi chiar ca mod de a face filosofie. Prestigiul a fost imens. Complexele culturale faţă de gloria premiilor europene păreau a fi învinse. Breşele făcute de fraţii Coen de-a lungul timpului (doar prin casta lor de interese - distribuitori, producători) s-au dovedit a fi devenit o adevărată poartă pe sub portalul căreia pot intra filme ca Frozen River, Doubt şi chiar The Visitor, filme cu o problematică de nuanţă, cu o stilistică minimalistă şi în total acord cu "ideologia" estetică a independenţilor.

Ce face azi Academia Americană de Film? Îşi reformează gustul? Schimbă generaţia celor puternici? S-ar părea că da. Prin asimilarea în establishment a unor nume care altădată ar fi oripilat dinozaurii Academiei - să nu uităm că Boyle este autorul lui Trainspotting (inovatorul unui stil la data respectivă) - aşadar prin acceptarea lor însuşi sistemul se revigorează asemeni unui vampir care îşi ucide victima dacă aceasta la rîndul ei nu acceptă să devină asemeni lui.



 Toate articolele despre Premiile Oscar 2009


0 comentarii

Resurse

 Alte articole de Celina Petrescu


Alte articole

 A luta continua! - The Curious Case of Oscar 2009 - epilog, Andrei Creţulescu
 The strange case of Oscar 2009, Andrei Creţulescu
 Bătrînul Oscar - Oscar 2009, Smaranda Şchiopu
 Oscar 2009 - scurt şi fără maimuţăreli, Andreea Chiriac Hentea
 8 + 1 lucruri bune - Oscar 81, Alin Ludu Dumbravă
 Toate articolele despre Premiile Oscar 2009


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected]. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer