iunie 2009
Frânturi de Yves Saint Laurent aduse cu pasarela la Bucureşti

Fotografia lui YSL tronează pe un covor din spice de grâu, odată împinsă uşa masivă de la intrarea MNAR de pe Ştirbei Vodă. Pardoseala muzeului scârţâie şi liniştea străbătută de lumină duc cu gândul la un altar închinat zeului modei, improvizat într-un muzeu sobru cu tavanul înalt şi marmorat. Staff-ul MNAR este foarte amabil, chiar dacă dă uneori indicaţii greşite: am dat peste expoziţia YSL urmând direcţiile către fotografiile lui Magritte. Poţi lăsa la intrare pungi voluminoase, cum a făcut o bătrână şi bicicleta legată de balustrada de la intrare. Preţurile la muzeele noastre sunt încă modice: costă 4 lei să vezi până pe 26 iulie la Bucureşti din urmele marelui creator de modă.

"Le noir est un refuge", scrie într-un roz turbat, fosforescent, pe peretele negru care străjuieşte primul dintre culoarele ipotecate pe timp de vară memoriei lui YSL. Expoziţia trasează o retrospectivă rapidă, în imagini, defileuri şi ţesături, a revelaţiilor pe care le-a adus celebrul francez în moda secolului trecut: anul 1966, care a îmbrăcat femeia în smoking, anul 1976, când costumele populare din est au fost vedete pe podium şi atemporalele omagii aduse femeii şi iubirii, sub sloganul LOVE YSL şi sub forma unui "coeur fetiche". Printre toate, strecurată este şi o ie românească desăvârşită, pe care un model a purtat-o pe catwalk în 1999.


Magritte: umbra şi umbra sa

Soţia lui Magritte fascinează de la prima fotografie: frumoasă, cu ochi adânci, oceanici şi o eleganţă naturală a gesturilor - o vânzătoare de uitare. Magritte se strecoară deseori şi aproape cu gelozie în poze alături de cea care i-a fost nevastă până la sfârşitul vieţii, "umbra umbrei lui". Obiectele din fotografiile lui Magritte aparţin unui cotidian burghez şi leneş: scaun, masă, tablă de şah, oglindă, port ţigaret, pantof. Ele sunt uneori utilitare, fidele realităţii, alteori îşi schimbă menirea şi devin parte din corpul şi personalitatea celui care le deţine. Peste ele, Georgette este stăpână ca Gala în lumea lui Dali.

Grupul de prieteni din Bruxelles se joacă cu imaginile şi se imortalizează în ipostaze teatrale şi mitice. Suprarealiştii belgieni din jurul lui Magritte experimentează cu momentele Kodak: sunt rând pe rând eminenţe cenuşii, ghicitoare, faraoni sau fantome. Atunci când nu reprezintă o eclipsă, judecata de apoi sau ziua a opta. Fotografiile trădează cotidianul romanţios şi indolent al pictorului, care se învârte în jurul prezenţei lui Georgette, escapadelor cu apropiaţii şi căutării de imagini suprarealiste. Fotografiile expuse sunt astfel mărturia umană a unei iubiri care durează, a răzvrătirii în artă în căutarea unor forme noi de expresie şi a unei epoci de revenire la normal, după războaiele din prima jumătate de secol. Mărturia unui Magritte printre ai săi, uman şi vulnerabil.


Omagiu Yves Saint Laurent
Durata: 28 mai 2009 - 26 iulie 2009
Locul: Muzeul Naţional de Artă al României, Auditorium

Fidelitatea imaginilor. René Magritte şi fotografia
Durata: 2 mai 2009 - 19 iulie 2009
Locul: Muzeul Naţional de Artă al României, Sălile Kretzulescu
O galerie foto a acestei expoziţii găseşti aici.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus