septembrie 2009
Platforma Dansului Contemporan, 2009
Organizator: Centrul Naţional al Dansului Bucureşti (CNDB)
Bucureşti 17-20 septembrie 2009

Centrul Naţional al Dansului Bucureşti deschide stagiunea 2009-2010 cu Platforma Dansului Contemporan 2009, o manifestare de anvergură care oferă maximum de vizibilitate pentru coregrafii români şi lucrările acestora. Timp de patru zile vor fi prezentate, într-un maraton fără precedent, cele mai noi lucrări şi spectacole ale creatorilor activi în domeniul dansului contemporan.

Platformele dansului contemporan sînt un format de notorietate la nivel mondial, care au în vedere promovarea dansului contemporan dintr-o anumită zonă geografică în faţa unei audienţe locale, dar mai ales internaţionale.

Invitaţii speciali la acest tip de manifestare sînt directori de teatre şi festivaluri din întreaga lume, membri ai reţelelor internaţionale din care fac parte instituţii prestigioase de cultură, care doresc să cunoască peisajul coregrafic local, în vederea selectării de spectacole pentru stagiunile şi festivalurile pe care le organizează în ţările din care provin. Pentru lumea dansului, platformele de acest tip constituie atracţia maximă pe care un eveniment de dans o poate atrage în contextul internaţional. Totodată, astfel de platforme reprezintă campanii importante de imagine pentru ţara care le organizează.


Ziua I - Joi, 17 septembrie 2009

CNDB, Mediatecă, ora 15.30

Deschiderea platformei

CNDB, Sala Rondă, ora 16.30

Stage psychosis
Concept şi interpretare: Carmen Coţofană
Durata: 20 min


Solo-ul Stage psychosis îşi propune a fi o scurtă analiză a conceptului de mască, privit atît din punct de vedere psiho-social "persona", cît şi teatral, astfel pornind de la ipoteza că omul foloseşte "masca" pentru a-şi ascunde intimitatea dar şi ca instrument regulator, de adaptare. Folosind această investigaţie în contextul scenic, solo-ul îşi propune să descopere atitudini şi mecanisme teatrale accesate de propria mască a interpretului. (Carmen Coţofană)

Carmen Coţofană a absolvit Liceul de Coregrafie "Octavian Stroia" - Cluj-Napoca şi Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică "I. L. Caragiale"- Bucureşti, secţia Coregrafie. A participat la workshop-uri cu coregrafi importanţi precum: Pal Frenak, Karine Saporta, Donna Uchizono, Mark Tompkins, Carol Brawn, David Zambrano, Vera Mantero, şi a colaborat ca interpret cu coregrafii: Sorana Badea, Mihai Mihalcea, Valentina de Piante, Charles Lineham, Florin Fieroiu, Ioana Macarie, Cătălina Gubandru.
A colaborat la realizarea coregrafiei unor piese de teatru regizate de: Gianina Cărbunariu, Andreea Vălean, Alexandru Dabija, Radu Nica.
Dintre piesele proprii menţionăm: Fiinţe ale mîinilor, Take Five, Free Mesh, Recycle me.


CNDB, Sala Rondă, ora 17.30

I don't know, I've never been here before
Concept, interpretare şi text: Ana Cătălina Gubandru

Piesă creată în 2009 în cadrul proiectului Looping, iniţiat de Uzes Danse CDC, în parteneriat cu Tanzwerkstatt Berlin şi O Espaco do Tempo, cu sprijinul Programului Cultural al Uniunii Europene, în co-producţie cu Centrul Naţional al Dansului - Bucureşti
Durata: 30 min

Spectacolul a pornit de la expresia "mind the gap" şi este despre "mind the gap". (Ana Cătălina Gubandru)

Ana Cătălina Gubandru - coregraf şi dansator independent, a absolvit Liceul de Coregrafie"Floria Capsali" şi U.N.A.T.C. "I.L. Caragiale", secţia creaţie coregrafică, clasa prof. Raluca Ianegic.
În 2009 creează piesa I don't know, I've never been here before în cadrul proiectului european "Looping" iniţiat de Uzes Danse CDC, Tanzwerkstatt Berlin şi O Espaco do Tempo Portugalia, în coproducţie cu Centrul Naţional al Dansului - Bucureşti.
Prezintă spectacole în festivaluri şi platforme şi beneficiază de rezidenţe şi stagii/burse în România, Franţa, Germania, Austria, Portugalia, Grecia, Cehia, Estonia, Serbia şi Ucraina.
Colaborează cu artişti români şi străini, printre care: Mihai Mihalcea, Cosmin Manolescu, Felix Ruckert, Gigi Căciuleanu, Valentina de Piante, Alysson Green, Vlad Petri.
Din 2006 ţine cursuri pentru dansatori neprofesionişti la Centrul Naţional al Dansului - Bucureşti.


CNDB, Sala Rondă, ora 19.30

Dedublarea
Un spectacol de Mădălina Dan
Interpretare: Carmen Coţofană, Paul Dunca, Florin Flueraş, Mădălina Dan
Colaj muzical: Puccini, Arvo Part, Cut Copy
Costume: Andrada Chiriac, Mara Grigoriu
Durata: 60 min


Dedublarea, lucrarea mea de licenţă, este o auto-reflecţie asupra dansului, a felului în care acesta poate fi înţeles, accesat şi practicat.
Mi-am permis să abordez anumite problematici tabu ale dansului contemporan cu detaşare şi ironie, am încercat să vorbesc despre acestea din interiorul discursului coregrafic, plasîndu-mă lucid în mijlocul citatului, al clişeelor şi al convenţiilor, transformînd contraexemplul în material de lucru şi sursă de inspiraţie. Într-un cuvînt "să o pun sub semnul întrebării", să o desacralizez. Rezultatul a fost disimularea şi crearea unei alte identităţi. (Mădălina Dan)
Mădălina Dan este absolventă a Liceului de Coregrafie "Floria Capsali" din Bucureşti şi a Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică din Bucureşti - secţia coregrafie. Din 1998 pînă în 2003 este membră a companiei de dans "Oleg Danovski" din Constanţa. În 2008 participă la programul de burse pentru dans contemporan "DanceWeb Scholarship" - Viena. Colaborează cu coregrafii: Cosmin Manolescu, Vava Ştefănescu, Gigi Căciuleanu, Sergiu Anghel, Alexandra Pirici, Lisa Naugle, Christine Bastin, Pierr Wiss şi Jean Guizerix. De-a lungul timpului participă la atelierele coregrafilor şi profesorilor: Martin Sonderkamp, Lin Snelling, Andrew Harwood, Lisa Race, Keith Hennessy, Judith Grodowitz, Libby Farr, Rasmus Olme, Olive Bieringa, Ko Murobushi, Paolo Enrique, Margarida Bettencourt, Laura Simi, Damiano Foa, Donna Uchizona, Christine Bastin, Ivan Wolf, Milli Biterli, Mark Tompkins, Lisa Naugle, Florin Fieroiu, Simona Noja, Judith Turros, Daniel Meja, Erwin Kecsek şi Wilfride Piollet.

Creaţii proprii: Just like a woman, Need for speed, Dedublarea, prezentat la Springdance Festival şi Tanzquartier-Wien în 2009, Iluzionistele, spectacol produs de Centrul Naţional al Dansului din Bucureşti, Beginning, Middle, End în colaborare cu Andrea Bozic (Croaţia / Olanda) şi Michael Pinchbeck (Marea Britanie), spectacol care a avut premiera la Springdance Festival - Utrecht 2009. În prezent este masterandă a secţiei de play-writing (scriere dramatică) din U.N.A.T.C. Bucureşti.

CNDB, Sala Rondă, ora 21.30

preview
Concept, coregrafie şi interpretare: Manuel Pelmuş

O producţie: Bandlien/Pelmuş
Co-producţie: Centre National de la Danse (Paris), CDU - Center for Drama Art Zagreb, Centrul Naţional al Dansului - Bucureşti, Theorem
Cu spijinul: Kanuti Gildi Saal (Tallin)
Durata: 40 min

Piesa preview a avut premiera la sfîrşitul anului 2006 la Bucureşti. De atunci a fost prezentată în România, Germania, Austria, Croaţia, Cehia şi USA. preview a fost recent prezentată la NY iar în aprilie 2009 a fost invitată la Utrecht, Olanda, în cadrul secţiunii Dialog a Festivalului Springdance. În 2007 spectacolul preview a fost desemnat "cea mai importantă producţie a stagiunii 2006-2007" de către criticul austriac Helmut Ploebst, în revista de specialitate Ballettanz International.

Cît despre Pelmuş, acesta a venit cu o piesă coregrafică jucată în mare parte în plin întuneric. preview se adresează în primul rînd ierarhiei simţurilor. Astăzi, în lumea dansului se vorbeşte mult, chiar şi protagoniştii conceptualismului vorbesc, despre vizibilitate. Pelmuş însă stinge lumina, iar urechea preia, ca instanţă ierarhică subordonată, funcţia ochiului. Se aude cum vocea unui tînăr descrie cu precizie cum se aşează pe fotoliul de pe scenă, pe care spectatorii apucaseră să-l vadă cînd au intrat în sală. Ne vorbeşte despre "pierderea" corpului, despre definiţii enciclopedice ale mişcării şi despre cum este citit spectacolul lui în Est şi Vest. Ne aflăm într-o cameră obscură a performance-ului, în care prezenţa este anunţată prin invizibilitate, în care dansul este transmis prin sunet. Pelmuş nu închide lumina doar asupra corpului, ci şi asupra scenei. Figura sa e pusă în scenă prin voce, iar prin sunete şi prin textul descriptiv activează ca închipuire acustică a acţiunii performative. (Concepte bucureştene de Helmut Ploebst, articol apărut pe www.corpusweb.net)

Manuel Pelmuş este unul dintre cei mai cunoscuţi reprezentanţi ai dansului contemporan românesc în contextul internaţional. A studiat dansul la Liceul de Coregrafie "Floria Capsali" şi la Şcoala Operei din Hamburg. Din 1998 începe să lucreze la propriile proiecte coregrafice, care au fost prezentate, la nivel internaţional, în diferite festivaluri şi teatre precum: Tanz im August Berlin, TanzQuartier-Wien, De Singel Antwerp, Judson Church New York, etc. A colaborat în ultimii ani, în diferite contexte, cu coregrafi ca: Isabelle Schad, Thomas Lehmen, Mart Kangro, Brynjar Bandlien, Bruno Pocheron şi Frederic Gies.

Ultimele sale producţii Outcome, Punct Fix, Still Lives (de Schad, Pocheron, Gies şi Pelmuş) şi preview au fost prezentate în festivaluri şi teatre prestigioase din Europa şi Statele Unite.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus