septembrie 2009
Platforma Dansului Contemporan, 2009
Organizator: Centrul Naţional al Dansului Bucureşti (CNDB)
Bucureşti 17-20 septembrie 2009

Centrul Naţional al Dansului Bucureşti deschide stagiunea 2009-2010 cu Platforma Dansului Contemporan 2009, o manifestare de anvergură care oferă maximum de vizibilitate pentru coregrafii români şi lucrările acestora. Timp de patru zile vor fi prezentate, într-un maraton fără precedent, cele mai noi lucrări şi spectacole ale creatorilor activi în domeniul dansului contemporan.

Platformele dansului contemporan sînt un format de notorietate la nivel mondial, care au în vedere promovarea dansului contemporan dintr-o anumită zonă geografică în faţa unei audienţe locale, dar mai ales internaţionale.

Invitaţii speciali la acest tip de manifestare sînt directori de teatre şi festivaluri din întreaga lume, membri ai reţelelor internaţionale din care fac parte instituţii prestigioase de cultură, care doresc să cunoască peisajul coregrafic local, în vederea selectării de spectacole pentru stagiunile şi festivalurile pe care le organizează în ţările din care provin. Pentru lumea dansului, platformele de acest tip constituie atracţia maximă pe care un eveniment de dans o poate atrage în contextul internaţional. Totodată, astfel de platforme reprezintă campanii importante de imagine pentru ţara care le organizează.


Ziua III - Sîmbătă, 19 septembrie 2009

CNDB, Sala Rondă, ora 12.00

Work in Regress
Concept /dramaturgie: Ioana Mona Popovici
Interpretare: Ioana Mona Popovici
Colaj musical din: Andy Cowton, J.S Bach
Scenografie/costum: Ioana M. Popovici
Sprijinit de către Eira 33 - Lisabona şi Centrul Cultural "Zahrada
" - Praga
Data şi locul premierei: 17 Octombrie 2007/Eira 33 Lisabona
Durata: 40 min


Pornind de la Ferma animalelor a lui George Orwell, am început să mă gîndesc la un proiect care să pună în discuţie conceptul de autoritate, ca un sistem construit pe relaţia dintre un stăpîn şi o proprietate - două roluri interdependente. Interdependenţa despre care vorbesc aici ţine de posibilitatea de a inversa rolurile - un despot se naşte dintr-un servitor, ce va genera, hrăni şi propaga ideea de dominare. În timpul rezidenţei mele artistice la Production House Eira în Lisabona, am creat o poveste despre o autoritate incapabilă să domnească peste ceva anume, pentru că este plasată într-un imens vid. M-a preocupat să descopăr care ar putea fi acţiunile unui astfel de stăpînitor, ce fel de ritualuri ar putea crea, atunci cînd îi lipseşte exact partenerul care-i activează puterea. Cum ar reacţiona un astfel de stăpînitor dacă într-o zi ar întîlni, spre exemplu, o oaie proastă? (Ioana Mona Popovici)

Ioana Mona Popovici a absolvit Liceul de Coregrafie "Floria Capsali" şi Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică Bucureşti, secţia Coregrafie. A lucrat ca dansatoare cu Karine Ponties, Sarah Bild, Frederique Lescure, Luis Guerra şi alţii. Între 2000 şi 2004 a fost membră a companiei internaţionale Charles Linehan - Marea Britanie. Spectacole proprii: The Outlaws, Buy a Soup Get One For Free, Breath, Shadow, Nothing, Requiem For a Dog, The Chair, Remote Edens, Portrait, CARMEN MIRANDA IS DEAD, Work in Regress, Luna Plină.
Pentru trei dintre spectacolele sale a fost nominalizată ca Tînăr coregraf de urmărit de către revista germană BalletTanz. În 2007 a primit premiul Sazka - Discovery in Dance pentru spectacolul Portrait. Spectacolele sale au fost prezentate pe scene şi în festivaluri importante din Europa şi SUA. Recent a luat parte la o serie de rezidenţe coregrafice în Brazilia, Portugalia şi Coreea de Sud.


CNDB, Sala Rondă, ora 14.00

Out of love - un titlu minunat - avanpremieră
Coregrafia şi interpretarea: Iuliana Stoianescu
Spectacol realizat în cadrul proiectului "Cooperativa perfomativă
(co-producţie Centrul Naţional al Dansului - Bucureşti şi Administraţia Fondului Cultural Naţional)
Durata: 40 min


Out of love - un titlu minunat ar putea fi un titlu minunat pentru o piesa minunată dacă ne asumăm convenţia că e un titlu minunat pentru o piesă minunată. Lucrurile sunt aşa cum ni le asumăm , aşa că voi lăsa un spaţiu liber pentru tot ce convenţional ar putea însemna "minunat", şi vă propun să vă asumaţi titlul şi spectacolul meu ca fiind pur şi simplu minunate. (Iuliana Stoianescu)

Iuliana Stoianescu s-a născut 1984, a absolvit liceul de artă "Nicolae Tonitza" şi a studiat coregrafia în cadrul UNATC. Din 2004 a participat la ateliere conduse de Florin Fieroiu, Brynjar Bandlien, Mihai Mihalcea, Georg Blaschke, Nita Little, Risa Steinberg, Kathleen Hermesdorf (IMPULSTANZ Festival, Viena), Malcolm Manning, Oriane Boyer, Alicia Grayson, Kurt Koegel (Belgia, TransContact Festival), Valentina de Piante, Martin Sonderkamp, Melisa Puts, Eric Schofer, Sergiu Doroftei, Carl Olof Berg, Helena Frenzen.
A colaborat ca interpret în piesele: Ce vezi nu e ce crezi, Follow that summer, Protect, 100% dans, Puţin mai reali decît e necesar, Process in progress , Day Dream.
Lucrări proprii: Salata ID (piesă produsă de ArtLink în cadrul rezidenţei Performing The Body şi prezentată la MNAC şi CNDB), Milka is not real în cadrul proiectului Protect (prezentată la Teatrul Desant), Toast sensation (prezentată în eXplore dance festival, Teatrul Odeon), Two points of you (proiect de video-dans).
În anul 2009 a primit bursa danceWEB, Viena, Austria.


CNDB, Sala Rondă, ora 15.30

Lulu's Room (2009)
De/cu: Mihaela Dancs
Producţie independentă
Cu sprijinul Centrului Naţional al Dansului - Bucureşti
Durata: 30 min


Să fie oare vorba despre o lucrare de grup a persoanelor care mă locuiesc? Le-am propus o colaborare fără să-mi treacă vreo secundă prin cap în ce mă bag. Uneori parcă puţin le pasă că-s implicate într-un proces artistic, nu fac nimic. Alteori îşi zguduie gazda, le apucă o energie febrilă, vorbesc unele peste celelalte şi se ceartă din tot soiul de motive, se judecă, îşi întorc corpurile pe dos, parcă-s angajate într-o cursă şi încearcă să prindă ceva care le scapă tot timpul. Cînd discutăm numai eu ştiu ce-mi aud urechile. Cine decide? Ce facem, ce credem că facem şi de ce facem ceea ce facem? Sper să cădem la pace până la final. Iar dacă-mi pierd autoritatea, nu răspund pentru rezultat. (Mihaela Dancs)

Mihaela Dancs (n. 1974, România) a absolvit Facultatea de Stomatologie, UMF Carol Davila Bucureşti (1999).
Din 2004 participă la ateliere de dans contemporan conduse printre alţii de Pascal Allio, Florin Fieroiu, Cosmin Manolescu, Eduard Gabia, Rui Catalao, Allyson Green, David Zambrano, Martin Kilvady, KJ Holmes, Ted Stoffer, Martin Sonderkamp, DD Dorvillier, Risa Steinberg, Georg Blaschke, Milton Myers, Katheleen Hermesdorf, Brynjar Bandlien. Colaborează cu coregrafii: Pascal Allio, Allyson Green, Cătălina Gubandru, Andreea Căpitănescu, Florin Flueraş, Rui Catalao, Maria Baroncea & Eduard Gabia, Bernard Baumgarten, Vava Ştefănescu, Mădălina Dan.
În 2006 creează şi interpretează Reprogramare, un solo parte a proiectului Performing The Body (Artlink), prezentat la MNAC, CNDB şi în Festivalul Naţional de Teatru. Alături de Rui Catalao realizează Coada şoricelului (2007) şi Follow That Summer (2008). În octombrie 2009 piesa Follow That Summer este invitată în Platforma Balcanică a Dansului (Novi Sad/ Serbia).
În martie 2009 prezintă al doilea solo, Lulu's Room, în festivalul Europe In Motion (CNDB).
Realizează împreună cu Carmen Coţofană First Steps, piesa ce va avea premiera în octombrie 2009 în Festivalul eXplore Dance Bucureşti.


CNDB, Sala Rondă, ora 16.30

James
Coregrafie: Andreea Duţă, Silvia Călin
Interpretare: Andreea Duţă, Silvia Călin, Istvan Teglas
Colaj muzical: Arto Lindsay, Radiohead, Aqua Basino
Producţie: Proiect Replica
Sponsor: La Strada Deco
Durata: 25 min


A început ca un joc. Trei buni prieteni s-au întîlnit pentru a crea un spectacol de dans. Şi au început să lucreze. Mai întîi, s-au oprit asupra aspectului tehnic - cum să creeze duete, triouri, solouri, fără a da o anumită semnificaţie relaţiei. Cum să pui împreună un băiat şi două fete, fără a crea senzaţia că lucrarea este despre acest băiat care se implică într-o relaţie amoroasă cu cele două fete. Imposibil. A devenit o poveste despre oameni care nu pot exista împreună, care aleg să rămînă în singurătăţi mizere, singurătăţi pe care nu şi le-au dorit.

Andreea Duţă a absolvit Liceul de Coregrafie din Bucureşti (1994) şi Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică, secţia Coregrafie (1999). Pînă în 1998 a făcut parte din compania de dans Contemp, iar din 1998 este dansator şi coregraf independent. A participat la festivaluri/turnee în Spania, Anglia, Japonia, Grecia, New York şi a colaborat ca dansator, printre alţii, cu coregrafii: Vava Ştefănescu, Liliana Iorgulescu, Ioana Macarie, Silvia Călin, Sarah Bild. A participat la ateliere susţinute de Wayne McGregor, Russel Maliphant, Paulo Henrique şi Margarida Bettencourt, Frederic Lescure, Pascal Allio, şi mulţi alţii. A semnat coregrafia unor piese de teatru precum: Arabian Night şi Sîntem 4 facem teatru de Theodora Herghelegiu, Vitamine de Ana Mărgineanu, "Party in a Piano" de Alexandru Repan, "You can buy me with a coffee" de Ana Mărgineanu, Elizaveta Bam de A. Tocilescu, spectacol premiat UNITER - cel mai bun spectacol al anului 2007.

Silvia Călin a absolvit Liceul de Coregrafie "Floria Capsali" (1995) şi Universitatea de Artă Teatrală şi Cinematografică "I. L. Caragiale", secţia Coregrafie (2000). Între anii 1996 -1999 a fost angajată a Companiei Orion Balet. În anul 2000 a obţinut premiul I la Festivalul Internaţional Eurodans din Iaşi, cu lucrarea Şi acum...?.
În anul 2007 spectacolul James creat de Andreea Duţă şi Silvia Călin a fost invitat la două festivaluri de dans contemporan în Polonia.
A participat la ateliere de dans susţinute de coregrafii: Pascaline Verrier, Pascal Allio, Christine Bastin şi a semnat coregrafiile pieselor de teatru Viaţa lui Helge şi Top Dogs de Teodora Herghelegiu, asistent coregraf la spectacolul a href="http://agenda.liternet.ro/cronici/doriangray.html">Portretul lui Dorian Gray de Dragoş Galgoţiu. A creat coregrafia spectacolului a href="http://agenda.liternet.ro/cronici/epopeealuighilgamesh.html">Epopeea lui Ghilgameş, regia Dragoş Galgoţiu.


CNDB, Studio 2, ora 18.00

Dear Everybody
Concept, coregrafie şi interpretare: Brynjar Bandlien
Sound design: Sillyconductor
O producţie Bandlien/Pelmuş
Co-producţie: Centrul Naţional al Dansului - Bucureşti şi Chez Bushwick, New York
Cu sprijinul: Norsk Kulturrad og Fond for utovende kunstnere
Durata: 35 min


Dear Everybody,

În ultima vreme am realizat că sînt mai influenţat de persoanele şi evenimentele absente, decît de cele prezente. Accept această situaţie şi nu încerc s-o modific.
Simt, totuşi, nevoia de a o adresa.

Cu sinceritate,
Brynjar Bandlien

Brynjar Bandlien (1975) a studiat dansul în Norvegia, la Statens Balletthogskole din Oslo şi în Germania, la Ballettschule der Hamburgische Staatsoper. În 1995 a devenit membru al companiei Nederlands Dans Theater 2 din Haga, Olanda, participînd la mai multe turnee în Europa, SUA şi Africa de Sud. După trei ani petrecuţi în NDT2 începe să lucreze freelance ca dansator şi coregraf, cu Manuel Pelmuş (Punct fix), Philipp Gehmacher (Mountains are Mountains), Raimund Hoghe (Tanzgeschichten, Young People, Old Voices and Swan Lake, 4 Acts), Vera Mantero (Until The Moment When God Is Destroyed By The Extreme Exercise Of Beauty), Antonija Livingstone and Heather Kravas (A Situation for Dance şi No More Village). A prezentat spectacolele O (martie 2006) şi Still (mai 2008) la Dansens Hus din Oslo. În prezent lucrează la un proiect pe termen lung intitulat Mobile, colaborînd cu 7 coregrafi, pe trei continente, proiect ce urmează a fi prezentat la Oslo în Noiembrie 2010. Bandlien locuieşte şi lucrează la Bucureşti din 2004.


CNDB, Sala Rondă, ora 20.30

Follow that Summer
Coregrafie şi interpretare: Rui Catalao, Mihaela Dancs, Paul Dunca, Iuliana Stoianescu
Dramaturgie: Rui Catalao
Coloana sonoră: Ion Dumitrescu
Lumini: Mircea Ghinea
Proiect finanţat de Centrul Naţional al Dansului - Bucureşti
Co - producător: Artlink, în cadrul rezidenţelor artistice oferite în 2008 prin proiectul european Jardin d'Europe co-finanţat de Uniunea Europeană
Durata: 70 min


O încercare de a reconstrui senzaţiile şi impresiile caracteristice verii, cînd căldura soarelui, răcoarea umbrei şi contactul cu natura se îmbină cu plăcerea de a te cufunda în activităţi leneşe pe cît de nefolositoare, pe atît de lipsite de sens şi nemotivate.
Asociem vara cu tinereţea şi memoria, ceva ce vine şi apoi ne este luat, lăsînd în urmă rămăşiţe şi o savoare dulce amestecată cu senzaţia de pierdere.
La începutul proiectului am cercetat aspecte ale bolii Alzheimer. Pierderea memoriei înseamnă şi pierderea istoriei, a identităţii, iar în final a sinelui, ca şi cum te-ai stinge dinăuntru spre afară. Memoria schimbă realitatea trecutului, dar în cazul bolii Alzheimer o schimbă şi pe cea a prezentului. Follow that Summer este o piesă despre imposibilitatea împărtăşirii prezentului ca pe o singură realitate obiectivă.

Fost jurnalist, critic literar, muzical şi de film, în ultimii 9 ani Rui Catalao (n.1971, Cacem, Portugália) încearcă să redefinească rolul dramaturgiei pe scenă. Lucrează cu coregrafii Joao Fiadeiro, Miguel Pereira, Manuel Pelmuş, Brynjar Bandlien, Mădălina Dan şi scrie scenarii de film pentru regizorii Joao Pedro Rodrigues şi Jorge Cramez. În 2003 creează conceptul "live movie" şi realizează patru piese (cea din urmă, Atît de fragedă fiind prezentată la Bucureşti cu interpreţi români). Din 2007 trăieşte în Bucureşti şi colaborează cu Mihaela Dancs pentru Coada şoricelului, cu care, în 2008, concepe Follow that Summer. Colaborează cu Carmen Coţofană / Mihaela Dancs la First Steps. Are în lucru primul său solo folosind material testat şi prezentat în cadrul Miercurii lejere (concept Maria Baroncea / Eduard Gabia - CNDB) şi un proiect de grup împreună cu Ana Borralho / Joao Galante.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus