Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici film  Sageata  Les Films de Cannes à Bucarest, 2016

Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro

Moartea domnului Daniel Blake - I, Daniel Blake la Les Films de Cannes à Bucarest, 2016


Mihai Brezeanu

octombrie 2016
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Daniel Blake e văduv, e ironic, e tâmplar, e isteţ, e bolnav de inimă, e mândru. Aflat în recuperare după un atac de cord, ar vrea să revină la muncă, dar nu primeşte acordul medicilor. Aflat în imposibilitatea de a-şi câştiga existenţa, ar vrea să beneficieze de cuvenitul ajutor social, dar nu primeşte acordul unor funcţionari. Aflat într-o profundă criză financiară şi personală, ar vrea să nu îşi piardă demnitatea, dar e la un pas să piardă contactul cu singurii oameni cărora le pasă.

Ce izbea în Moartea domnului Lăzărescu era indiferenţa cu care feluriţi doctori, ce altfel păreau că sunt competenţi pe specialitatea lor, îl priveau pe omul Lăzărescu şi cvasi-inexistenţa unui sistem medical funcţional. Ce izbeşte în I, Daniel Blake e indiferenţa cu care feluriţi funcţionari, ce altfel par că sunt buni cunoscători ai job-ului lor, îl privesc pe omul Blake şi cvasi-sacralitatea sistemului de asigurări sociale. Ce rămâne din ambele filme e individul faţă cu sine însuşi. Individul Lăzărescu şi individul Blake faţă cu propriile defecte şi propriile limitări. Individul medic şi individul funcţionar faţă cu propriile orbiri şi propriile răutăţi.

Marele merit al scenariului lui Paul Laverty, pe baza căruia Ken Loach a făcut filmul care i-a adus, în primăvara lui 2016, al doilea Palme d'Or al carierei, e că înlocuieşte stereotipul numit sistem, distribuit mai mereu de comoditatea contemporană în rolul călăului absolut, cu cetăţenii care îl formează. După cum, de partea cealaltă a baricadei, în rolul victimei, Laverty şi Loach distribuie un om în carne şi oase, cu bune şi cu rele.

Da, situaţia în care se află Blake e credibilă, realistă şi absurdă, deopotrivă. Nu, motivul principal pentru care el a ajuns în această situaţie nu e vreo conspiraţie mondială, corporatist-capitalistă, nici măcar birocraţia bine-organizată a statului britanic temeinic organizată şi îndreptată împotriva propriilor cetăţeni. Fiecare dintre funcţionarii cu care intră în contact personajul lui Loach, remarcabil interpretat de puţin-cunoscutul Dave Johns, ar putea arunca la coş adjectivul "absurd". Doar că nu o fac. Fără ca asta să deculpabilizeze aberaţiile sistemului "gândit" din birouri demult desprinse de firul ierbii.

Pesemne că mulţi dintre spectatori se vor identifica, fie şi parţial, cu Daniel Blake. Miza filmului e câţi dintre noi ne vom identifica, fie şi parţial, cu funcţionarii.

Descarcă programul Les Films de Cannes à Bucarest, 2016 aici..




 Toate articolele despre Les Films de Cannes à Bucarest, 2016
 Toate articolele despre I, Daniel Blake


0 comentarii

Click pentru a mări imaginea


Resurse

 Alte articole de Mihai Brezeanu


Alte articole

 Când poezia te pândeşte după colţ - Paterson, Anca Mureşan
 Un prânz în familie (O cronică a repetiţiilor) - Juste la fin du monde / Doar sfârşitul lumii, Anca Mureşan
 La Sieranevade - Juste la fin du monde la Les Films de Cannes à Bucarest, 2016, Mihai Brezeanu
 În spatele vitrinei morţii - Inimi cicatrizate, Maria Ruxandra Burcescu
 Filmele de Cannes au adus peste 25.000 de spectatori la cinema în 2016, Comunicat de presă
 Toate articolele despre Les Films de Cannes à Bucarest, 2016


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la cronici@liternet.ro. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer