De la primul său lungmetraj,
The Killing (1956) şi pînă la ultimul,
Eyes Wide Shut (1999), Stanley Kubrick nu a încetat să fie unul dintre cei mai fascinanţi cineaşti pe care
i-a dat a şaptea artă. Controlul maniacal al formei, originalitatea excentrică a practicii sale cinematografice - cu atît mai surprinzătoare cu cît se manifesta, paradoxal,
într-o multitudine de genuri -, perfecţiunea vizuală şi amplitudinea vizionară au făcut din Kubrick nu doar un maestru absolut, ci şi un "caz" interesant pentru amatorii de corespondenţe între viaţă şi operă: pasionat de şah şi de fotografie de la o vîrstă fragedă, retras, aproape claustrat,
cultivîndu-şi fobiile şi maniile
într-o indiferenţă
cvasi-totală la afectele celorlalţi (deşi preţuirea faţă de trei dintre actorii cu care a lucrat - Peter Sellers, James Mason şi Malcolm McDowell -
l-a făcut
să-i declare "genii"), Kubrick defineşte - de unul singur - o anumită viziune populară despre artist
care-l apropie de Proust sau Picasso: de primul, prin
mono-obsesia muncii migăloase, de al doilea, prin versatilitate şi răceală. Dacă ar fi
să-i găsim rude din familia filmului, Kubrick ar fi văr cu Hitchcock şi Antonioni.
2001: A Space Odyssey (1968, la care a lucrat vreme de cinci ani) este cel mai cunoscut titlu al său - şi, totodată, unul dintre cele mai citate filme în orice ierarhie sau top cinematografice. Inspirat de o povestire a lui Arthur C. Clarke, Kubrick a scris scenariul împreună cu acesta. Dar scenariul (S.F.) este mai mult un pretext pentru o creaţie
pre-vizionară ce copleşeşte prin ambiţie auctorială şi forţă plastică. Este, poate, titlul definitiv pentru orice "aventură" spaţială, făcînd saltul - mic pentru montaj, uriaş pentru omenire - de la maimuţă la computer (HAL 9000 pe numele lui). Este o distopie somptuoasă şi rece - cum distopie este şi
A Clockwork Orange (1971), ecranizarea romanului omonim al lui Anthony Burgess. (La rigoare, filmele ar putea fi privite ca un diptic mizantropic:
2001: A Space Odyssey în spaţiu,
A Clockwork Orange pe pămînt.) Huliganul Alex, interpretat cu poftă de McDowell, a rămas arhetipul anarhistului.