Observator Cultural / martie 2010
Lupta din 2010 pentru Premiile Oscar s-a dat, în mod hotărît, între Kathryn Bigellow şi James Cameron (cîndva soţ şi soţie) şi, destul de puţin surprinzător, cel mai rîvnit trofeu oferit de Academia Americană de Film, pentru Cel mai bun film al anului 2010, a revenit lui Katheryne Bigelow, pentru The Hurt Locker, care a mai fost recompensat cu Premiul pentru cel mai bun regizor, Cel mai bun montaj, Cel mai bun sunet, Cel mai bun mixaj sonor, Cel mai bun scenariu original. Filmul centrat pe conflictul din Irak a fost preferatul criticilor, cu toate că succesul de box-office indică un eşec clar (încasări de aproximativ 16 milioane de dolari, dar avînd şi cel mai mic buget printre filmele nominalizate, 11 milioane de dolari), în comparaţie cu succesul impresionant al Avatarului (peste 2 miliarde de dolari!). Avatar a fost recompensat la categoriile la care, într-adevăr, a excelat: scenografie, imagine şi efecte speciale.

Era însă clar că Avatar - un film a cărui miză este esteticul, şi abia în subsidiar conţinînd un anume mesaj social (societatea actuală care distruge) - nu avea nici o şansă în faţa unei producţii care exploatează un subiect din realitatea imediată, sensibil şi dureros pentru societatea contemporană şi, mai ales, pentru societatea americană. Dincolo însă de actualitatea subiectului, de acţiunea menţinută permanent la un ritm tensionat, filmul nu se remarcă prin ceva extrem de original, putînd la fel de bine să fie acuzat de rămînerea într-o sferă obositoare de clişee, aşa cum a fost acuzat, excesiv şi exagerat, Avatar (cu diferenţa că The Hurt Locker nu beneficiază de un imaginar impresionant). În plus, The Hurt Locker nu are nici măcar garanţia unui mimesis fidel - oameni care au lucrat efectiv în domeniul militar au subliniat o serie de inadvertenţe. În sfîrşit, premierea lui The Hurt Locker marchează şi un punct inedit în istoria decernării Oscarurilor: Kathryn Bigelow devine prima femeie recompensată cu un Oscar pentru regie.

Prima nominalizare la Oscar a lui Christoph Waltz îi aduce şi un binemeritat premiu: pentru Cel mai bun actor în rol secundar în Inglorious basterds, filmul regizat de Quentin Tarantino. Jucînd excepţional rolul colonelului Hans Landa, abominabilul vînător de evrei, Christoph Waltz avea Oscarul asigurat, în detrimentul lui Matt Damon (Invictus), Woody Harrelson (The Messenger), Christopher Plummer (The Last Station), Stanley Tucci (The Lovely Bones).

Jeff Bridges, cunoscut mai ales pentru rolul din Big Lebowski (1998), revine în atenţie în filmul lui Scott Cooper, în rolul unui cîntăreţ de muzică country, Bad Blake, trecut de vîrsta a doua, un semiratat cu un comportament autodistructiv. Jeff Bridges a fost preferat de Academia Americană de Film lui George Clooney (Up in the Air), Colin Firth (A Single Man), Morgan Freeman (Invictus) şi lui Jeremy Renner (The Hurt Locker).

De semnalat, la această ediţie a Premiilor Oscar, este şi recompensarea Sandrei Bullock, cu Premiul pentru Cea mai bună actriţă în rol principal, după ce, ani întregi, a stagnat pe linia comediilor romantice şi a filmelor de acţiune de rangul al doilea. Sandra Bullock s-a eliberat de această etichetă, prin rolul lui Leigh Anne Tuohy din The Blind Side al lui John Lee Hancock, intrînd în categoria actorilor de prim rang. Competiţia la categoria Cea mai bună actriţă în rol principal a fost una redutabilă, Sandra Bullock surclasîndu-le pe Meryl Streep (Julie and Julia), Hellen Mirren (The Last Station), Gabourey Gabby Sidibe (Precious) şi pe Carey Mulligan (An Education).

O altă producţie cu tematică socială, şocînd prin realismul brutal, a impresionat criticii în 2010: Precious: Based on the Novel Push by Sapphire, regizat de Lee Daniels. Filmul, a cărui acţiune e plasată în Harlem, aduce în prim-plan povestea unei adolescente abuzate sexual de propriul tată (are cu acesta un copil care suferă de sindromul Down şi urmează să îl nască pe al doilea) şi constant maltrată de mamă (rolul acesteia e interpretat de Mo'Nique, recompensată cu Oscarul pentru Cea mai bună actriţă în rol secundar, depăşindu-le pe Penelope Cruz - Nine, Vera Farmiga - Up in the Air, Anna Kendrick - Up in the Air, Maggie Gyllenhaall - Crazy Heart).

O producţie demnă de menţionat este El secreto de sus ojos, în regia lui Juan José Campanella, cîştigător al Premiului pentru Cel mai bun film străin al anului. Este binevenit un film bazat pe un scenariu poliţist, care să poarte o altă marcă decît cea a caselor de producţie americane. Filmul întreţine permanent o nuanţă de suspans, nefiind prin nimic previzibil. De asemenea, jocul actorilor Ricardo Darín şi Soledad Villamil este impresionant.

Ediţia 2010 a Premiilor Oscar a confirmat, aşa cum se întîmplă întotdeauna, unele aşteptări, a dezamăgit, dar a şi scos în evidenţă actori tineri, promiţători, precum şi actori ce au reuşit să atingă un nivel neaşteptat în cariera lor.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus