Cum spuneam, textele cotidianului nu sunt noi în spaţiul teatral românesc. De exemplu, DramAcum a desfăşurat intens şi cu rezultate palpabile o campanie de scriere de piese cu tematică socială, racordând astfel dramaturgia românească la un amplu curent occidental. A urmat tangaProject, asta ca să mă refer numai la acţiunile de grup. De altfel, Ana Mărgineanu, care a regizat acest spectacol la Piatra Neamţ este parte din DramAcum. Ceea ce îl diferenţiază însă pe Peca de scriitura socială "standard" este o anume deviere a poveştii când ţi-e lumea mai dragă. În Cinci minute miraculoase... devierea este însăşi miza spectacolului.
Minutele miraculoase sunt cele în care decidem ce facem cu viaţa noastră. Cuvintele sunt mari, dar descriu un moment crucial: alegerea. Fiecare alegere deschide un drum şi tot aşa până când ne trezim că ne-am decis viaţa. Peca a scris, de fapt, un text despre clipa de graţie în care ne "facem" destinul, de aceea oferă mai multe variante de final. Şi aici spectacolul este cu adevărat miraculos căci explodează într-un muzical gen Ally McBeal cu personaje de desen animat care cântă şi dansează, hainele zboară şi vorbesc, ca şi florile sau planşeta pentru frământat cozonacii, ba chiar unul dintre personaje dispare absorbit de o chiuvetă, mai ceva ca Mr. Musculo (deşi reclama fură ideea dintr-un cartoon, a ajuns mai cunoscută decât originalul. Şi copiii noştri cred că roşiile cresc în supermarket). Cinci minute miraculoase în Piatra Neamţ - un spectacol care mixează acid drama, comedia, muzicalul, cartoon şi, cu generozitate, ironia. Actorii nemţenii s-au ţinut bine şi la realismul social, şi la comedia muzicală (aranjamentul muzical Cezar Antal), şi la dansul cu ostentaţie ironic (mişcare scenică Andrea Gavriliu).
PS: Ca pată de culoare, unul dintre elementele cu adevărat miraculoase (!) din turneul Teatrului Tineretului din Piatra Neamţ este caietul program al spectacolului lui Alexandru Dabija, Cu dragostea nu-i de glumit de Alfred de Musset. O adevărată operă de artă trendy (căci e handmade), caietul program este un oracol, de fapt o serie de oracole, din acelea pe care le făceam când eram mici şi în care notam stări, gânduri, dorinţe, puneam fotografii sau le ceream prietenilor să ne scrie amintiri de neuitat (:)), conservam bileţele de amor etc. Recunosc că mie chestia asta nu mi-a ieşit la vremea respectivă, dar Genţianei Ionescu, secretar literar al Teatrului Tineretului, i-a ieşit excelent. Mai mult, nu este vorba doar despre cum arată programul, ci despre ce anume conţine, texte inteligente create special pentru tribulaţiile sentimentalo-psihologice ale mai multor personaje. De altfel, Genţiana Ionescu şi-a dovedit în toate caietele-program ale spectacolelor din turneul nemţeam inteligenţa, talentul literar, capacitatea de înţelegere profundă a intenţiilor regizorale şi creativitatea drept urmare îmi scot cu admiraţie un joben imaginar în faţa ei.