Totuşi, cuplul de cineaşti documentarişti face un film atipic despre o persoană atipică, pentru că e departe de orice norme şi stereotipii. E un om cult, deşi s-a lăsat de facultate. Detestă curăţenia. Este singur şi nevrotic şi nu-i e ruşine s-o recunoască. Harvey Pekar e până la urmă o persoană mult mai normală decât mulţi dintre noi.
Nu puţine sunt filmele care explorează pliurile dintre o personalitate a vieţii publice şi fiinţa ei secretă. Recent am văzut Confessions of a Dangerous Mind (Confesiunile unei minţi periculoase), de George Clooney, acum câţiva ani Omul de pe lună de Milos Forman. Cineaştii încearcă să-şi dea seama până unde aceste două personalităţi (adevărata şi cea din faţa publicului) merg împreună, unde fac joncţiunea, în ce măsură se reflectă una într-alta. În filmul lui Clooney explicaţia era mai evidentă: eroul acestuia sfârşea prin a se identifica cu personajul pe care îl juca - vedeta de televiziune. Milos Forman era mai vag. Nu ne lăsa să ne dăm seama dacă Andy Kaufman, vedeta TV, îşi bătea joc de toţi şi de sine şi juca în viaţă acelaşi rol ca pe ecran. Chiar dacă nu ne dăm seama prea bine care e problema lui Pekar, el tot rămâne un personaj memorabil. Probabil că problema lui Pekar e să fie un nevrotic şi un plictisit în orice condiţii. Care, probabil dintr-o nevoie de comunicare (pe undeva terapeutică), a ales să scrie BD-uri despre sine şi despre ce i se întâmplă. Treptat (autorii ne fac să credem asta) el îşi intră în rol şi începe să provoace situaţiile, să pună cârlige în dialogurile sale cu ceilalţi. Până la un punct când începi să te întrebi dacă nu cumva începi să vezi şi un al doilea film, cel al lui Pekar jucându-l pe Pekar, hrănindu-l. Secvenţa din supermarket e genială. Din capul lui Giamatti iese o bulă unde scrie ca în BD-uri că ar trebui să aibă încredere în bătrâna evreică şi să se aşeze în spatele ei pentru că va merge mai repede decât la cealaltă coadă.
De altfel, filmul joacă mărunt pe interferenţa dintre film şi BD, introducând şi animaţie, şi fiind până la urmă un pseudodocumentar experimental. În condiţiile în care poţi experimenta schizoidia prin delegaţie. În orice oglindă s-ar reflecta însă, Harvey Pekar rămâne până la urmă peste tot acelaşi. Schizoidă e numai lumea în care trăieşte.