Ce poate fi mai potrivit pentru un final de vară de care să ne amintim cu plăcere decât un
week-end cu filme bune? Noul Cinematograf al Regizorului Român din incinta Muzeului Ţăranului Român a găzduit la acest final de săptămâna proiecţia a opt filme unul
şi-unul în cadrul retrospectivei Festivalului Internaţional de Film Bucureşti
(B-EST IFF) 2010.
A fost, fără îndoială, alegerea perfectă pentru un cinefil cu gust rafinat, care urăşte vânzoleala din
mall-uri şi nu gustă deloc filmele cu final previzibil propuse şi produse pe bandă rulantă de Hollywood.
Fără a se adresa unui public exclusivist, filmele selectate de organizatori în cadrul retrospectivei
The Best of B-EST IFF 2010 au mers la sufletul cinefililor.
S-a dovedit astfel că ideea unei retrospective a fost foarte inspirată, iar prin această iniţiativă
B-EST IFF a câştigat un public nou pe lângă cel deja prezent în aprilie 2010 la cea
de-a VI-a ediţie a festivalului. Ideea a fost bine percepută şi de
mass-media, care a arătat un interes flatant pentru retrospectivă,
tratând-o ca pe unul dintre evenimentele
week-end-ului.
Este greu de crezut că dintre cei prezenţi în sală a regretat cineva alegerea făcută.
S-a văzut în mod evident în reacţia din timpul vizionărilor; umorul rafinat al dialogurilor din producţia
In the Loop sau subtilitatea replicilor din
A Serious Man au smuls cascade de râs în sală.
El secreto de sus ojos a întreţinut suspansul până la final şi a ţintuit publicul pe scaune, reacţie similară şi la
Vincere. Dacă în cazul proiecţiei tuturor celorlalte filme sunetul şi imaginea au fost fără cusur,
El secreto... a fost însoţit de un uşor bâzâit pe fundal, care, în ciuda tuturor eforturilor organizatorilor,
n-a putut fi înlăturat. Cauza
s-a descoperit imediat după încheierea proiecţiei: priza de alimentare cu energie electrică
s-a defectat subit. Filmul a fost însă atât de interesant încât nimeni nu
s-a ridicat să plece. Succesul din prima seară
s-a repetat şi în celelalte două.
Vincere,
A Single Man şi
A Serious Man au umplut sala, au provocat reacţii de uimire sau hohote de râs.
S-a aplaudat în nenumărate rânduri. Chiar şi filmele considerate cu risc de a fi eclipsate de celelalte, precum
Gigante sau
Samson & Delilah, au ocupat aproape toate locurile şi au stârnit reacţii neaşteptate.
Glyanets / Strălucire a dezvăluit o lume moscovită pe care o recunoaştem uşor şi în societatea românească, ceea ce nu putea să nu pună pe gânduri.
A fost, aşadar, un
week-end ca un răsfăţ, aşa cum
şi-au propus organizatorii, care promit să pregătească şi alte surprize asemănătoare
într-un viitor apropiat.