Adevărul literar şi artistic / septembrie 2010
Marți, după Crăciun
Cinemaului românesc actual, orientat testosteronic, îi lipsesc femeile tinere, puternice, care să nu fie martirizate de istorie, familie sau bărbaţi (un amic spunea ceva mai plastic că eroinele recente au în comun faptul că "toată lumea se c... în capul lor"). De aceea Adriana e atât de diferită: nu vrea să fie o victimă şi refuză jumătăţile de măsură.

Paul, probabil, s-a simţit mereu inferior acestei femei de carieră şi mame relaxate, o fiinţă caldă, amuzantă, dar şi caustică şi demnă, capabilă să vadă bullshit-ul mascat de orgoliul masculin. Atunci când îi aruncă anostului ei soţ adulterin: "eşti o mare dezamăgire pentru mine!", înţelegem perfect ce vrea să spună (una dintre cele mai devastatoare replici pe care mi-a fost dat s-o aud în ultima vreme, (alături de "E inuman! E inuman!", strigătul de animal rănit al lui Rebengiuc către birocraţi din Medalia de onoare).
 

Îţi vine s-o îmbrăţişezi. Nu pentru ca ţi-ar cerşi mila, ci dimpotrivă, pentru că e atât de mişto... Sau, mai bine, ai lua-o la o bere ca să faci haz de necaz de nefericirile tale sentimentale, pentru că ştii că te-ar remonta şi nu te-ar lăsa să-ţi plângi de milă.
 

Expert în cearta domestică
 

Radu Muntean e autorul celor mai bune scene de ceartă domestică din cinemaul românesc. Bătălii crunte în cuvinte sângeroase şi în elaborate planuri secvenţă. Însă, în Boogie, Marinca e abandonată în camera de hotel în favoarea grupului jalnic de prieteni. Şi aici, după o o scenă fabuloasă cu vorbe care se adună şi vieţi ce se deşiră, camera o părăseşte pe Adriana şi îl urmează pe Paul şi aproape că te doare sufletul din cauza asta. E greu să stai cu el... Şi nu pentru că e cel care înşală, ci pentru că abia dacă are relief: e un agent bancar în criza vârstei mijlocii, genul precaut care pune apă plată în cafetieră şi care se îndrăgosteşte carnal de un medic stomatolog de 26 de ani cu tatuaj deasupra feselor... şi cam atât. Femeile cu care împarte cadrul îl eclipsează fără discuţie (confruntarea mută dintre el şi mama amantei e antologică).
 

Asta nu înseamnă că Marţi, după Crăciun nu-i un film bun. E foarte bun şi, atunci, când o are pe Mirela în centru, e extraordinar - aş fi vrut mai mult din ea decât din el. E o poveste atipică despre un triunghi conjugal, fără istericalele autohtone de rigoare... Nu moralizează şi are înţelegere pentru un personaj care nu mai înţelege nimic. Bărbatul trădător nu e chiar un ticălos, distrugătoarea de cămin nu e o curvă fără scrupule şi femeia trădată nu e călcată în picioare. Muntean e un stilist: taie puţin, bibileşte fiecare cadru, foloseşte mult profunzimea de câmp şi reuşeşte să genereze tensiune din mai nimic. Iar dialogurile au deja obişnuita naturaleţe radulesciană...
 

Nimeni n-ar trebui să rabde chinul Crăciunului atunci când tot ce-a construit se duce de râpă. "Sceneta" cu încercările dureroase de păstrare a aparenţele, în atmosfera căznit bucolică, e la fel de percutantă ca un pistol cu surdină. Evident, Mirela e în ea.




Vezi o galerie de imagini din filmul Marți, după Crăciun (regia: Radu Muntean) aici.
Regia: Radu Muntean Cu: Mimi Brănescu, Mirela Oprișor, Maria Popistașu, Victor Rebengiuc, Dragoș Bucur

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus