octombrie 2004
Mala educación, La
un film de Pedro Almodovar


Distribuţia:
Lluis Homar: Mr. Berenger
Daniel Gimenez Cacho: Parintele Manolo.
Gael Garcia Bernal: Ignacio, Angel, Zahara, Juan.
Javier Camara: Paquito.


Regie: Pedro Almodovar
Scenariu: Pedro Almodovar
Imagine: Jose Louis Alcaine
Montaj: Jose Salcedo
Muzică: Alberto Iglesias
Costume: Paolo Delgado, Jean-Paul Gautier
Producţie: El Deseo Film




Sinopsis:

Enrique Goded, tînăr cineast madrilen, caută un subiect pentru viitorul său film de lung-metraj. Prietenul său din copilărie, Ignacio Rodriguez, pe care nu îl mai văzuse de multă vreme şi pe care nu-l va recunoaşte imediat i-l sugerează. Acesta este gata să-i cedeze drepturile de autor în schimbul rolului principal: o victimă a actelor pedofile în timpul franchismului, care a devenit transsexual în anii '70. Enrique, citind scenariul, îşi regăseşte propriile amintiri din copilărie şi-l redescoperă pe Ignacio, primul său amant, prima sa iubire...

Decide să facă un film, însă nu e convins că frumosul Ignacio este alegerea perfectă pentru a-l întruchipa pe personajul principal al acestei tragedii. În schimb îl doreşte mai degrabă în propriul pat... Schimbul se va clarifica încetul cu încetul: dorinţele fiecăruia vor fi îndeplinite, în ciuda oricărei morale.

Anii '60 revin. Tăcerii opresive a suferinţelor acelor ani criminali i se suprapune libertatea şi sexualitatea redescoperite ale anilor '80. Însă nu e totul atît de simplu: călăii nu au murit. Iar Ignacio nu este cel ce credem. Filmul lui Enrique va ajunge, în mod logic, la adevărul care se ascunde în spatele tuturor acestor minciuni.


Despre Almodovar:

Almodvar şi-a făcut intrarea la Cannes cu somptuosul său Todo sobre mi madre din 1999. Acest film ar fi meritat Palme d'Or, însă a plecat cu Premiul pentru Cea Mai Bună Regie înainte de a cunoaşte un enorm succes de public şi de a lua Oscarul. Vexat, mîndrul Almodovar a refuzat să trimită următorul său film - Hable con ella - în Competiţia oficială şi şi-a distribuit filmul în săli cu trei săptămîni înaintea festivalului.

Anul acesta însă, în premieră pentru un film spaniol, La Mala Educacion a deschis Festivalul de la Cannes. E drept că în afara competiţiei aşa că nu a fost supus stresului obişnuit al participanţilor.

De multă vreme Almodovar poartă această poveste în sine. Scenariul a fost lucrat şi refăcut timp de un deceniu. "Dată fiind cantitatea de combinaţii posibile, povestea din Mala Educacion nu putea fi terminată decît odată cu filmul, odată ce acesta ar fi fost turnat, montat şi mixat", se confesează cineastul.

Filmul este unul foarte intim pentru el. Dar, mai mult decît o autobiografie, este un melanj de amintiri. El ne spune că: "...la internat Dumnezeu nu mi s-a revelat niciodată... s-a petrecut exact contrariul: am descoperit doar micimea umană."

El defineşte astfel fondu-ul în negru: "Sutanele preoţilor sunt negre, nopţile elevilor petrecute în dormitoare sunt negre, destinele personajelor sunt negre şi genul poveştii pe care am spus-o este negru."

Este în mod evident un film noir a la Almodovar, cu influenţe din Renoir. Rădăcinile răului şi ale masculinului călcat în picioare pot fi căutate deja în La loi du Desir din 1987, care punea în scenă un transsexual, un preot şi un regizor. Evident că autorul-cinefil inserează foarte multe referinţe vizuale ("omagii", cum le numeşte el) din filme culte cu care a crescut. Face apel la operatorul său din Attache-moi şi la designerul Jean Paul Gauthier (precum în Kika) pentru a-l îmbrăca pe Zahara. Muzica îi aparţine, normal de altfel, lui Alberto Iglesias (aflat la a cincea colaborare a lor) şi este un element esenţial, trecînd de la Moon River (Breakfast at Tiffany's) la cîntece liturgice, fără a uita de imensul succes Quizas, Quizas, Quizas. Almodovar nu se poate împiedica să nu strecoare şi cîntece şi numere de cabaret în filmele sale.

Pentru a da "carne" tuturor acestora, l-a înrolat pe actorul hispanofon cel mai căutat la momentului: Gael Garcia Bernal. Descoperit la Cannes cu filmul cult al lui Innaritu: Amorres perros, el a jucat în două dintre cele mai mari succese mexicane ale ultimilor ani: Y tu Mama tambien, şi Crima părintelui Amaro. În competiţia oficială de la Cannes el a deţinut rolul principal în filmul Diaros de Motocicleta al lui Walter Salles.

Alături de el îl revedem pe Fele Martinez (Vanilla sky, Amanţii de la Cercul Polar), pe Daniel Gimenez Cacho, pe Javier Camara (infirmierul din Hable con ella), şi pe Lluis Homar, fondatorul celebrului teatru Lliure din Barcelona.

Regia: Pedro Almodovar Cu: Gael García Bernal, Fele Martínez, Daniel Giménez Cacho

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus