noiembrie 2010
Festivalul Internaţional de Film Experimental EXPIFF, Bucureşti, 2010
Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti EXPIFF este extrem de onorat de a avea alături pentru ediţia 2010 cel mai important festival de film independent din Portugalia, cu o pronunţată orientare experimentală - Indielisboa - Festivalul Internaţional de Film Independent Lisabona. Prezentând peste 200 de filme, cele mai recente şi interesante producţii din întreaga lume şi cele mai valoroase titluri portugheze noi, Indielisboa are ca profesiune de credinţă promovarea consecventă a cinema-ului de autor şi descoperirea şi susţinerea noilor talente, a vocilor inovatoare şi neconvenţionale. Indielisboa este în acelaşi timp festivalul cu cea mai mare audienţă din Portugalia.

Curatorul Miguel Valverde - co-director şi selecţioner al Indielisboa - va prezenta publicului cinefil o selecţie Carte blanche - parte componentă a Competiţiei Internaţionale de Scurtmetraj - compusă din titluri-cheie ale programelor pe care le-a conceput în ultimii ani. Filme unice, inovatoare, care provoacă limitele limbajului cinematografic, majoritatea premiere în România, filme multipremiate şi expuse în galerii şi muzee prestigioase în întreaga lume. Colaborarea dintre EXPIFF şi Indielisboa este posibilă datorită sprijinului generos acordat de Institutul Cultural Român.

Titluri cheie din Carte blanche Indielisboa:

Câştigătorul Golden Leopard la Locarno 2010 şi al Premiului pentru Cel mai Bun Scurtmetraj Portughez la Indielisboa 2010, în premieră în România, A History of Mutual Respect (23', Portugalia, 2010), de Gabriel Abrantes şi Daniel Schmidt, este o călătorie iniţiatică filozofică şi senzuală, "un film excentric şi politic inclasificabil, care aminteşte de lucrările cele mai îndrăzneţe ale lui Glauber Rocha. Cei doi protagonişti (interpretaţi de cei doi autori) merg în America Latină, în căutarea exotismului lumii a treia şi a unei sexualităţi "pure", nealterate. În timpul acestei călătorii metaforice, se conturează un univers al inocenţei pierdute şi al dezamăgirii, în care nici o utopie revoluţionară sau umanistă nu mai este posibilă. Cinismul eroilor din Europa de Vest se reflectă în fantasmele despre bogăţie şi confort ale frumoasei brazilience pe care o întâlnesc şi pe care încearcă s-o seducă în junglă." (Ariel Schweitzer, Cahiers du Cinema). "Revigorant de ambiţios şi fascinant" (Sight & Sound)


EXPIFF acordă o atenţie specială artistului vizual Gabriel Abrantes, prezentând, alături de A History of Mutual Respect, două lucrări anterioare ale acestuia, de asemenea în premieră în România, Olimpia I şi Olimpia II. Fiecare nou scurtmetraj al tânărului Abrantes, caustic şi de o ironie muşcătoare, e încă un ultraj la adresa bunelor maniere şi moravuri, a societăţii occidentale şi a canoanelor artistice. În descendenta postmodernistă, în Olimpia I şi Olimpia II, reconsiderând tehnica teatrală populară în sec XIX a "tabloului vivant" (= recrearea "live" a unei picturi, cu actori, pe scenă), Abrantes foloseşte ca punct de pornire celebra pictură a lui Manet, "Olimpia", pentru a explora posibilele poveşti cărora le poate da naştere o aceeaşi imagine.


EXPIFF prezintă de asemenea, în premieră în România, ultimul scurtmetraj al celebrului regizor şi artist vizual thailandez Apichatpong Weerasethakul, A Letter To Uncle Boonmee (18', Thailanda/Germania/UK,2009), câştigător al Marelui Premiu şi al Premiului Juriului la Oberhausen 2009 şi expus în muzee şi galerii de artă renumite precum Centre Pompidou Paris şi MoMA New York. A Letter To Uncle Boonmee face parte din proiectul multimedia Primitiv, alături de o instalaţie video cu ecrane multiple, scurtmetraje The Phantoms Of Nabua şi lungmetrajul Loong Boonmee raleuk chat / Unchiul Boonmee care îşi aminteşte alte vieţi, câştigător al Premiului Palme d'Or la Cannes 2010. Având ca decor Nabua, un loc cu o istorie tragică, una dintre acele zone ocupate de armata thailandeză din anii '60 până la începutul anilor '80 pentru a-i reprima pe cei acuzaţi de simpatii comuniste - un spaţiu care a fost scena unor lupte şi violenţe teribile, a unei opresiuni agresive - proiectul Primitiv al lui Apichatpong Weerasethakul tratează conceptele de memorie şi extincţie în nord-estul Thailandei.

Un alt film remarcabil din Carte blanche Indielisboa, premieră în România, este Little Snow Animal (19, Finlanda, 2009), câştigător al Marelui Premiu şi al Premiului pentru cel mai bun film finlandez şi nominalizat la European Film Awards la Festivalul de Film Tampere 2010, având premiera internaţională în prestigiosului Festival Internaţional de Film Documentar IDFA Amsterdam 2009. Little Snow Animal este un film de o frumuseţe obsedantă şi o profundă reflexivitate, care explorează teme existenţiale, depăşind orice încadrare într-un anumit gen: colaj de ficţiune, înregistrări audio documentare, animaţie desenată de mână şi material de arhivă, filmul recompune imaginea impresionistă a unei tinere de 16 ani aflată într-o stare de spirit cu totul specială.

EXPIFF aduce de asemenea în faţa publicului cinefil tulburătorul Even If She Had Been A Criminal (10', Franţa, 2007), al originalului artist vizual Jean Gabriel Periot, multipremiat în întreaga lume pentru lucrările sale cu totul speciale, în care construieşte din arhive preexistente comentarii acide la adresa multiplelor forme de violenţă în societatea contemporană. În Even If She Had Been A Criminal, în Franţa, vara lui 1944, suntem martorii pedepsirii publice a femeilor acuzate că au avut relaţii amoroase cu soldaţi germani în timpul războiului. După un război sângeros şi brutal, victoria are şi o parte întunecată. Orchestrând material de arhivă atent selectat şi diverse interpretări ale Marseillaise-ei, Even If She Had Been A Criminal dă formă vizuală unui moment istoric complex din punct de vedere psihologic, când bucuria s-a amestecat cu ura, triumful mult aşteptat cu nevoia de ţapi ispăşitori, şi mândria cu umilirea publică. Distins cu Innovation Award la Chicago International Documentary Film Festival şi câştigător al Marelui Premiu la Tampere Film Festival, câştigător a 40 de premii şi proiectat în 200 de festivaluri internaţionale de film, este un film impresionant ce atinge foarte multe puncte nevralgice pentru o durată atât de scurtă.

Mai multe informaţii pe www.expiff.ro.

Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti este organizat de Fundaţia Culturală Art-Promo şi susţinut de UNATC, UNArte, York University, Institutul Cultural Roman, British Council, Ambasada Regatului Ţărilor de Jos, Institutul Cervantes, Institutul Italian de Cultură, Centrul Ceh, Centrul Cultural al Republicii Ungare, Forumul Austriac, Ambasada Suediei, Persona-brands for culture, DesignForge.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus