Interpretarea Simfoniei nr. 32 în Sol major, de Wolfgang Amadeus Mozart a avut prospeţimea unei uverturi italiene. Cele trei părţi - Allegro spiritoso, Andante şi Primo tempo - se succedau fără pauză într-un elan debordant.
Mihai Ungureanu a interpretat Concertul nr. 2 pentru pian şi orchestră în do minor, op. 18, de Serghei Rahmaninov într-o manieră romantică deosebit de inspirată, plină de profunzime. Artistul a absolvit Academia de Muzică din Bucureşti, unde a studiat pianul cu Dan Grigore şi Ioana Minei. În anul 1986, a obţinut Premiul ATM. A devenit apoi solist şi director al Filarmonicii Oltenia din Craiova. Mihai Ungureanu a concertat în ţară şi în străinătate: Japonia, Germania, SUA, Italia, Elveţia, Spania, Austria, Ungaria, Grecia, Bulgaria, Polonia, Iugoslavia, Anglia şi în unele state din fosta URSS. A realizat numeroase înregistrări discografice, printre care un CD cu muzică de Pascal Bentoiu, alături de West Deutscher Rundfunk, sub bagheta lui Horia Andreescu. A susţinut cursuri de măiestrie în Italia, Franţa, Republica Moldova, SUA, Japonia (Kyoto şi Hiroshima) şi în Elveţia (Baden-Baden). Pianistul este invitat cu regularitate în juriile unor importante concursuri internaţionale de pian. Activitatea sa artistică se reflectă şi în recitaluri camerale.
În concertul de la Ateneul Român, Mihai Ungureanu a încântat numerosul public - venit în special pentru prestaţia sa pianistică strălucitoare şi eleganţa cantilenelor topite în armoniile minunate ale muzicii lui Rahmaninov. În prima parte a concertului, Moderato, după acele arpegii cu sonorităţi de clopote, tema intonată de viorile secunde şi viole a răsunat cu grandoare şi pasiune:
Simfonia nr. 1, op. 7 a fost compusă în 1892, pe când Carl Nielsen avea 27 de ani, fiind dedicată soţiei sale Anne-Marie. Tonalitatea iniţială a simfoniei este sol minor. Sunt cucerite treptat noi teritorii1, până ce, în finalul lucrării, se ajunge la tonalitatea Do major. Se evită astfel disonanţele puternice ori revenirea simetrică, considerată de compozitor probabil prea banală, la tonalitatea de bază. Am remarcat frumuseţea solo-ul oboiului, intervenţiile compartimentului de tromboane şi atmosfera festivă conferită de timbrul tobei mari din prima parte, Allegro orgolioso.
O seară de muzică ce te face să iubeşti viaţa, să vrei să dăruieşti un fir de sunet aurit oricui.
Notă
1 Conceptul de tonalitate progresivă se referă la faptul că o lucrare care debutează într-o tonalitate se încheie în cu totul altă tonalitate; pe parcursul ei, centrii tonali se schimbă. Este insuficientă doar o schimbare de mod major-minor ori invers, pe aceeaşi tonică. T.p. se opune conceptului de tonalitate concentrică. Muzicologul Dika Newlin este primul care a utilizat aceşti termeni. Alături de Carl Nielsen, Gustav Mahler şi britanicul Robert Simpson au utilizat de asemenea, în opusurile lor, principiul tonalităţii progresive. În Simfonia nr. 1, de Carl Nielsen, centrii tonali evoluează de la sol către mi bemol şi apoi spre do. Spre deosebire de tonalitatea tradiţională, care tinde să marcheze macrostructura unei lucrări, la Nielsen, progresia tonalităţilor serveşte unei funcţii retorice sau chiar simbolice.