martie 2011


Concertul Orchestrei Filarmonicii George Enescu, din 3 martie 2011, dirijat de David Giménez Carreras, a cuprins un program foarte divers, aparţinând unor stiluri complet diferite: Uvertura operei Nunta lui Figaro de Wolfgang Amadeus Mozart, Concertul nr. 2 pentru pian şi orchestră în fa minor, op. 21 de Frédéric Chopin, solist Jerzy Sterczynsky şi Suitele nr. 1 şi nr. 2, după baletul Tricornul de Manuel de Falla. Concertul a fost realizat în colaborare cu Institutul Polonez din Bucureşti.
 
În deschiderea serii muzicale am ascultat Uvertura operei Nunta lui Figaro de Wolfgang Amadeus Mozart, cântată cu mult spirit şi virtuozitate.
 
Apoi, pianistul Jerzy Sterczynsky a interpretat Concertul nr. 2 pentru pian şi orchestră în fa minor de Frédéric Chopin, etalându-şi calităţile într-un discurs muzical de o estetică desăvârşită.

Născut în anul 1957, pianistul şi profesorul Jerzy Sterczynsky provine dintr-o familie cu o bogată tradiţie muzicală. A început studiul pianului la vârsta de şase ani. Apoi a beneficiat de îndrumarea profesorilor Zdzislaw Tanewski şi Wieslaw Szlachta, absolvind Liceul de Muzică din Bielsko-Biala. Au urmat cursurile Academiei de Muzica Karol Szymanowski din Katowice, la clasa renumitului profesor Andrzej Jasinski (preşedintele juriului editiei 2010 a Concursului International de Pian Chopin), absolvindu-le cu diploma de merit în 1981. A aprofundat ulterior studiul pianului la Londra, sub îndrumarea lui John Bingham. Jerzy Sterczynsky este laureat a numeroase concursuri şi festivaluri, precum Festivalul Tinerilor Pianişti de la Slupsk (Polonia) sau Concursul Internaţional de Pian de la Zaragoza (Spania - 1983). Desfăşoară o intensă activitate concertistică, atât în calitate de solist, cât şi de membru al unor ansambluri camerale. A evoluat pe scene din Europa (Polonia, Austria, Bulgaria, Cehia, Franţa, Germania, Italia, Portugalia, Spania), Asia (China, Japonia, Coreea, Kuweit) şi  America. A participat la Festivalul Chopin de la Duszniki (Polonia), precum şi la festivalurile internaţionale de la Lockenhaus şi La Chaise-Dieu. Jerzy Sterczynsky este posesorul unei discografii remarcabile, având înregistrate 13 CD-uri, ce includ integrala nocturnelor, valsurilor şi polonezelor de Chopin. El este şi un eminent pedagog, activând din 1989 ca profesor şi decan al Facultăţii de Pian, Clavecin si Orgă al Academiei de Muzică Fryderyk Chopin din Varşovia.
 

 
În concertul de la Ateneul Român, pianistul Jerzy Sterczynsky a demonstrat o concepţie interpretativă matură şi o pianistică rafinată. Monologul pianistic avea bun gust, iar ornamentele o eleganţă franţuzească. În Nocturna din Larghetto se putea percepe un spirit improvizatoric de moment. Frumuseţea finalului Allegro vivace amintea de atmosfera mazurcilor. La cererea publicului, artistul a cântat două lucrări de Chopin - Sudiu şi Preludiul în do minor. Am remarcat în aceasta din urmă, o minunată ierarhizare a planurilor dinamice şi o transformare melodică a ritmului punctat binar în triolet, ceea ce dădea o anume undă depresivă, foarte adecvată muzicii interpretate.
 
În partea a doua a serii muzicale s-au revărsat sonorităţile muzicii spaniole din El sombrero de tres picos (Tricornul), în varianta suitelor orchestrale compuse de Manuel de Falla.
 

 
Dirijorul David Giménez Carreras colaborează de mult cu Filarmonica George Enescu. De câte ori revine, artistul transmite instrumentiştilor şi publicului o stare de tonicitate benefică, alege un repertoriu foarte atractiv, iar prin gestica sa creează un adevărat spectacol. Înainte de simfonicul de la Bucureşti el a fost la Concorso Internazionale «Voci Verdiane», Buseto, Italia unde a dirijat Orchestra del Teatro, în finala semi-scenică. Iar de la Bucureşti el va pleca să dirijeze Israel Philharmonic Orchestra dinTel Aviv.

 

 
Interpretarea suitelor lui Manuel De Falla a adus coloritul dansurilor spaniole, cu accentele tipice temperamentul latin. Parcă vedeai în faţa ochilor desfăşurarea subiectului romanului scris de Pedro Antonio de Alarcón. Un guvernator din Granada, respins de frumoasa soţie a morarului, vrea să se răzbune arestându-l pe soţ. El devine însă ţinta batjocurii comunităţii şi cade în propria-i plasă.
 
Succesul pe care acest dirijor îl are de fiecare dată când urcă pe podiumul Ateneului s-a materializat şi acum prin aplauzele şi ovaţiile auditoriului, cât şi prin solicitarea unui bis. Dansul focului de Manuel de Falla a răsunat plin de ritmuri şi armonii fastuoase.
 
Săli arhipline la concertele simfonice! Cred că semnificaţia acestui fapt ar fi un început de normalizare culturală. Valorile se decantează încet-încet. Bunul gust învinge trivialitatea.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus