Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici diverse

Aman şi Iser, la Cotroceni


TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis

Doi clasici ai picturii româneşti sunt prezentaţi în expoziţii retrospective în spaţiile încărcate de istorie ale muzeului. Organizate în colaborare cu numeroase instituţii muzeale din Bucureşti şi din ţară, expoziţiile sunt o rară ocazie de a vedea reunite multe tablouri celebre aparţinând celor două nume fundamentale ale picturii româneşti.
 

Două evenimente expoziţionale au fost organizate recent de Muzeul Naţional Cotroceni: retrospectivele dedicate unor clasici ai artei româneşti, unul de secol XIX, iar celălalt de secol XX, Theodor Aman şi Iosif Iser, sub titlurile Theodor Aman, pictor şi gravor, respectiv Univers cromatic - Iosif Iser. Expoziţiile nu sunt întâmplătoare, ci marchează câteva aniversări sau comemorări "rotunde" ale celor doi artişti: 180 de ani de la naşterea şi 120 de ani de la moartea lui Theodor Aman, respectiv 130 de ani de la naşterea lui Iosif Iser.

Prima expoziţie este dedicată unui nume foarte important al plasticii româneşti, un clasic al picturii secolului XIX. Paradoxal, totuşi, Theodor Aman (1831-1891) este destul de puţin cunoscut în întreaga complexitate şi varietate a creaţiei sale, pe care Muzeul Cotroceni încearcă s-o redea prin această expoziţie, a cărei selecţie se doreşte a fi cât mai reprezentativă pentru diversele tematici şi tehnici abordate de artist.

Necunoscutul Aman

Văzut în general (pe bună dreptate) ca un mare pictor al "scenelor istorice", un fel de ilustrator al literaturii epocale a lui Bolintineanu (iar acest sector al operei amaniene este şi el bine reprezentat în Spaţiile Medievale ale Cotroceniului), sau ca un portretist "de epocă" Biedermeier, Aman se dovedeşte şi un merituos creator în genuri mai puţin eroice: peisaj, natură statică, interioare, scene orientale.

Totodată - şi aici este supriza documentată de expoziţie -, pictorul practică şi un subtil joc cu propria artă, cu limitele reprezentării, anticipând evoluţii ulterioare ale artei plastice, aşa cum o arată tabloul Femeie pictând (Ana), reprodus pe afişul expoziţiei. Acest Aman mai puţin cunoscut, modern şi ludic, este marea revelaţie a retrospectivei de la Cotroceni.

Organizată în colaborare cu prestigioase instituţii muzeale din Bucureşti şi din ţară (Craiova, Constanţa, Sibiu, Arad, Ploieşti, Iaşi, Braşov), expoziţia cuprinde un număr de peste 130 de lucrări (picturi, gravuri şi desene), precum şi un set de obiecte care au aparţinut artistului. Pictura istorică, portretul, scenele orientale şi de gen, peisajul, natura statică - toate aceste subiecte se regăsesc în cadrul expoziţiei, prin lucrări de o mare valoare patrimonială. "În multe privinţe un inovator, admirabil pedagog, teoretician judicios, personalitate de factură renascentistă prin multiplele sale pasiuni şi aplicaţii artistice, Theodor Aman a fost, prin excelenţă, primul artist modern în ţinuturile româneşti", consideră istoricul de artă Adrian Silvan Ionescu.

Un pictor al Orientului

La rândul său, expoziţia dedicată lui Iosif Iser (1881-1958) este organizată în colaborare cu 15 instituţii muzeale din Bucureşti şi din ţară (Sibiu, Ploieşti, Iaşi, Constanţa, Timişoara, Craiova, Arad, Bârlad, Drobeta-Turnu Severin, Bacău, Tulcea, Piteşti, Suceava). Legătura dintre cei doi artişti, unul de secol XIX, celălalt de secol XX, poate fi făcută prin intermediul temelor orientale, specifice amândurora. În perioada de maturitate, pictura lui Iser a avut la bază temele dobrogene, ale Balcicului, cu portrete de localnici tătari, iar în urma călătoriei în Spania artistul a elaborat unele dintre cele mai luminoase şi mai originale lucrări din toată creaţia sa. A continuat să trateze tema tătarilor, mai târziu adăugând colecţiei şi o serie de picturi care înfăţişau arlechini şi balerine.

Cele două expoziţii se alătură altor două manifestări de excepţie deschise la Cotroceni: expoziţia Theodor Pallady, vernisată în toamnă, dar a cărei durată de vizitare s-a prelungit, şi expoziţia istorică documentară Elena Cuza, prima doamnă a României, deschisă tot până la sfârşitul lunii mai 2011.

Info

Theodor Aman, pictor şi gravor şi Univers cromatic - Iosif Iser
Unde: Muzeul Naţional Cotroceni
Când: până la 29 mai 2011, marţi-duminică, între orele 9.30 şi 17.30
 





0 comentarii

Resurse

 Alte articole de Doinel Tronaru


Alte articole

 Ion Bârlădeanu, cowboy-ul meu - instalaţie de Carmen Lidia Vidu, Comunicat de presă
 Cultură gay la Muzeul Brukenthal - Desire is WAR, Doinel Tronaru
 L'intime plaisir de lire, o expoziţie semnată André Kertész, Comunicat de presă
 Cioran citit (văzut) de Perjovschi, Mihai Plămădeală
 Omagiu Japoniei - Pelerinaj la Muntele Fuji. Gravuri de Katsushika Hokusai, Doinel Tronaru
 Alte articole


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected]. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer