Cum nu se poate mai binevenită ideea specialiştilor celei mai importante instituţii muzeale a României de a atrage atenţia asupra recentei tragedii a poporului japonez (a câta oară din istorie?) printr-un act cultural de mare profunzime. Este vorba despre prezentarea pentru publicul larg a 38 de gravuri din celebra serie Cele treizeci şi şase de vederi ale Muntelui Fuji, a marelui artist japonez Katsushika Hokusai, aflate în colecţiile de artă orientală ale muzeului. Sunt piese iconice, de mare relevanţă în istoria artei universale, extrem de influente în primul rând pentru arta plastică occidentală din a doua jumătate a secolului al XIX-lea, impresionistă şi postimpresionistă, care datorează mult artei japoneze şi lui Hokusai în cea mai mare măsură.
One moment in time
Evident că, pentru acest tip de artă plastică, extrem-orientală, cuvântul de ordine este serenitatea şi răbdarea infinită în a percepe nuanţe infinitezimale ale peisajului, aşadar ceva cu totul la opusul mentalităţii occidentale, care, cel puţin de la (pre)-romantism încoace, trăieşte într-un permanent tumult şi o eternă agitaţie faustică, într-un neobosit Sturm und Drang şi o fără de sfârşit criză a modernităţii. Ceea ce i-a interesat, însă, la aceste lucrări pe un Monet sau un Renoir a fost capacitatea liniei şi a desenului de a surprinde viziunea subiectivă a artistului asupra peisajului, de a "întipări" un moment în timp, Impression, soleil levant fiind, de altfel, titlul lui Monet de la care derivă tot acest important curent artistic.
Prin urmare, o astfel de reflecţie a privitorului în faţa imaginilor create de Hokusai acum aproape două veacuri, a acestor one moment in time, care sugerează în acelaşi timp efemeritatea şi eternitatea, este tot ce poate fi mai potrivit şi în vremurile tulburi şi agitate pe care le trăim, pre/postapocaliptice, în necurmatul time out of joint, care caracterizează paradigma occidentală.
Călătorie imaginară
"Expoziţia e organizată în semn de omagiu şi de solidaritate faţă de poporul japonez, greu încercat în urma recentelor evenimente tragice care avut ca punct de pornire cutremurul din 11 martie 2011. Muzeul Naţional de Artă al României se alătură manifestărilor de simpatie, admiraţie şi respect pentru modul exemplar în care Japonia a reacţionat la drama care a produs enorme pagube umane şi materiale", afirmă organizatorii. Curatorul expoziţiei este Carmen Brad, specialist în arta extrem orientală. Publicul bucureştean, şi nu numai, este invitat, astfel, într-o călătorie imaginară în arhipelagul japonez, aşa cum a ilustrat-o marele gravor Katsushika Hokusai (1760-1849) în seria intitulată Cele treizeci şi şase de vederi ale Muntelui Fuji.
Această serie de gravuri, căreia autorul i-a adăugat ulterior încă zece lucrări, a fost publicată pentru prima dată între anii 1829-1833. Datorită imensului lor succes, cele 46 de gravuri au fost imprimate în mai multe ediţii, atât în timpul vieţii lui Hokusai, cât şi postum. În cadrul expoziţiei sunt expuse un număr de 38 de piese din colecţiile MNAR, publicate în tiraje moderne, de bună calitate, la începutul secolului al XX-lea.
Imagini ale lumii trecătoare
"Peisajele lui Hokusai marchează un moment de vârf în istoria artei japoneze de tip ukiyo-e (imagini ale lumii trecătoare). Popularitatea extraordinară de care s-au bucurat gravurile se explică prin importanţa Muntelui Fuji în mentalul colectiv japonez. Motiv simbolic unificator al compoziţiilor, înfăţişat în toate anotimpurile şi în varii ipostaze, Fuji devine subiect al unei complexe meditaţii asupra relaţiei om-natură şi a fragilităţii condiţiei umane", explică curatorul expoziţiei. "Viziunea artistică originală a lui Hokusai se manifestă în redarea scenelor de viaţă cotidiană, ce ocupă un loc semnificativ în economia imaginii şi care au adus un plus de noutate seriei.
Surprinse în diverse îndeletniciri, pe mare, la muncă sau în momente de odihnă, aflate în armonie sau în luptă cu natura, personajele lui Hokusai sunt realizate cu un realism mai puţin obişnuit pentru tradiţia artistică japoneză". Mai mult, "pentru amatorul de artă european, lucrările maestrului Hokusai prezintă un interes special datorită sintezei novatoare între limbajul plastic specific oriental şi modul occidental de reprezentare perspectivală a spaţiului". La patru ani după moartea artistului, o flotă americană pătrunde în Golful Edo şi-i forţează pe insulari să se deschidă spre Occident. Astfel că, în opinia altor specialişti, opera lui Hokusai a reflectat ultima eră a istoriei japoneze înainte ca interacţiunea sa cu lumea vestică să schimbe complet traiectoria naţiunii nipone.
Info:
Pelerinaj la Muntele Fuji. Gravuri de Katsushika Hokusai
Unde: Muzeul Naţional de Artă al României, Sălile Kretzulescu
Când: până la 31 iulie 2011, miercuri-duminică, orele 11.00 - 19.00