Versiunea americană e realizată de David Fincher, care s-ar putea să aibă cea mai evoluată inteligenţă tehnică din toată regizorimea hollywoodiană de azi, aşa că, secundă de secundă, deciziile privind mişcarea scenică, amplasarea aparatului de filmare în raport cu aceasta, durata cadrului, relaţiile acestuia cu cel de dinainte şi cu cel de după, folosirea muzicii şi a efectelor sonore, valorificarea texturilor arhitecturale şi climaterice pe care le pune la dispoziţie Suedia (povestea e plasată tot acolo) - pe scurt, toate deciziile care dintr-o poveste fac cinema sînt incomparabil mai subtile şi mai productive decît în versiunea suedeză, unde nu erau nici o clipă mai mult decît corecte. Acest lucru e cu atît mai demonstrabil cu cît scenariile celor două filme reţin din romanul lui Larsson cam acelaşi scene, detalii şi descrieri de personaje - deci, da, cine a văzut versiunea suedeză va şti exact ce se întîmplă şi aici, dar asta n-are de ce să constituie o problemă pentru un apreciator de cinema, tot aşa cum, pentru un apreciator al picturii, nu e o problemă că o groază de lucrări medievale reprezintă exact aceleaşi scene religioase. Oricum, partea de cine-oare-a-putut-comite-aceste-crime-odioase-care-au-zguduit-mica-noastră-comunitate nu era tocmai proaspătă nici în carte, investigaţia lui Blomqvist (angajat de un bătrîn titan al finanţelor ca să-i ancheteze propria familie de monştri) scoţînd la iveală evergreen-uri (vorba lui Iovănel) ca fostul nazist devenit ucigaş în serie, Biblia ca sursă de inspiraţii criminale şi scena în care ucigaşul i se explică pe larg eroului prizonier, pînă cînd acestuia îi vin ajutoarele. Fincher şi-a comparat filmul cu Chinatown, ceea ce sugerează că l-a interesat mai mult atmosfera de malaise şi malevolenţă generalizate - capitalul reprezentat de familia de cvasi-vîrcolaci a finanţistului, statul reprezentat de asistenţi sociali violatori, totul septic, totul ducîndu-se dracului, doar Lisbeth din ce în ce mai resplendisantă, ca o fleur du mal ce este. Atmosferă pe care Fincher o face să fie destul de chic (punk-chic) în septicitatea ei, destul de haute couture în malevolenţa ei, de la look-ul sexy-nebărbierit al lui Craig la tricoul cu "Fuck You You Fucking Fuck" al eroinei, de la secvenţa de animaţie pe care intră genericul de început, cu o lavă neagră din care se tot formează siluete împreunate, la sunetele industriale pulsante ce constituie o bună parte din muzica lui Trent Reznor şi a lui Atticus Ross, şi de la tonurile şi texturile lemnului suedez pe care se întemeiază averea familiei investigate la tonurile şi texturile junglei urbane care a produs-o pe Lisbeth. Nu e un film de pus lîngă Zodiac sau Fight Club, dar e tot ce se putea scoate mai bun din acest material.