Cine-ar fi crezut că întreaga Europă va avea ocazia să vadă la cinema producţia originală HBO The Life and Death of Peter Sellers, film pe care yankeii au preferat să-l vadă direct şi comod la televizor? Cine, într-adevăr...
Cine-ar fi crezut că un regizor relativ minor, a cărui carte de vizită include filme produse ce-i drept de mari studiouri (Nightmare on Elm St. 5, The Ghost and the Darkness, Blown Away) dar nebăgate în seamă de critici, plus o porţie din episoadele primei serii din 24, va găsi în el forţa şi inspiraţia de a semna un clasic instantaneu? În ciuda handicapului de mai sus şi în ciuda faptului că filmele biografice sunt un subiect extrem de delicat, Stephen Hopkins, mai sigur pe el ca niciodată, jonglează dezarmant cu încadraturile, trece nonşalant de la palid la suprasaturat şi de la video la peliculă, reface amuzat platourile de filmare de la Dr. Strangelove sau Pantera Roz şi îşi permite libertăţi inedite, care vor face deliciul amatorilor de postmodernism.
Cine-ar fi crezut că Geoffrey Rush va învinge orice temeri şi prejudecăţi (sună cam comunist dar asta e!) şi va reuşi să creioneze, nu complet (ar fi imposibil) dar absolut senzaţional portretul unuia din cele mai sociopate, talentate şi controversate personalităţi ale cinematografului? Şi asta ţinând cont de faptul că Rush are 53 de ani (Sellers a murit la 54) şi nu seamănă cu originalul nici pe întuneric... Şi totuşi, australianul dispare efectiv, nu numai în pielea lui Sellers/Strangelove/Clouseau/Chauncey Gardener/Aldo Vannucci, ci şi sub chipul şi asemănarea personajelor secundare (părinţii, soţiile, Kubrick, Blake Edwards), ducând metafora personalităţii vide până la un paroxism la care nu v-aţi aştepta într-un asemenea film. Un film surprinzător de viu, neaşteptat de cursiv şi dureros de trist.
Cine-ar fi crezut că, la 25 de ani de când a plecat să se odihnească puţin, Sellers va fi (re)descoperit de o generaţie care nu numai că nu-i cunoaşte biografia, dar, judecând după reacţiile sălii, nici măcar nu i-a văzut filmele... Şi cine-ar fi crezut că americanii vor prefera ca The Life and Death of Peter Sellers să debuteze pe cablu (audienţă asigurată), răpindu-i astfel şansele de a fi nominalizat la Oscar şi de a câştiga (cel puţin) pentru interpretare şi regie. Cine, într-adevăr...