Nu e nici un secret că la Hollywood se poartă filmele biografice. Care este cauza acestei mode, ne-am putea întreba, ştiut fiind că astfel de producţii nu aduc de obicei profituri foarte mari, publicul lor ţintă fiind limitat. Răspunsul, cred, este că marile studiouri şi cineaştii implicaţi (regizori, scenarişti, actori etc.) aşteaptă de la aceste filme, în general comentate bine de critici şi lansate cu mari şanse în cursa pentru cele mai importante premii internaţionale, nu atât venituri rapide şi uriaşe, cât beneficii de imagine. Cu alte cuvinte, în acest caz capitalul simbolic primează în faţa celui economic. Un premiu pentru regie sau interpretare poate fi mai important decât câteva milioane de dolari profit (care, de altfel, e foarte probabil să sosească după câştigarea premiului, deoarece acumularea de capital simbolic generează în timp capital economic).
Colosul media HBO, specializat în producţii pentru televiziune, s-a conformat şi el – cu mult succes – acestei tendinţe. Astfel s-a născut anul trecut cea mai recentă biografie intrată în circuitul cinematografic autohton: The Life and Death of Peter Sellers de Stephen Hopkins, regizor specializat până acum în cu totul alte genuri (thriller, SF sau horror), dar care se descurcă foarte bine şi în această ipostază inedită. Producţia, care a câştigat un Glob de Aur pentru cel mai bun film, serial sau miniserie TV şi a fost nominalizată la Cannes pentru regie, are la bază cartea dedicată de Roger Lewis lui Peter Sellers, unul dintre cei mai mari comedieni britanici ai secolului trecut.
The Life and Death of Peter Sellers ne prezintă ascensiunea eroului de la postura de popular prezentator radio pentru BBC la aceea de vedetă internaţională de film. Actorul apare ca un individ labil psihic, infantil şi cameleonic, care are permanent nevoie de altcineva (fie o persoană apropiată, fie un personaj fictiv) pentru a-şi putea manifesta o personalitate. Cine putea să-l interpreteze mai bine pe acest "om fără însuşiri" decât versatilul Geoffrey Rush, cel care, printre multe roluri, a dat viaţă unui pianist genial (Shine – film care i-a adus unicul premiu Oscar de până acum) şi lui Troţki, un geniu al proletariatului (Frida), marchizului de Sade (Quills) şi unui sadic căpitan de piraţi (Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl)? Nu e de mirare că excelenta prestaţie a lui Rush a fost încununată şi ea cu un Glob de Aur.
Filmul ne aduce aminte de o altă remarcabilă biografie cinematografică, Man on the Moon de Milos Forman, în care Jim Carrey interpreta un alt geniu comic, de această dată american: Andy Kaufman. Ca şi acolo, domneşte aceeaşi ambiguitate între mască şi om, joc şi viaţă, aparenţă şi esenţă. Aici, momentele cele mai mistificatoare sunt cele în care Rush/Sellers intră în pielea oamenilor apropiaţi eroului (părinţii, prima soţie, marii regizori cu care a lucrat), pentru a-şi rescrie viaţa după propriul plac.
Iubitorii filmului vor găsi aici detalii din culisele relaţiei lui Peter Sellers cu Blake Edwards (cu care a filmat seria Pink Panther) sau cu Stanley Kubrick (cu care a colaborat la Lolita şi Dr. Strangelove).
Într-un rol secundar, Charlize Theron revine la imaginea de divă blondă (ea o joacă pe actriţa suedeză Britt Ekland, a doua soţie a lui Sellers), după ce ne-a şocat şi ne-a încântat în Monster, rol care i-a adus anul trecut multrâvnitul Oscar. Emily Watson (prima soţie a lui Sellers), Miriam Margolyes (mama eroului), John Lithgow (Blake Edwards), Stanley Tucci (Stanley Kubrick) sau Stephen Fry (Maurice Woodruff, falsul medium al vedetelor) au şi ei apariţii notabile.
Merită amintită şi coloana sonoră cu adevărat impresionantă, plină de nume mari ale muzicii internaţionale (Tom Jones, Marvin Gaye, Shirley Bassey, David Bowie, The Animals, The Clash etc.).
The Life and Death of Peter Sellers este înainte de toate un model de film biografic, pe care n-ar trebui să-l rataţi.