octombrie 2012
Festivalul de film de animaţie anim'est 2012
Scurtmetrajele ce fac parte din competiţia studenţească a Anim'est, 2012, sunt foarte diverse ca estetică, având în vedere diferitele zone culturale din care provin. În comparaţie cu scutmetrajele germane sau cu cele mai bune animaţii din Festivalul de la Stuttgart, se observă, şi acesta cred că e un plus, că le lipseşte aerul comercial. Filmuleţele studenţilor sunt axate în special, pe poveste şi pe modul de realizare al graficii în aşa fel încât să pună în valoare cât mai bine mesajul dorit. Cadrul în care sunt amplasate situaţiile este, în genere surprins într-un mod naturalist, iar personajele merg, ca în teatru, pe firele comportamentale ale realismului psihologic. Temele abordate sunt profunde şi relevă probleme ale societăţii contemporane, finalul râmând, la majoritatea dintre ele deschis, ca şi cum va urma o altă animaţie care să preia povestea din punctul în care a lăsat-o. "Apetitul" studenţilor înclină spre o estetică clară şi spre simplitate, fără inserţii vizuale sau sonore de prisos.

Howl ("Urlet") vorbeşte în alb-negru despre chemările instinctuale din noi, prezente chiar şi într-un bebeluş. Mama trebuie să înţeleagă faptul că băiatul ei este un "om-lup" şi, metaforic, să îl însoţească în cunoaşterea adâncurilor pădurii. Situaţiile înfăţişate cred că erau puţin prea simple pentru ceea ce vroiau, de fapt, să exprime.

Crossed Slid ("Hering încrucişat") este o animaţie care prin surprindere de atmosferă şi detaliu pe obiecte reuşeşte să ne transmită mesajul: tristeţea omului cu un talent, cu un vis, înăbuşit. Personajul feminin eviscerează heringi, dar harpa închisă în dulap nu îi dă pace: sprijinită de uşa dulapului, o deschide şi cade mereu. El vinde heringii curăţaţi de ea, dar înainte de culcare îşi pune pe cap pentru câteva secunde casca de aviator. Personajele sunt expresive, nişte marionete cu faţa lustruită şi cu ochi mari şi negri care închid în ei resemnarea. Decorul este naturalist.

The Renter ("Chiriaşul") - un băieţel trăieşte o traumă atunci când vede cum bătrâna la care este lăsat în grijă taie găini. Frica lui este sporită şi de prezenţa unui chiriaş morocănos. Iar supa de pui se transformă într-un coşmar.

Musical Chairs ("Scaunele muzicale") - un joc al copilăriei - dansul în jurul unor scaune, pe care, la un anumit semnal, trebuie să te aşezi cât mai repede, altfel rişti să rămâi fără scaun, pentru că numărul lor este cu unul mai puţin faţă de numărul participanţilor, se transformă într-o competiţie care are ca miză viaţa. Cel mai viclean dintre ei, omul, elimină pe rând restul participanţilor - animale (un elefant, o maimuţă, un cerb, un urs). Mustăceşte fericit când rămâne doar el cu scaunul lui, dar, în curând, va înţelege cât de singur este şi nu va putea îndura acest sentiment. Grafica îmbină albul cu negru şi roşu, tinzând spre reprezentări abstracte.

Kellerkind ("Copilul din pivniţă") - o mamă singură care învaţă încet, încet să se apropie de copilul ei, pe care îl renega. Îl vedea urât şi violent şi de aceea îl închisese în pivniţă. O animaţie alb-negru ca un desen în creion, unde efectele speciale sunt create de dozajul dintre lumină şi umbră. Expresiile de pe feţele personajelor amintesc de reprezentările lui Goya, prin spaima şi înstrăinarea ce li se citeşte pe chipuri.

Daisy - o tânără ce caută iubirea într-o lume în care sexualitatea primează. Până când o va găsi, ea face, de asemenea, compromisuri. O animaţie scurtă, dar la obiect, cu ritm şi culoare.

The Amazing Elephant Man ("Uimitorul bărbat-elefant) - o animaţie căreia îi lipsesc datele de bază ale poveştii. Situaţiile sunt prea puţin exemplificate, sunt sugerate, dar nu îndeajuns de clar: un elefant nostalgic care are cutii pline de ochelari cu nas şi mustaţă. Nu se înţelege, aşa cum scrie în caietul program al festivalului, că este un artist de circ ieşit la pensie care încearcă să se facă acceptat de societate.

Bite of the tail ("Muşcătura cozii") - o animaţie simplă din punct de vedere grafic - personaje şi spaţiu trasat din linii negre, dar mai complicată ca înţeles. Apare simbolul şarpelui care poate fi o metaforă pentru discordia ce apare în relaţia de cuplu sau ca element al fecundităţii, amintind şi de contribuţia lui în înfăptuirea păcatului primordial. Per total, povestea este destul de neclară şi din dorinţa de a crea tensiune, unele momente se prelungesc prea mult.

Zmitzt drin ("Chiar în mijloc") - o animaţie fluidă, ce surprinde un traseu anevoios de munte. Locuri unde stânca se contopeşte cu cerul, pajiştea cu apa. În vastitatea acestui spaţiu omul caută mereu, tinzând spre înălţimi din ce în ce mai mari.

Was bleibt ("Ceea ce rămâne") - viaţa de zi cu zi a unei bătrânici cumsecade: trezirea de dimineaţă, mersul la piaţă, îndeplinirea treburilor gospodăreşti. Seara o găseşte singură şi tristeţea o învăluie. La uşă bate însă cineva. E fiica sa cu nepoţica în braţe. Energia şi buna dispoziţie o stăpânesc din nou pe bătrânică, statul de bunică dând sens vieţii ei.

Jack and Chuck - Pactul cu diavolul îi aduce recunoaştere literară unui scriitor obscur, dar adevăratele lui idei sunt reprimate de întunecimea noului său stăpân.

Rabenjunge ("Băiatul-corb") - oricât de primitiv ar fi, omul simte emoţia artei. Un trib de sălbatici şi un băieţel-corb admiră dansul balerinei apărute din senin în pustietate. Balerina dansează neîntrerupt într-o graţioasă rotaţie. Atenţia ei va fi oferită tocmai băieţelului-corb care era marginalizat de ceilalţi. Întâlnirea grafică dintre lumea sălbatică alcătuită din linii dure, întunecate şi lumea balerinei radiind de strălucire este frumos realizată.

A Life Well-Seasoned ("O viaţă trăită") - o poveste care se bazează pe principiul memoriei involuntare care îl ajută pe un bătrânel să trăiască fără fiinţa pe care o iubise o viaţă întreagă. El nu se lasă prins de tristeţe, ci retrăieşte cu bucurie fiece moment reamintit. O animaţie plină de viaţă şi speranţă.

Man and Beast ("Omul şi bestia") - relaţia dintre asupritor şi asuprit, dintre stăpân şi sclav ajunge să fie o dependenţă bazată pe respect şi admiraţie. O animaţie care intrigă prin nota sa de violenţă, dar totodată purifică de orgoliu.

Zing - poate fi o viziune interesantă asupra morţii, ca personaj. Închis într-o cameră mare şi înaltă, un bătrânel, care arată ca un om de ştiinţă nebun, taie frânghii ce au fiecare o etichetă cu numele şi chipul persoanei a cărei viaţă o reprezintă. Ultima vizată este o pisicuţă, drăguţă, alb cu negru. Băieţelul căruia îi aparţine bate la uşa bătrânului şi găsind poza pisicuţei însemnată cu o cruce roşie, îl obligă pe acesta să-i redea viaţa. În urma acestei întâmplări, bătrânelul îşi ia coasa pe umăr şi iese să cosească firele de iarbă, ale căror rădăcini sunt lungi, lungi ca nişte frânghii. Zing - un om de ştiinţă nebun care se joacă de-a Dumnezeu.

Kuhina ("Roire") - un băieţel care "admiră" un porumbel ce putrezeşte este asaltat de gândăcei şi paraziţi şi ajunge să aibă aceeaşi soartă cu cea a porumbelului. La rândul său, trupul băiatului aflat într-o descompunere "colorată" (toate tipurile de gândăcei de pe lume) este contemplat de un alt porumbel. Datorită culorilor folosite şi aerului drăgălaş al armatei de vietăţi, animaţia nu este scabroasă, dar situaţia este tragi-comică.

Red ("Roşu") - o animaţie întunecată despre preferinţa pentru roşu a unui criminal.

Sotonin sin ("Fiul lui Satan") - plictisit şi scârbit de viaţa pe care o duce în iad, sătul de tatăl său alcoolic, fiul lui Satan, pleacă în lume şi în apropierea cerului se întâlneşte cu Iisus.

Elle ("Ea") - o animaţie de concept care redă structura vitraliului, a mozaicului. Femeia descoperă un ou care, spărgându-se, face ca şi ea să intre în vitraliu. Un studiu al detaliului, al liniilor drepte, curbe şi frânte, frumos realizat.

Tea Party ("Ceai dansant") - un bărzoi care veşnic organizează întâlniri de ceai în căutarea marii iubiri.

Alzheimer - cât de greu este pentru un căţeluş să aibă un stăpân care suferă de boala uitării? Rămâne nemâncat, trebuie să oprească robinetul de la baie, să evacueze apa din camere, pentru că bătrânelul trăieşte doar în secunda prezentă. O animaţie tragi-comică care aminteşte de desenul animat Curaj, câinele cel fricos.

Descarcă programul anim'est, 2012 aici..

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus