noiembrie 2012
După dealuri
Oare de cîte ori ne răstigneşte, în fiecare zi, pe fiecare dintre noi, mintea noastră? Dar, îi căutăm prezenţa, mustim de dorul răspunsurilor noastre corecte, vînăm fiecare moment cînd am putea fi perfecţi, în orice. Spunea cineva, bine, că "perfecţiunea a murit acum 2000 de ani pe cruce". De atunci, suntem, "în mare", fie oameni de minte, fie oameni de inimă. Atît putem fi. Nu mai reuşim împreună.

Şi cu toate că nu reuşim, ne încăpăţînăm şi insistăm să înţelegem lumea complet. Şi După dealuri confirmă aceeaşi încrîncenare. Pe lîngă o serie de greşeli puerile, aproape insesizabile, ale peliculei ("Crede şi nu cerceta!", lacul de pe unghiile maicii Voichiţa (Cosmina Stratan) şi o catapeteasmă cel puţin ciudată şi ne-canonică pentru orice biserică ortodoxă), se comite o eroare uluitoare. E aproape de neînţeles cum de a scăpat în acest întreg scenariu: în aceeaşi balanţă, e pusă judecata lui Dumnezeu şi căile Sale şi judecata oamenilor şi căile acestora. Se evaluează dracii după spasmele şi temperatura corpului şi se stă în faţa lui Dumnezeu "cu porţia". E ca şi cum ai vrea să vezi un cîmp nesfîrşit de flori, prin gaura cheii. Sau ai măsura cerul întreg cu un capăt de aţă.

Dar în mîndria specifică omului căzut, credem că am putea să-L pricepem pe Dumnezeu cu mintea, fără să-I dăm nici măcar cel mai prăfuit colţ al inimii noastre. Credem că am putea povesti şi filma relaţia cu Dumnezeu. Uităm, însă, de oamenii diferiţi-opuşi şi diferiţi-asemenea care se pot uita la noi, dintre care unul stă şi chicoteşte în întunericul sălii şi apoi amuţeşte neînţelegînd, iar celălalt plînge de la un capăt la altul al filmului, adică omul de minte şi omul de inimă. Iată, dacă i-am întreba: "Oare cum e să încerci să-ţi povesteşti relaţia cu Dumnezeu?", ar răspunde: "Nu ştiu, pentru că inima mi-ar ţîşni din piept, fierbinte", ar zice omul de inimă; "Nu ştiu, pentru că Dumnezeu este în mintea mea şi mă pot ruga Lui cînd doresc", ar zice omul de minte.

Paradoxul la care noi lipsim este că, şi pe doamna doctor şi pe Ionuţ îi avem în noi, adică şi omul de ştiinţă şi omul tîmp, şi omul hain şi omul blînd, doar că unul e în lumină, iar celălalt în umbră. Nu ştim care e cine, cînd şi cît. Pe acest ultim om din umbră cu greu îl recunoaştem şi cu greu îl integrăm. Şi cînd, în sfîrşit, parte din omul din umbră am reuşit cu lacrimi, cu durere, dar şi cu linişte, să îl integrăm, ne apropiem de hotarele fiinţei noastre, ne întrezărim limitele şi ni se face dor de Dumnezeu, adică de ne-limitat. E un drum...

Mi-a plăcut modul în care, uneori, a ştiut, alteori, a simţit, Alina (Cristina Flutur) să se zbată... Între aşa numită "jalousie amoureuse" (de care vorbeşte foarte relevant Daniel Lagache în cartea cu acelaşi nume şi explică tot ce vreţi să ştiţi despre starea ei fizică şi psihologică) şi singurătate, Alina se zbate ca un flutur. Pentru ocazia de a o vedea, îl felicit pe Cristian Mungiu. Şi pentru Ionuţ (Ionuţ Ghinea) îl felicit pe Cristian Mungiu. Şi pentru Oleg Mutu şi pentru Cătălin Dordea îl felicit pe Cristian Mungiu. Şi pentru verdele dealurilor şi nămeţii de zăpadă îl felicit pe Cristian Mungiu. Şi pentru că a încercat să nu se dezmintă ca om limitat, ca fiecare dintre noi, negociind ce e ne-negociabil, dar a arătat că cerem voie "frumos" să ne aprindem o ţigară şi că preferăm să rămînem în mocirlă, pînă la capăt, şi pentru asta îl felicit şi îi mulţumesc. Dar pentru a dori să mestece o gumă prea mare pentru gura lui de om, nu l-aş felicita. Pentru o pălărie prea mare pentru capul său, nu l-aş felicita. Pentru o gaură a cheii prea neîncăpătoare, nu l-aş felicita. Pentru posibilitatea dată nouă, oamenii de minte, să încercăm să înţelegem cu un organ nepotrivit şi realitatea şi lumea duhurilor, nu îl felicit. Pentru că filmul a stîrnit în noi omul lacom de explicaţii şi nerăbdător cu voia lui Dumnezeu, nu îl felicit. Pentru că suntem cu toţii, mai mult sau mai puţin pregătiţi pentru a înţelege cu inima, iar mulţi dintre ochii ce au venit să vadă au întrebat la final: "Atît? Şi care-i concluzia?", nu îl felicit. Pentru că ne-a dat posibilitatea să ieşim din beznă, cum putem, fiecare dintre noi, nu am cum să-l felicit. Nu e nici drept, nici în duh de pace. Şi a obţinut doar premii...

Aproape de cer de-am fi şi tot ne-am întreba pătimaşi şi am şi aştepta răspuns (tot de la noi, noi ce "putem şi ştim" toate): oare îmi lipseşte ceva pînă ajung? Şi oare, mai e mult?

Regia: Cristian Mungiu Cu: Cosmina Stratan, Cristina Flutur, Valeriu Andriuţă, Dana Tapalagă

6 comentarii

  • despre felurile iubirii
    Eugen Cadaru, 12.11.2012, 11:23

    Dincolo de toate polemicile, mie mi s-a parut ca filmul vorbeste despre felurile iubirii, iubirea lumeasca si iubirea duhovniceasca, si despre coliziunea lor.

    Ambele eroine au nevoie de dragoste. Voichita pare a-si fi implinit aceasta nevoie alegand sa-L iubeasca pe Dumnezeu mai presus de orice. (citat aproximativ: “Daca nu esti cu Dumnezeu, poti fi cu tot alaiul de pe lume, ca tot singur esti”) Si Alina, tot de dragoste are nevoie si o cauta cu disperare in om, mai precis in singura ei prietena, Voichita. Doar ca aceasta a invatat sa iubeasca altfel, si anume duhovniceste.

    Iubirea duhovniceasca este o piatra grea, care poate fi poticnitoare pentru unii dintre cei care incearca sa o adopte si smintitoare pentru cei care vad ca omul lor drag a adoptat-o. Si asta pentru ca dragostea duhovniceasca, cel putin intr-o intelegere aparent generalizata, presupune sa-I iubesti pe toti la fel (si jertfelnic, adica prin daruire de sine) si pe nimeni in mod special. Adica sa nu te atasezi de om, de el, de dorintele lui, caci acest atasament poate genera ispite si deci pacate. Este intr-un fel, opusul iubirii lumesti care presupune o empatie aprofundata cu persoanele apropiate si disponibilitatea de a raspunde pozitiv la nevoile lor, fara a le cerceta prea aspru daca sunt pe deplin corecte sau/si benefice.

    Intrebarea este care dintre aceste doua modalitati de a iubi raspunde mai bine comandamentului crestin al iubirii aproapelui.

    Despre Alina nu sunt foarte multe de comentat, ea iubeste asa cum se intampla adeseori omului sa iubeasca: atasat si revendicativ. O dragoste care devine in final patimasa, disperata, scapa de sub control si o distruge in interior. Dar, avand in vedere tot contextul existentei ei, nu-i putem face o critica prea mare, poate ca din cauza acestuia n-a putut fi altfel. Trist.

    Dar Voichita ? Ea iubeste duhovniceste. Dar cum functioneaza iubirea duhovniceasca ? Daca iubesti pe cineva trebuie sa i te daruiesti riscand poate sa cazi in greseli ? Adica, ar fi trebuit Voichita sa plece cu Alina in strainatate pentru a o ajuta sa se echilibreze ? Ar fi fost aceasta o jertfa in sensul crestin orthodox ? Sau ar fi fost o cadere comuna a amandurora, fara folos pentru niciuna din ele ?

    A implinit sau nu Voichita porunca iubirii prin modul in care a procedat ? Aceasta mi se pare ca ar fi intrebarea filmului (sau una din ele) si recunosc ca nu stiu care ar putea fi raspunsul corect.


    • RE: despre felurile iubirii
      IIS, 13.11.2012, 00:20

      Eugene, recunosc ca ai fi putut scrie o cronica aparte din acest comentariu. Cateva comentarii pe care simt sa le fac la aceasta mini-cronica a ta ti le voi scrie mai departe. (1) Acel cuvant: "Trist"... Nu am inteles de ce trist? Si Alina ca si Voichita au avut destine similare, pana la un anumit punct. In rest, e doar alegere. (2) Dragostea patimasa nu o distruge, cred, in interior, ci din interior. (3) Sirului intrebarilor retorice pe care le introduci prin interesul exprimat despre anatomia iubirii duhovnicesti si care se incheie cu: "Sau ar fi fost o cadere comuna a amandurora, fara folos pentru niciuna dintre ele?", ii pot raspunde fara doar si poate cuvintele Parintelui Teofil Paraianu: "Sa nu uitam ca virtutile monahilor pot fi uneori caderile mirenilor si invers: caderile monahilor pot fi virtutile mirenilor (si oferea dumnealui ca exemplu: casatorie)).

  • altfel, Iuliana a zis bine ce-a zis
    Eugen Cadaru, 13.11.2012, 02:00

    Cred ca Iuliana Iustina Stănculescu a evidentiat destul de bine (sau chiar foarte bine) plusurile si minusurile filmului.

    Daca „mintea noastra ne răstigneşte, în fiecare zi, pe fiecare dintre noi” si „nu mai reuşim împreună” ci doar separat, „fie oameni de minte, fie oameni de inimă”, e limpede ca ne-ar fi cu neputinta sa vedem „un cîmp nesfîrşit de flori, prin gaura cheii” sau sa masuram „cerul întreg cu un capăt de aţă”.

    Dar,inevitabil, uneori „ne apropiem de hotarele fiinţei noastre” si atunci „ni se face dor de Dumnezeu, adică de ne-limitat” si atunci „insistăm să înţelegem lumea complet” desi ne este oarecum limpede ca „încercăm să înţelegem cu un organ nepotrivit”.

    Si, atunci, ce ramane de facut ?

    Un singur lucru: sa-i adunam la un loc pe „omul de minte şi omul de inimă”, sa facem o sinteza, pentru a vedea cu claritate si limpezime „verdele dealurilor şi nămeţii de zăpadă”.

  • RE: despre felurile iubirii
    Eugen Cadaru, 13.11.2012, 10:33

    Iuliana, multumesc frumos pt. apreciere. Crezi ca ar trebui sa vorbesc cu Liternet ca sa scriu si eu pe portal ?

    Revenind la subiect. De acord cu ce ai spus dar nu ai raspuns la ultima intrebare si chiar ma intereseaza raspunsul. Legea iubirii ii cerea Voichitei sa-si urmeze prietena in lume pentru a o ajuta sa se echilibreze ? Risti un raspuns ? Sau ar putea da cineva un raspuns "certificat"din perspectiva teologic-ortodoxa ?

    Si, daca tot suntem la filme referitoare la jertfa, ca un fel de paralela, iti amintesc de "Breaking the waves" si finalul sau absolut amutitor.

    • RE: RE: despre felurile iubirii
      IIS, 16.11.2012, 12:28

      As "risca" un raspuns la intrebarea ta, spunandu-ti ca dragostea care este asteptata de la Voichita pentru Alina i-ar impune sa mearga cu ea in Germania, sa "se echilibreze", cum zici, insa aceasta dragoste este surclasata de dragostea pe care Voichita o nutreste pentru Dumnezeu daca s-a inscris pe aceasta cale a monahismului. Iar dragostea pentru Dumnezeu care i-ar cere sa ramana in manastire si sa isi continue drumul in acest fel, urmandu-I lui Dumnezeu, murind pentru lume, lasand-o in urma pe Alina.

      "Cel ce iubeste pe tata sau pe mama mai mult decat pe Mine, acela nu este vrednic de Mine. Cel ce iubeste pe fiu sau pe fiica mai mult decat pe Mine, acela nu este vrednic de Mine. Si cel ce nu-si ia crucea sa-Mi urmeze Mie, acela nu este vrednic de Mine" (Matei 10, 32-38)."


  • Tot despre felurile Iubirii...
    [membru], 22.11.2012, 17:44

    Ma bucur sa cunosc o impresie oarecum apropiata de cea pe care si mie mi-a lasat-o acest film, atat de deschis interpretarilor. Si mie fimul mi-a vorbit in primul rand despre Iubire. Iubire exprimata in doua limbaje fatalmente nemiscibile. Si principala provocare pe care mie cel putin mi-a pus-o in fata acest film a fost tocmai aceasta: este Iubirea un act decizional, este un act de optiune? In masura in care Iubirea de orice fel poate comporta analiza, (desi nu cred ca poate, pentru ca in esenta adevarata iubire nu poate fi decat experienta pura, restul fiind doar balast…), ar putea fi un fel de iubire superior altuia? Credinta religioasa revendica acest lucru, iar recenzia de fata e o marturie extrem de convingatoare in sensul acesta. Dar, totusi, reducand la esential cele doua prototipuri de iubire, personificate de cele doua personaje principale, chiar iese vreuna dintre ele "invingatoare de pe teren"? In fond, din prea multa dragoste, profana, e-adevarat, totusi cea care de data asta moare pe cruce este… Alina!

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus