noiembrie 2012
Festivalul Internaţional de Film Experimental BIEFF, 2012
Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF creşte de la an la an, dovadă fiind numărul record de peste 10.000 de spectatori ai celei de-a treia ediţii BIEFF, care au umplut Cinema Scala şi Cinema Elvira Popescu de-a lungul celor şase zile de festival, între 20 şi 25 noiembrie 2012.

Noua ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti 2012 (BIEFF) a luat sfârşit duminică, 25 noiembrie 2012, la Cinema Scala, unde a avut loc ceremonia de premiere. Juriul BIEFF 2012, format din profesionişti de prestigiu din domeniul cinema-ului contemporan - Christophe Leparc (Quinzaine des Réalisateurs Cannes), Jonathan Pouthier (Centre Pompidou Paris), François Bonenfant (Le Fresnoy), Laurenţiu Damian (Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică Bucureşti), Anna Abrahams (EYE Film Institute Netherlands), Brigitta Burger-Utzer (SixpackFilm Austria) - a decis:

Marele Premiu al Juriului, oferit de Universitatea Naţională de Arte Bucureşti, a plecat în Germania, către filmul Meteor, regizat de Matthias Müller şi Christoph Girardet. Meteor este un coming-of-age simbolic realizat din fragmente din filme clasice, in care eroul generic al băiatului este decupat la propriu din pelicule alb-negru precum Les quatre cents coups, Le ballon rouge sau Zéro de conduite, în vreme ce imaginile spaţiului cosmic provin din SF-uri vintage. O demonstraţie de creativitate în reîntrebuinţarea materialului de arhivă, "filmul explorează teritoriul imaginar al copilăriei, acompaniind un băieţel în trecerea lui prin stadiile de dezvoltare către individualizare şi autonomie", spun cei doi autori.

Juriul BIEFF şi-a motivat astfel alegerea: "Cei doi regizori prezintă încă o bijuterie cinematografică realizată din found footage, ce transpune forţa expresivă a materialului de arhivă într-un limbaj cinematografic profund poetic. Cerul întunecat devine un ecran pe care se proiectează visele şi imaginaţia câtorva băieţi aflaţi la pragul dintre copilărie şi adolescenţă, imagini simbolizând aşteptările lor, aflate între spaimă şi dorinţa de libertate. Într-o atmosferă melancolică, pornim într-o călătorie magică spre lună, în care senzaţiile vizuale întrerup pentru o vreme sentimentul de profundă singurătate."

Premiul pentru imagine, oferit de Kodak Cinelabs Romania, a fost acordat filmului portughez The Waves, în regia lui Miguel Fonseca. "Cu un fel de melancolie care se regăseşte în acordurile tulburătoare ale fado-ului, The Waves e un film contemplativ, aproape ezoteric, ce leagă omul şi natura, viaţa şi moartea, ca două faţete ale aceleiaşi realităţi." (Formatcourt) Folosind o naraţiune eliptică, povestea urmăreşte două surori prinse într-o stranie relaţie de dependenţă reciprocă şi se desfăşoară în decorul dramatic şi impresionant filmat al coastei portugheze - un "paradis pierdut", devenit şi mai fermecător datorită senzaţiei de fragilitate şi absenţă pe care o emană.

Juriul BIEFF şi-a motivat astfel alegerea: "Ciclul vieţii şi al morţii apare pe ecran în imagini superbe ale mării şi ale peisajului marin. Valuri atemporale se rostogolesc pe plajă, parte a ciclului naturii. Ritmul lor influenţează atmosfera filmului şi subtila reprezentare a relaţiei dintre două surori."

Menţiunea specială a juriului a revenit unor regizoare din România, Paula Oneţ şi Manuela Borza, pentru filmul Connection Lost. La graniţa dintre documentar şi ficţiune, Connection Lost înregistrează conversaţiile de pe Skype dintre cele două autoare aflate la studii în străinătate şi rudele rămase acasă, realizând astfel un interesant studiu despre legăturile de familie, despre (non)comunicare şi prejudecăţi.

Juriul BIEFF şi-a motivat astfel alegerea: "Un concept inteligent - în cazul de faţă două studente din cadrul unui program de schimburi culturale, care le spun rudelor din România că doresc să rămână în Turcia - poate genera un film profund şi în acelaşi timp plin de umor. Conversaţii spontane şi absurde ne dezvăluie că legăturile de familie nu sunt de ajuns pentru a traversa prăpastia dintre generaţii. În cazul celor vârstnici, ies la iveală neîncrederea în culturile necunoscute, şi dorinţa de a proteja tinerele vlăstare ale familiei. Pe de altă parte, tânăra generaţie e în căutarea unor noi aventuri - în studii, în viaţă şi în modul de a face cinema. Un film realizat cu mijloace simple, dar cu un puternic impact."

Ceremonia de premiere a fost urmată de proiecţia noului film al lui Peter Greenaway - Goltzius and the Pelican Company. Preşedintele onorific al festivalului şi invitat special al galei de închidere, Maestrul Greenaway şi-a prezentat cel mai recent film, care a fost proiectat în premieră în România, la numai câteva zile după premiera internaţională în cadrul Festivalului de Film de la Roma 2012.

În cadrul celei de-a treia ediţii BIEFF publicul s-a bucurat de 40 de filme din competiţia internaţională, precum şi de proiecţii realizate în cadrul unor parteneriate unice în România, cu festivaluri de film şi instituţii de referinţă din sfera cinema-ului experimental şi a artelor vizuale, dintre care amintim: Quinzaine des Réalisateurs - secţiune paralelă a Festivalului de la Cannes; IDFA Amsterdam - cel mai important festival european de film documentar; Centre Pompidou - Muzeul Naţional de Artă Modernă din Paris; Festivalul Internaţional de Scurt Metraj Oberhausen; Studioul Naţional de Artă Contemporană Le Fresnoy şi altele.

Pentru o retrospectivă completă asupra evenimentelor BIEFF 2012, vă invităm să vizitaţi galeriile foto ale festivalului, pe Website-ul nostru: www.bieff.ro şi pe pagina noastră de Facebook. Aici puteţi viziona şi making of-ul festivalului:


Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF este organizat de Asociaţia Cultură şi Imagine şi susţinut de Centrul Naţional al Cinematografiei, Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică, Universitatea Naţională de Arte, Le Fresnoy Studio National des Arts Contemporains, MNAC Muzeul Naţional de Artă Contemporană, Ambasada Regatului Ţărilor de Jos, Romania Film, Fundaţia Konrad Adenauer, Forumul Cultural Austriac, Goethe Institut, UNIFRANCE, Institutul Francez, Ambasada Republicii Koreea, 360 Revolution, Jameson, JTI, Samsung, Kodak, Noumax, Abis Studio, Dacia, ALLTUR, Libraria Bastilia, Gens du Bien, Stage Expert, Lente, Hotel Moxa, La Mama, UPS, Today Advertising, Carter Films, Tipografia Everest, Kraftmark, Scala Pub.

Parteneri media: TVR, Radio Guerrilla, Digi TV, Adevărul, Hotnews, Dilema Veche, BeWhere!, Ring, Business Review, Smilemedia, B365, Cinemagia, Cinemarx, Filmreporter, Modernism, Cinefan, HBO, 24FUN, IQAds, Liternet, VICE, Revista de povestiri, TATAIA, Orasulm.eu, SUB25, Artactmagazine, Metropotam.ro, Postmodern.ro, Filmetari, Veiozaarte,121.ro, Urban.ro, 9AM, Hotcity.ro, Studentie.ro, Port.ro, Carturesti.ro, Hipmag.ro, Ifestival.ro, Cooperativaurbana.ro, TOTB.ro., Anzisoft.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus