decembrie 2012
Festivalul Internaţional de Teatru Interferenţe Cluj, 2012
După două spectacole sold out cu Hedda Gabler de Henrik Ibsen, regia: Andrei Şerban, la Festivalul Internaţional de Teatru Interferenţe de la Cluj urmează alte zile dedicate dialogului dintre teatru şi muzică. Astfel, joi 6 decembrie 2012, de la ora 12.00, la Universitatea Babeş-Bolyai, în Sala Clubul Universităţii (strada Emanuel de Martonne nr. 1), va avea loc un colocviu susţinut de criticul de teatru George Banu, în compania compozitorului Vasile Şirli. Tot atunci, se va lansa şi volumul De la vorbe la cântec - eseu colectiv reunit de George Banu, Editura Koinónia.

În prefaţa volumului George Banu spune: "Regizori sau actori reputaţi se reunesc aici pentru a mărturisi împreună plăcerea produsă de voiajul neîntrerupt între vorbe şi cântece. Din această iubire, se naşte logodna lor scenică. Cartea îi confirmă perenitatea."

În cadrul programului Secţiunii Off dedicat, de asemenea, dialogului dintre genurile artistice, va avea loc, de la ora 16.00, la Casa TIFF prezentarea atelierului de pictură muzicală pentru muzicieni şi actori - Uniferenţe.

În aceeaşi zi, sunt programate două spectacole: unul al Teatrului Maghiar de Stat din Cluj, Ruins True Refuge de Liam Clancy, Mary Reich, Yolande Snaith, Shahrokh Yadegari şi Gábor Tompa, regia: Gábor Tompa, care se va juca de la ora 18.00, la Sala studio şi unul din Coreea de Sud, Ukcuk-Ga, după Mutter Courage de Bertolt Brecht, regia: Inwoo Nam, care va începe la ora 20.00, în Sala Mare.

Conform lui Patrice Pavis, în spectacolul Ruins True Refuge "povestirea răstignirii este reliefată clar de punerea în scenă (cel puţin ca una din naraţiunile posibile). De la începutul până la sfârşitul spectacolului trecem de la o performanţă individuală compusă din acţiuni juxtapuse, cu referire prin metonimie la dorinţe nedefinite, la o imagine metaforică a naraţiunii occidentale şi creştine prin excelenţă: cea a răstignirii, a supunerii faţă de voinţa tatălui. În termeni laici şi lacanieni am putea spune că individul îşi găseşte parcursul, povestirea sa fondatoare, supunerea sa legii tatălui şi simbolicului. Lumea imaginară a individului, relaţia de simbioză pe care o are cu mama în etapa preverbală, se transformă în cursul acestei traversări a oglinzii (la Tompa aceasta corespunde traversării flăcărilor la sfârşitul partidei) într-o relaţie simbolică cu limba şi cu legea tatălui."

Spectacolul pansori, prezentat de trupa din Coreea de Sud, este un gen de povestire muzicală prezentată doar de un cântăreţ şi un toboşar. Această tradiţie populară, caracterizată printr-o puternică şi vibrantă intonare, o recitare dramatică şi stăpânirea naraţiunii şi a gestului, se adresează, deopotrivă, elitelor şi maselor. Pornind de la Mutter Courage,  Pansori Project ZA a transformat textul într-o versiune pansori complet nouă. Jaram Lee a scris scenariul, a compus cântecele şi interpretează peste cincisprezece personaje. Spectacolul spune povestea unei inocente femei coreene, Sun-Jong Kim (nume care înseamnă "ascultător"), mamă a trei copii, care devine o femeie de afaceri viciată.

Mult aşteptatul spectacol al Teatrului Naţional "Radu Stanca" din Sibiu, Călătoriile lui Gulliver, exerciţii scenice inspirate din opera lui Jonathan Swift, coordonator: Silviu Purcărete, se va juca vineri, 7 decembrie 2012, de la ora 19.00, în Sala Mare.

Seria de meditaţii performative coordonate de regizorul Silviu Purcărete îşi propune o abordare inedită a operei lui Jonathan Swift în care fantezia se împleteşte cu o aspră satiră politică. O serie de tablouri - prezentate pe muzica originală a lui Shaun Davey - explorează teme precum călătoria, visul, exilul, imigraţia, emigraţia, singurătatea şi convieţuirea. Purcărete foloseşte o serie de tehnici de teatru - jocul de umbre, păpuşiile vii - într-un joc al dimensiunilor, o estetică a corpurilor subdezvoltate sau supra-dezvoltate. Un spectacol eseu, construit şi înţeles în logica viselor, ce aduce laolaltă imaginarul lui Jonathan Swift şi fantezia răscolitoare a scenografului Dragoş Buhagiar, coordonat cu intuiţie mizantropică de Silviu Purcărete, în jurul temei principale a degradării umanităţii.

Tot vineri, de la ora 21.00, în Sala studio, va avea loc şi spectacolul Aniversarea de Thomas Vinterberg - Mogens Rukov - Bo Hr. Hansen, regia: Robert Woodruff, spectacol al Teatrului Maghiar de Stat din Cluj.

Despre această montare, Robert Woodruff afirmă: "Mă simt atras de spectacolele care abordează extremele comportamentului uman, şi Aniversarea este un astfel de proiect. Adeseori familiile, ca şi societăţile, se bazează pe minciuni, secrete şi adevăruri parţiale. Aceste minciuni, adânc îngropate în ADN-ul grupului se reflectă pe faţa încordată a familiei sau a întregii culturi. Este o tensiune ascunsă. Este o mască a prefăcătoriei. Comportamentul unui grup aflat sub pactul tăcerii reflectă această suferinţă - şi în urmare devine agresiv, bolnav, sălbatic. Aniversarea înfăţişează puterea nemaipomenită, îndrăzneaţă a faptelor individuale care tind la ruperea codului tăcerii. Frumuseţea curajului care aruncă lumina adevărului asupra vieţilor noastre individuale şi asupra culturii noastre."

Ca în fiecare seară, începând cu ora 23.00, la Casa TIFF, pentru oaspeţii şi spectatorii Festivalului sunt organizate petreceri şi concerte. Astfel, joi, 6 decembrie şi vineri, 7 decembrie 2012, de la ora 23.00, la Casa TIFF vor avea loc Open Mike & Karaoke Night şi <Nugi (Chiongee) - Becherovka party.

Descarcă broşura Interferenţe, 2012 aici..

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus