Mă gândesc, nu o dată, la reacţia furibundă cu care o anumită parte a publicului din România, a cotropit şi încă mai cotropeşte cu sudalme După dealuri, filmul realizat de Cristian Mungiu în 2012. De data aceasta vigilenţa urmăreşte să "dea în vileag" felul "denaturat" în care este sunt reprezentaţi acum "tinerii şi oamenii muncii" din ţara noastră majoritar ortodoxă (peste 80%, ni se aminteşte sistematic), "propaganda homosexuală", "atacul la adresa BOR şi a monahismului ortodox din România" ş.a.m.d. Ceauşescu n-a murit... La o privire mai atentă însă, După dealuri este mai cu seamă un film-mărturie despre nevoinţele întru sfinţenie şi mântuire ale unei mici obşti monahale. Nu este deloc interesat să incrimineze personaje, situaţii, să ideologizeze ori să denigreze instituţii. Dimpotrivă, la fel ca Faleze de nisip (ca Reconstituirea de Lucian Pintilie sau 100 lei de Mircea Săucan - alte filme care au stârnit furia "vigilenţilor" puşi să păzească acalmia), filmul lui Mungiu este străbătut de o uimitoare cuminţenie, de un debordant firesc (al interpretării, al reconstituirii cinematografice).
Puse una lângă alta, şi retorica naţionalist-comunistă a lui Ceauşescu din 1983, şi retorica naţionalist-ortodoxistă anti După dealuri din 2013 divulgă, cu acelaşi patos legalist, justiţiar, voinţa fermă de înfăptuire a unei utopii. Amândouă reacţiile sunt alimentate de o considerabilă voinţă de putere. Fiecare din ele manifestă o necruţătoare ostilitate faţă de ceea ce putem numi demers artistic sau viziune regizorală - elemente esenţiale în construcţia unui film de această factură. Şi "geniul carpatin" şi "poliţia ortodoxistă" mai mult sau mai puţin anonimă se "autosesizează" atunci când un film "de autor" (un film "de expresie" ce invită la reflexie, la analiză) îşi propune să aducă în dezbatere teme şi subiecte care trebuie să rămână de-a pururi tabu în comunismul de tip totalitar sau în comunitatea hiper-legalistă de ortodoxişti. Pentru că "oamenii muncii", la fel ca "binecredincioşii" (maici, preoţi, mireni) trebuie să se comporte "moral" şi "ca la carte" pe ecran. Să fie fără nicio abatere, să "educe", să ofere "modele". Aşa cum se întâmplă - fără număr, fără număr - în uniformele producţii de cinema propagandistic de tip comunist sau ortodoxist. Într-adevăr, asta îşi doresc şi unii şi alţii: Crede şi nu cerceta!