Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici film  Sageata  Tian zhu ding / A Touch of Sin

Tian zhu ding / A Touch of Sin de Jia Zhangke la Cannes, 2013


FilmSense, mai 2013
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Valoarea regizorului chinez Jia Zhangke este certă. Şi este deja certificată de numeroase locuri importante de pe harta cinematografului mondial: două prezenţe la Cannes - aceasta fiind a treia - şi numeroase premii la Berlin, Pusan sau Veneţia. Filmul său anterior, documentarul despre Shanghai I Wish I Knew, e unul dintre cele mai bune proiecte din anii 2000. De această dată, însă, lui Jia Zhangke nu i-a ieşit aproape nimic.
 
Noul său film, Tian zhu ding / A Touch of Sin, e o vendetă în care sînt luate în cătare neajunsurile societăţii chineze contemporane. Corupţie, fraude, prostituţie, modul în care acestea afectează omul de rînd, modul în care pervertesc societatea şi Spiritul. Fiindcă, pînă la urmă, la Spirit se întoarce autorul chinez în trecerile prin cele patru poveşti ale noului său film. Poveşti care împart anumite personaje şi prezintă istorii care se intersectează.
 
Societatea chineză - dacă e să privim prin filmul acesta - arată cam la fel cu a noastră. Şi, din păcate, şi filmul e aproape la fel de slab precum filmele româneşti care vor să demaşte artistic problemele socio-politice cotidiene. Plusul filmului chinez stă în ideea de vendetă - în genul celor gîndite de Takeshi Kitano, care e unul dintre producătorii filmului, sau de recentul Tarantino. Doar că Jia Zhangke e foarte departe de realizările americanului. Filmul stă bine în latura în care sînt ucise păcatele văzute de autor. Efectele speciale prin care e susţinută vărsarea de sînge sînt bine lucrate. Însă în modul în care conştientizează păcatele, în modul în care explică nevoia de vendetă, filmul se îmbibă cu materia realităţii pe care o incriminează. Glumele pătează ecranul, încercările de a fi acid sau de a construi un pamflet nu îi reuşesc deloc lui Jia Zhangke. Fiecare pas pe care îl face în acest sens e un pas-tabloid. Astfel, filmul ajunge să însumeze o serie de fotografii de scandal. Reacţia firească e să fii scandalizat de modul în care, deontologic, autorul îşi prezintă subiectul şi subiecţii.
 
Şi din punct de vedere estetic, Tian zhu ding / A Touch of Sin e un film departe de a fi împlinit. Turnat în digital, Jia Zhangke a ales să menţină în focus planul în care se află eroul sau antieroul zilei. Felul acesta de a împărţi responsabilitatea celor de pe ecran e discutabil, contrastul bine-rău e deja reglat de autor. Reglat înainte de a auzi replicile personajelor sau înainte de a le vedea faptele. Şi pentru proiecţie în genere acest efect estetic e greu de suportat. Părţi întregi din ecran sînt în ceaţă, un aspect obositor de la o vreme.




 Toate articolele despre Tian zhu ding / A Touch of Sin
 Toate articolele despre Festivalul de film Cannes, 2013
 Toate articolele despre Les Films de Cannes à Bucarest, 2013


0 comentarii

Resurse

Sageata Alte linkuri: imdb.com
 Alte articole de Lucian Maier


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected]. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer