De cîteva ore s-a încheiat ceremonia de premiere a Competiţiei oficiale din cadrul celei de 66-a ediţii a Festivalului de la Cannes. Cea mai importantă observaţie optimistă pe marginea acestui palmares e că valoarea cinematografică nu poate fi ocolită nici măcar de un Juriu în cadrul căruia regizorii şi actorii importanţi sînt puternic ancoraţi în mainstream. Mainstream înseamnă sistem, înseamnă politică, iar Spielberg este o figură de vîrf în sistem. În acest sens, prin prisma celorlalte filme premiate - şi în special prin prisma peliculei care a cîştigat Palme d'Or (La vie d'Adѐle - Chapitre 1 & 2), - această recunoaştere a valorii (lui Escalante - Heli) pare un fel de tolerare a ceea ce este bun. Un fel de mîngîiere pe creştet din partea sistemului. Amat Escalante, ca şi Lav Diaz (Norte, Hangganan Ng Kasaysayan / Norte, The End of History) sau Refn (Only God Forgives), nu vor renunţa la capacitatea lor de a construi pertinent discursuri cinematografice în favoarea succesului dulce pe care îl poate aduce intrarea în zona oficială a cinematografului. Astfel că nu pot fi puşi pe treapta cea mai înaltă de un Juriu mainstream. Însă nici nu pot fi ignoraţi total, fiindcă juraţii ar putea să se discrediteze pe ei înşişi, ca profesionişti ai cinematografului.
Pînă la urmă, în 2013 cel puţin, Cannes înseamnă comerţ şi politică. Iar cel mai bine se vînd filmele care îmbracă haine cu sclipici, unde sclipiciul e o încercare de a monta pe ecran obsesiile lumii actuale într-o formă (care ar trebui să fie) culturală. Iar pentru a vedea care sînt obsesiile populare actuale e suficient să deschidem ziarele cu tirajul cel mai mare sau televiziunile cu audienţă majoră: dezbrăcarea, lascivitatea, promisiunile sexuale oferă cărbunii care ţin minţile contemporane în viaţă. Şi atunci poate că nu e de mirare că două filme care arată foarte mult sex, cît se poate de explicit - La vie d'Adèle şi L'inconnu du lac - au primit premii(le) de top în această ediţie a Festivalului. Şi în ambele filme e vorba de homosexualitate - în primul despre cea feminină, în al doilea despre cea masculină -, iar o temă politică importantă este cea a legalizării căsătoriilor între persoane de acelaşi sex şi cea a dreptului acestora de a înfia / creşte copii.
Amat Escalante a fost recompensat cu Premiul de regie pentru turul de forţă pe care îl face în Heli. E un film care te pune faţă în faţă cu o realitate - lumea traficanţilor de droguri din Mexic - într-o formă în care, în ciuda violenţei de pe ecran, tu, ca spectator, nicio clipă nu eşti mutilat de discursul său auctorial. Prin felul în care construieşte pelicula (prima secvenţă din film prezintă o execuţie, apoi, trei sferturi din film, vedem cum e posibilă o astfel de execuţie; apoi ce poate fi după o asemenea istorie), Amat Escalante manifestă tot timpul respect faţă de spectator. Imaginile pe care le vedem sînt transformarea unor gînduri - ale unei conştiinţe, a autorului - într-o expresie cinematografică. Şi prin această expresie cinematografică e căutat dialogul cu alte conştiinţe - ale spectatorilor. Un dialog extrem de onest. Un dialog în care e violenţă, dar e o violenţă discutată, analizată ca factor al acelei realităţi. În asta constă onestitatea lui Escalante, în faptul că nu colorează o lume, ci încearcă să o exprime aşa cum o vede, fără să apeleze la trucuri narative prin care să facă spectatorul să sufere, lăsînd loc acestuia să îşi aducă propria judecată în relaţie cu istoria înfăţişată.
În notele criticilor din Franţa şi Anglia Heli împarte ultimile locuri cu Only God Forgives. Asta nu înseamnă că toţi criticii i-au dat notă mică, doar că în majoritatea cazurilor a primit zero puncte - de la Michel Ciment, de exemplu, sau de la Phillipe Rouyer de la Positif şi Stéphane Delorme de la Cahiers de Cinéma, - sau un punct, încît media sa e de 1,6 din 4; cele mai mari note, trei puncte, le-a primit de la Stéphanie Lamome de la Premiere sau de la Pierre Vavasseur, le Parisien. Pe de altă parte, filmul lui Diaz a fost văzut doar de un critic dintre cei doisprezece chestionaţi de Le Film Français - de Stéphane Delorme de la Cahiers, care i-a acordat un punct din patru. Probabil că şi dacă această competiţie ar fi fost la TIFF, lucrurile ar fi stat la fel şi în zona de profil românească (în Pavilionul românesc de la Cannes filmele erau discutate în aceeaşi termeni ca şi în presa internaţională). Urmărind discuţiile de după filme şi reacţiile presei internaţionale, m-am tot gîndit de-a lungul acestui festival ce rol ar trebui să aibă criticul de film sau ce importanţă mai are el în clipa în care nu e interesat sau nu e capabil să recunoască şi să susţină valoarea, ci e perfect mulat ca formare sau gîndire pe jocurile politice din culisele cinematografului.
Proiectele lui Amat Escalante, Nicolas Winding Refn, Lav Diaz sau James Franco (As I Lay Dying) sînt cele care ajută cinematograful să crească şi, dacă vreodată va fi interes faţă de cinema ca formă de discurs, ca moralitate a privirii în cadrul discursului, despre ele va vorbi, la ei se va raporta. Pentru un Juriu care priveşte spre mase prin creaţia componenţilor săi de vîrf - Steven Spielberg, Ang Lee, Nicole Kidman sau Cristian Mungiu - nu e de mirare că Soshite Chichi Ni Naru / Like Father, Like Son a primit Premiul Juriului (e un film pe care l-ar fi făcut şi Spielberg cam la fel) sau că La vie d'Adѐle - Chapitre 1 & 2 primeşte Palme d'Or (vorbeşte despre sexualitate într-un mod care, artistic, e foarte apropiat de construcţia cinematografică al lui Mungiu). Însă atunci cînd şi critica merge în aceeaşi direcţie cu sistemul, cred că e o problemă în ceea ce priveşte gîndirea valorii şi raportarea la valoare.
Bérénice Bejo merita Premiul pentru interpretare feminină (Le passé / The Past). Dar Farhadi pentru acelaşi Le passé / The Past (sau Valeria Bruni-Tedeschi pentru Un château en Italie) merita(u) Premiul de scenariu înaintea lui Jia Zhangke (Tian zhu ding / A Touch of Sin). Subiectele exprimate în cele patru poveşti din Tian zhu ding / A Touch of Sin au fost văzute deja în filme asiatice sau americane într-o formă mult mai consistentă artistic - la Zhang Yimou în Da hong deng long gao gao gua / Raise the Red Lantern, de exemplu, sau la Tarantino în Kill Bill: Vol 1 & 2 şi Inglourious Basterds. Rămîne că i-a fost acordat acest premiu fiindcă Tian zhu ding / A Touch of Sin e un film moralizator pe teme politice (mafii locale, prostituţie), la fel cum Kore-Eda (Soshite Chichi Ni Naru / Like Father, Like Son) e moralizator pe teme ce ţin de familie. Raportări cuminţi la modurile de acţiune socio-politică de azi.
Premiul de interpretare masculină i-a fost acordat lui Bruce Dern (Nebraska). Spuneam în textul scris despre Nebraska faptul că îl văd nominalizat şi, poate, cîştigător la Oscar 2013. A venit un alt premiu, mai devreme, la Cannes. Dacă era Benicio del Toro în locul său, ori Michael Douglas, lucrurile erau la fel de în regulă.
Despre Inside Llewyn Davis şi despre La vie d'Adѐle - Chapitre 1 & 2 voi scrie cronici separate, sînt filme pe care le-am văzut abia în ultima zi de Festival. Inside Llewyn Davis merita premiul, e un film făcut cu multă grijă (ca producţie) şi cu degajare (ca relatare), o combinaţie care dă bine pe subiectul abordat de fraţii Coen (încercarea de a avea succes). Cît priveşte Palme d'Or, înţeleg - din punct de vedere politic - de ce a fost acordat peliculei lui Kechiche. Filmul, însă, e discutabil.