Este foarte adevărat că până acum, de-a lungul vremii, a rămas doar o mică parte din creaţia oamenilor - ştiinţifică sau artistică. Modele şi timpurile, războaiele şi feluritele prefaceri ale societăţii omeneşti au cernut - nu întotdeauna cu fair play, sau cine ştie? - atâtea muzici, texte, opere de artă. A rămas o cantitate infimă din tot ceea ce, de mii de ani, meşterii fauri au zămislit în forme, culori şi sunete. În Rubliov-ul aceluiaşi Tarkovski există o secvenţă în care Andrei Rubliov îl întâlneşte aievea, hiper-realist, pe confratele său iconar, Teofan Grecul. Sunt, amândoi, în catedrala distrusă de tătari (cu ajutorul ruşilor trădători) şi privesc la splendida catapeteasmă în flăcări, la cenuşa în care s-a prefăcut tot. "Ce minunăţie sunt toate astea!..." exclamă, cu o fericită întristare, Teofan, care încearcă - zadarnic - să-l convingă pe Andrei să nu-şi îngroape talantul, să nu renunţe la pictarea de icoane doar pentru că omenirea e crudă şi barbară. Rubliov însă îşi asumă un vot al tăcerii şi va reîncepe să vorbească abia peste zece ani, când va fi mişcat de entuziasmul unui adolescent care izbuteşte să construiască un clopot. Îi va spune: "Hai cu mine. Eu voi picta icoane, tu vei construi clopote." Sunetul de clopot şi de toacă, împreună cu vocea omenească, recapitulează - în gândirea Bisericii răsăritene - întreaga muzică a umanităţii, la fel cum icoana bizantină reprezintă pictura la superlativ. Şi clopotul şi icoana vor rămâne în veac. Strigătului de disperare al Scriitorului cuprins de "exacerbarea demenţei" din Călăuza avea să-i găsească răspuns iconarul rus din Rubliov al cărui organ al credinţei nu se atrofiase.